Siemens chce získat "zelené" peníze
Vlády většiny vyspělých zemí světa oznamují finanční balíčky, s pomocí kterých chtějí bojovat s globální recesí.
Německý koncern Siemens doufá, že tyto programy pomůžou i jemu. Totiž, že podpoří jeho vlastní plány na zvýšení prodeje "zelených výrobků".
Výkonný šéf Siemensu Peter Löscher pro britský deník Financial Times potvrdil, že jeho koncern - největší strojírenské uskupení v Evropě, chce využít různé programy sponzorované jednotlivými vládami. A to tak, aby byl podpořen prodej těchto ekologicky šetrných výrobků.
Ambiciózní plán, ale náš
"Jedna věc je průzračně zřejmá. Dokonce i během krize hodláme podstatně navýšit podíl prodeje našich výrobků, jež souvisejí se zelenými technologiemi," uvedl Löscher.
"Zelené výrobky" od Siemensu jsou přitom často kritizovány experty na klimatické změny a ekologii za to, že ne vždy jsou opravdu ekologicky "přátelské".
Spektrum těchto výrobků je poměrně široké - od energeticky úsporných žárovek až po vlaky a plynové turbíny.
Peter Löscher uvedl, že Siemens si dal za úkol dokázat navýšit prodej svých zelených výrobků z 19 miliard eur dosažených v loňském roce až na 25 miliard eur v roce 2011.
A to i navzdory tvrdému celosvětovému propadu ekonomiky, který se v uplynulém čtvrtletí negativně podepsal i na počtu zakázek, které získal samotný Siemens.
"Na jedné straně je nutné přiznat, že za současných ekonomických podmínek může náš plán znít až moc ambiciózně," řekl Löscher.
Zároveň ale dodal: "Na druhé straně se ale Siemensu dostane potřebného stimulu díky vládním programům na výstavbu infrastruktury."
Poměrně velká část těchto programů, které vyhlašují vlády po celém světě, počítá s investicemi do "zelené modernizace" infrastruktury jednotlivých zemí.
Například americký prezident Barack Obama si to vzal jako jednu ze svých hlavních politických priorit. A Čína chce dát jednu čtvrtinu z celkové výše svého stimulačního balíčku na investice do obnovitelných zdrojů paliv, ochrany životního prostředí a úspor energie.
Vlaky do Číny
Ban Ki-moon, generální tajemník Organizace spojených národů, nedávno vyzval k vytvoření "zeleného Nového údělu", který by zároveň pomohl překonat celosvětovou recesi a pomohl v boji s globálním oteplováním.
Odvolával se tím na takzvaný "New Deal" - soubor opatření a ekonomických a sociálních reforem zavedených v průběhu let 1933 - 1937 během vlády prezidenta Franklina D. Roosevelta v USA s cílem podpořit, ozdravit a zreformovat státní ekonomiku Spojených států během Velké hospodářské krize.
Minulý týden společnost Siemens oznámila, že získala kontrakt v hodnotě 750 milionů eur, v rámci kterého dodá do Číny další stovku vysokorychlostních vlaků.
V lednu koncern uvedl, že se mu podaří dodržet svůj plán na výši provozního zisku za celý rok. A to zejména díky pozitivnímu dopadu zakázek souvisejících s infrastrukturními programy.
Jak si vede konkurence
Analytici a investoři byli přitom donedávna poměrně nervózní a vyhlíželi jakékoliv známky toho, že by energetická část koncernu Siemens byla postižena vlnou rušení zakázek související s krizí na finančních trzích.
Wolfgang Dehen, který má v Siemensu na starost právě energetiku, však jakékoliv spekulace na toto téma popřel. A uvedl, že jeho firma zatím nezaznamenala žádné rušení nebo odsouvání již dohodnutých zakázek.
Siemens poprvé přišel s důrazem na portfolio svých zelených produktů v roce 2008.
A to poté, co jeho velký rival, americká firma General Electric, několik let marketingově bodoval se svým programem "Ecomagination".
V loňském roce GE dosáhla "zelených" tržeb ve výši 13 miliard eur, Siemens utržil za zelené výrobky 19 miliard eur a třetí velký hráč v sektoru Philips měl tyto tržby 6 miliard eur.
POD ZELENOU VLAJKOU. Jedna věc je zřejmá, dokonce i během krize hodláme navýšit podíl prodeje našich výrobků, jež souvisejí se zelenými technologiemi, uvedl šéf Siemensu Peter Löscher.
AUTOR: Daniel Schäfer