Pár dat o Brněnské (Kníničské) přehradě a jejich ekologických lodích
Přehrada byla postavena v době hospodářské krize v letech 1936 – 1940.
Vzdutí přehrady začíná pod splavem u Tejkalova mlýna ve Veverské Bítýšce a k hrázi na hranici brněnských městských částí Brna-Bystrce a Brno-Kníničky měří necelých 10 km. Zatopená plocha je 259 ha. Stálé nadržení dosahuje 7,6 milionů m³, zásobní prostor pak 10,8 milionů m3. Betonová gravitační hráz má v koruně šířku 7,14 m a délku 120 m, v nadmořské výšce 233,72 m ční 23,5 m nade dnem.
Hydroelektrárna využívá Kaplanovu turbínu o výkonu 2,88 MW . V případě ostrovního provozu může být tato využita k rozběhu plynové spalovací turbíny v teplárenském provozu Červený mlýn.
Na konci druhé světové války ustupující německá armáda vozovku zaminovala a umístila na hráz sud s trinitrotoluenem (původně měly být výbušniny umístěny do potrubí hráze, ale to bylo zaměstnanci z rozkazu ochrany před sabotáží zabetonováno) a do domku hrázného Šikuly kulomety. Šikula s několika lidmi, ukrytými ve strojovně elektrárny, konvoj Rudé armády varovali, Šikula byl však postřelen.
Jednopalubová loď Brno je z flotily DPMB nejmenší (foto Petr Nohel). Pohled na kontrolér a další součásti lodního můsku opravované lodě Mír napovídá o jejim původu. Brněnské lodě totiž z ekologických důvodů nesmí používat spalovací motory. Jsou napájeny z baterii uložených v podpalubí a většina součástí jejich výzbroje pochází z vyřazených tramvají z padesátých let. Trakční motor lodě Mír má například dodnes pozůstatky původního tlapového uložení na nápravu. (foto Petr Nohel). ZDROJ:www.wikipedia.org,http://spz.logout.cz, upraveno, kráceno
|