Vícesystémová univerzální lokomotiva pro rychlosti až 200 km/h.
Lokomotiva Škoda 109 E
Lokomotiva ŠKODA 109 E je určena pro vozbu vlaků nejvyšší priority, kde uplatní svůj vysoký výkon, maximální rychlost a interoperabilitu. Tvar a barevné řešení lokomotivy bylo navrženo ve spolupráci se studiem Porsche Design.
Interoperabilita
Lokomotiva 109 E je primárně určena nejen k provozu na tratích České republiky, ale i hlavních koridorech Evropské unie, elektrizovaných systémy 3 kVss, 25 kV/50 Hz a 15 kV/16,7 Hz. Pro zajištění maximální interoperability je taktéž plně kompatibilní se systémem ETCS.
Lokomotiva ŠKODA 109 E
Moderní technologie
Každá ze dvou měničových skříní obsahuje čtyři pulzní usměrňovače, pulzní měniče pro brzdu a čtyři trakční střídače. V měničích jsou použity vodou chlazené IGBT moduly. Trakční transformátor je přepínatelný pro systémy 25 kV nebo 15 kV. Při napájení z trolejového vedení 3 kVss jsou využívána sekundární trakční vinutí jako tlumivky vstupního filtru.
Počítačové řízení lokomotivy 109 E umožňuje ve spolupráci se systémy CRV a AVV vícenásobné vedení vlaku z jednoho stanoviště lokomotivy, popřípadě řídicího vozu.
Výkon
Čtyři asynchronní trakční motory s vinutím do dvojité hvězdy poskytují jmenovitý výkon 6400 kW, umožňující lokomotivě 109 E bezpečně dosáhnout rychlosti až 200 km/h.
Lokomotiva 109 E na okruhu
Bezpečnost
Lokomotiva 109 E již od počátku konstruována s ohledem na nejnovější bezpečnostní normy TSI. Nejen díky nim plní nejnáročnější evropské požadavky na bezpečnost železničního provozu.