Také každý týden vyhazujete balík starých novin a divíte se, že je to v době pokročilé digitalizace ještě možné?
Bude rok 2009 rokem e-paperu?
Pak by vás mohl zajímat elektronický papír, neboli technologie, která přesně cílí na tento problém.
Polarizované kapsle
Elektronický papír, též známý pod označením e-paper, je založen na technologii, kterou vynalezla firma Xerox už v sedmdesátých letech minulého století. Spočívá v polarizaci kapslí naplněných směsí tekutých krystalů. Kapsle tvoří střední vrstvu mezi dvěma polarizačními deskami. Podle změny náboje desek je směs více či méně přitahována, čímž se mění barva kapsle. Dosavadní technologie e-paperu pracuje pouze se dvěma barvami: černou a bílou.Tato jednoduchá technologie se využívá pro zobrazení textu a obrázků. To, že nepotřebuje neustálé dodávání energie, aby udržela zobrazený text i fakt, že displej založený na e-paperu nesvítí jako třeba LCD notebooku, je její hlavní výhodou.
Nevýhodami technologie e-paperu je zejména delší doba potřebná k překreslení displeje (tzv. refresh rate) a také už zmiňovaná pouze dvoubarevnost displeje. Na odstranění obou nevýhod se v současné době intenzivně pracuje.
Kde už našla uplatnění?
E-paper nachází využití zejména v tzv. čtečkách elektronických knih. S prvním komerčním využitím technologie e-paperu přišla firma E Ink Corporation, spin-off projekt přední americké univerzity MIT. Její displeje na bázi e-paperu se dostaly do prvních modelů čtečky Reader od Sony (2006), která je v této oblasti významným hráčem na trhu.Značným impulsem pro růst trhu byl nicméně až krok největšího internetového knihkupectví Amazon, které v roce 2007 představilo vlastní čtečku s názvem Kindle. Díky tomu se o e-paperu začalo hovořit i mezi širší veřejností a čtečkám se tak dostalo značné pozornosti.
Dva rivalové: Kindle a Reader
Čtečka je vlastně velký displej určený k zobrazení textu, který do něj nahrajete. Má rozměry přibližně jako běžná kniha, takže ji můžete mít stále s sebou. Oproti knize má však nesrovnatelnou výhodu: do její interní paměti se vejde několik stovek titulů. V současnosti je na trhu kolem deseti modelů čteček elektronických knih, většinu však tvoří už zmíněné přístroje Sony Reader a Amazon Kindle. Amazon Kindle je úzce spjatý s mateřskou firmou. Knihy a další obsah, např. noviny, stahujete přímo a bezdrátově z knihkupectví. Kindle se dodává s výkladovým slovníkem. V omezené míře dovoluje uživatelům i brouzdání po internetu.Počátkem února byl představen model druhé generace Kindle 2, který se setkal s velkým zájmem médií. Naproti tomu Reader, výrobek japonské firmy Sony, sice neposkytuje tak širokou základnu služeb, zato ponechává uživateli větší svobodu. Sony na rozdíl od Amazonu neurčuje, jaký obsah je pro její čtečku vhodný, uživatel si v ní proto může prohlížet takřka libovolné texty. Jak Kindle tak Reader jsou dostupné pouze v USA a jejich cena se pohybuje okolo 300 dolarů.
Seženeme čtečku v Čechách?
Reader i Kindle nejsou v České republice oficiálně dostupné, ani nepodporují jazykovou lokalizaci. Na zdejším trhu je tak k mání pouze jediný přístroj představený loni na jaře Cybook Gen 3 od firmy Bookeen. Jeho cena se pohybuje okolo devíti tisíc korun, což brání jeho širšímu přijetí mezi českými čtenáři.Perspektivy technologie
Jaké změny lze na poli e-paperu v blízké době očekávat? Výzkumníci v současné době pracují na dvou už zmíněných nedostatcích, a to barevnosti e-paperu a rychlosti zobrazování. Oba problémy mají několik možných řešení. Přestože už byly představeny první prototypy, stále jsou tyto technologie ještě dalece od komercionalizace. "(Aktualizace: Fujitsu koncem dubna představí první komerčně dostupnou barevnou čtečku - více zde. V době přípravy článku tato skutečnost nebyla zámá.)"Využití e-paperu se hledá i v jiných oblastech, než jen ve čtečkách elektronických knih. Dlouhou dobu se hovoří o tom, že elektronické noviny nahradí klasický tisk. Americké vydavatelství Hearst (např. Cosmopolitan a Esquire) minulý týden uvedlo, že chystá speciální přístroj, do kterého bude dodávat vlastní obsah. Firma Fujitsu do poloviny února testovala elektronické časopisy v japonských kavárnách. Společnost Plastic Logic pracuje na konceptu displeje, který by měl nahradit klasické noviny.
Bude tedy rok 2009 rokem e-paperu?
O elektronických novinách se hovoří už několik let, ale technologie stále není s to tuto myšlenku uskutečnit. Kindle a jeho nástupce rozvířili mediální vody, což by mohlo mít za následek zvýšení zájmu o elektronický papír. Společnost Plastic Logic ale uvedení přelomového přístroje pro e-noviny před časem oddálila a ani výzkumné aktivity, které se snaží e-paper skokově zlepšit, se komercializaci výrazně nepřibližují, což opět mluví v jeho neprospěch. Navíc je zde silná konkurence v podobě ostatních technologií zobrazování jako jsou OLED nebo LCD, které nemají takové nedostatky jako e-paper.Rok 2009 proto nebude rokem e-paperu v tom smyslu, že bychom se dočkali všeobecného přijetí této technologie. Hospodářská krize a s ní spojené problémy vydavatelských domů mohou nicméně její vývoj urychlit, takže v roce 2010 by situace mohla být o něco příznivější.
Technologie | Elektronický papír (čtečka elektronických knih) |
Hlavní přednosti |
|
Hlavní nevýhody |
|
Využití |
|
Hlavní modely |
|
Zdroje a rozšiřující informace:
- Podrobnosti o Amazon Kindle 2 na Technology Review: Amazon Unwraps Kindle 2, 9.2.2009,
- Recenze jediné v ČR dostupné čtečky Cybook Gen 3 na Technet, Celá knihovna v kapse, 26.3.2008
- Plán spuštění vlastního přístroje vydavatelství Hearst na Fortune: Hearst to launch a wireless e-reader, 27.2.2009
- Portál Epaper Central věnovaný problematice a novinkám elektronického papír
Zdroj: www.inovace.cz
Sdílet článek na sociálních sítích