Čtvrtek, 25. dubna 2024

Vodíkový autobus jazdí bez hluku a emisií

Nový autobus na vodíkový pohon Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid má svetovú premiéru v týchto dňoch na svetovom kongrese dopravných podnikov, ktorý prebieha vo Viedni. Významným znakom modelu je jeho všestranná ekologickosť. Počas jazdy nevylučuje žiadne škodlivé látky a jazdí takmer bez hluku, preto je vhodný najmä na použitie vo frekventovaných centrách a v metropolách.

Vodíkový autobus jazdí bez hluku a emisií

 Novinka je už ohláseným, logickým krokom na ceste k bezemisnej verejnej doprave, a teda aj dôležitým stavebným kameňom pri vytváraní mobility budúcnosti.

 Divízia Daimler Buses začala vyvíjať ekologický autobus už pred dvoma desaťročiami. V roku 1997 sa predstavila štúdia v podobe modelu Nebus, celosvetovo prvého autobusu s pohonom na palivové články. O niečo neskôr sa predviedol model Citaro G BlueTec Hybrid s dieselelektrickým hybridným pohonom a dnes je to nový model Citaro FuelCELL-Hybrid.

Mercedes intenzívne testuje autobus v rámci veľkého celoeurópskeho pokusu vo viacerých mestách. Od roku 2003 až dodnes najazdilo 36 vývojových vozidiel v dvanástich dopravných podnikoch na troch kontinentoch viac ako dva milióny kilometrov, v prevádzke boli spolu asi 135-tisíc hodín. Ekologický pohon na palivové články je veľmi vhodný aj na každodenné praktické využívanie.

Nový model má zmodernizovaný systém palivových článkov, doplnený o úplne nový hnací systém, ktorý pochádza synergicky z modelu Citaro G BlueTec Hybrid. Autobus má nápravy s elektrickými motormi v nábojoch kolies, lítiovo-iónové batérie na akumulovanie elektrického prúdu a všetky elektricky poháňané vedľajšie agregáty. Celý pohon je projektovaný na vysokú účinnosť. Rekuperácia, čiže spätné získavanie energie z brzdenia autobusu, prináša úsporu 10 až 25 percent vodíka v závislosti od dopravných pomerov a topografie terénu.

Model Citaro FuelCELL-Hybrid je založený na osvedčenom základe mestského autobusu Mercedes-Benz Citaro. Pohonnou látkou pre jeho palivové články je vodík. Vďaka hybridnému pohonu s vycibreným riadením pohonu dôjde k výraznému zníženiu spotreby vodíka v porovnaní s doterajšími autobusmi s palivovými článkami. To predstavuje veľkú výhodu vzhľadom na šetrenie zdrojov a na zníženie emisií pri výrobe vodíka.

zdroj: hnonline.sk

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů