NIMBY aneb Proč zrovna já?
Obecně prospěšné principy mají jednu nevýhodu - přestože obvykle přinášejí užitek celku, jedince často omezují. Nebo je jejich přínos pro něj natolik malý, že prostě neexistuje jednoznačná odpověď na otázku "Proč bych to měl dělat právě já?"
V angličtině už roky existuje zkratka, která označuje lidi protestující proti tomu, aby v jejich blízkosti vznikaly veřejně prospěšné stavby. Označují se jako NIMBY: not in my backyard.
Asi nepřekvapí, že takový postoj má řada lidí například k dálnicím, skládkám, radarům nebo jaderným elektrárnám. O něco překvapivější je, že podobný postoj dost lidí zaujímá i k obnovitelným zdrojům energie, konkrétně k větrným elektrárnám nebo k přírodním rezervacím.
Na zkratku NIMBY jsem si vzpomněl nedávno, při prohlížení výsledků průzkumu zaměřeného na ekologické chování české populace.
Na jednu stranu se respondenti naprosto jednoznačně vyjádřili ve smyslu "Ano, je třeba se chovat ekologicky". Poněkud překvapivě proto působí, pokud jen mírně nadpoloviční část účastníků tohoto průzkumu podpořila tvrzení "Snažím se chovat odpovědně a podle toho vybírám výrobky i služby." Zároveň respondenti vyjadřovali pochybnost nad tím, že činnost jednotlivce může situaci prospět. Ovšem velké firmy, to je jiná! Velké firmy mají zisky, které by měly reinvestovat do životního prostředí. A navíc, když se firmy budou chovat ekologicky, uvidíme změnu. Pěkný případ NIMBY.
Ostatně o tom, že ekologie je pro většinu populace hezké slovo, ale u jednotlivců jde stranou ve chvíli, kdy odpovědné chování nenese bezprostřední ekonomický efekt, hovoří i další výsledky onoho průzkumu. Například výrazný souhlas s tvrzením, že "biopotraviny jsou pro mne příliš drahé" či s faktem, že pro velkou většinu respondentů znamená ekologické chování totéž jako nákup spotřebičů s nízkou spotřebou energie. Ano, je pravda, že firmy - a zejména velké firmy - mají sílu dosáhnout změn v přístupu k životnímu prostředí. Ovlivňují velké množství lidí, nejen vlastních zaměstnanců, ale často mají v této oblasti vliv i na své partnery a jejich váha i možnost i drobnými změnami svého chování dosáhnout potřebných změn se tak ještě zvětšuje.
Jenomže i když se bavíme o opravdu velké firmě, která zaměstnává řekněme desítky tisíc zaměstnanců a dokáže ovlivnit řadu velkých partnerů, hovoříme nejvýše o malých jednotkách procent české populace. Spoléhat se na velké firmy je sice pohodlné, ale ve skutečnosti nejde o nic jiného než o alibi.
Roland Mahler
GENERÁLNÍ ŘEDITEL T-MOBILE