Úterý, 16. dubna 2024

Krátce - různé

Krátce - různé

Česká vláda nejspíš nabídne slevu na mýtném pro dopravce, kteří si pořídí vozy splňující nejnáročnější emisní standardy. V Bruselu to včera novinářům řekl ministr dopravy Vít Bárta. O zvýhodnění ekologických vozidel se podle ministra nyní diskutuje. Nákladní automobily, které splňují emisní normu Euro V, by zřejmě měly mít speciální tarifní pásmo. V současnosti přitom musí platit stejné částky za jízdu po dálnicích jako ostatní.

Průměrný most pro zvěř nad silnicí vyjde na dvě stě milionů. Až dosud je jako hlavní investor do dopravní infrastruktury platil především stát. Vláda by ale chtěla, aby šly na takzvané ekodukty miliardy z fondů EU jakožto na ekologické projekty. Stát by tak ušetřil na stavby silnic, na něž by jinak kvůli úsporným opatřením nezbyly peníze. Jak to zařídit, vymýšlí nyní ministerstva dopravy a životního prostředí.

Trojice designérů z Lisabonu ukázala způsob, jak získat ekologicky šetrnou elektřinu i ve chvíli, kdy na dovolené trávíte čas sluněním třeba na pláži nebo u hotelového bazénu. Slunečník Solaris, jenž byl vybrán mezi finalisty mezinárodní designérské soutěže Feel the Planet Earth, je z vrchní strany tvořen solárními panely, které dodávají potřebný proud pro připojení mobilních zařízení. Vedle notebooku a jiných komunikátorů se ve spojení s displejem nabízí i jeho reklamní využití.

Sleva na mýtném pro ekologické vozy skutečností?
Ministr dopravy Vít Bárta se minulý týden sešel v Bruselu s eurokomisařem pro dopravu Siimem Kallasem. Bárta se dotazoval, zda by Česká republika mohla na svém území navrhnout slevu na mýtném pro automobily ze skupiny Euro V. Ty by měly mít speciální tarifní pásmo na vybírané mýtné. Úlevy by se tak měly soustředit na dopravce, kteří si pořídí vozy splňující ty nejvyšší emisní a ekologické normy. Novou koncepci výběru mýtného pro ekologicky šetrné automobily by chtěl ministr Bárta představit během několika týdnů. V současné době je zaznamenáván nárůst financí plynoucích z výběru mýtného, které se platí na 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy. V roce 2010 bylo doposud vybráno přes 4,8 miliardy korun, což je o téměř 16 procent více, než ve stejném období v roce 2009.

Trilion Euro na zmodernizování evropské energetické sítě
Internetový server European voice informoval, že na zmodernizování evropské energetické sítě, tj. splnění klimatických cílů do roku 2020, bude potřeba minimálně trilion euro. Zpráva, která byla vydaná Evropskou komisí, se soustřeďuje na odhad nákladů potřebných ke splnění cíle do roku 2020. Zpráva varuje, že současná elektrická infrastruktura v Evropě je zastaralá a nebude moci novou energii z obnovitelných zdrojů přijmout. Zpráva poukazuje také na fakt, že chybí skladovací kapacity pro energii ze solárních a větrných elektráren. Investice do nové energetické infrastruktury budou enormní a Komise nepočítá s tím, že by celkovou sumu pokryly pouze soukromé společnosti. Představí tak nový mechanismus financování, který by měl napomoci i panevropským projektům. Zpráva Komise také hodnotí přístup jednotlivých států k této problematice jako slabý a laxní a upozorňuje, že stále neexistuje žádná společná zahraniční politika v této oblasti.

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů