Jsem zelený, abych byl vidět
Co motivuje lidi k pořizování hybridních aut nebo domácích větrných elektráren? Obvyklá odpověď je, že chtějí chránit přírodu a případně i ušetřit. Vědecké studie ale ukazují, že je za tím často něco jiného: touha pochlubit se svým zeleným postojem a pozvednout svoji prestiž.
Ekonom a sociolog Thorstein Veblen upozornil už před více než sto lety na to, že existuje okázalá spotřeba. Tedy nákup a užívání luxusního zboží, které je určeno jen k tomu, aby pozvedlo prestiž svého majitele a dokázalo jeho příslušnost k vyšší vrstvě. Dnes něco podobného nově supluje také snaha šetřit přírodu, být okázale "zelený".
Dobře to ukazuje letos vydaná studie amerických ekonomů, dvojčat Sextových. Všímá si úspěchu hybridního auta (kombinuje spalovací motor s elektrickým pohonem a je tak k přírodě šetrnější) Toyota Prius na americkém trhu. Proč neměl stejný úspěch s podobným hybridem třeba Ford nebo Honda? Podle Sextových proto, že Prius je na rozdíl od nich na první pohled rozeznatelný od "nezelených" automobilů. Majitelé Priusu tak mohou ukázat, že jsou "zelení" a navíc i tak bohatí, aby si mohli ekologické vozidlo dovolit.
Podobně to bylo i s domácími větrnými elektrárnami. Například dnešní britský premiér Cameron si nechal na svůj městský dům před čtyřmi lety nainstalovat větrník. A to přesto, že se mu to ekonomicky vyplatí po 40 letech provozu, jeho výkon dostačuje tak k napájení barevné televize a stál ho v přepočtu asi 84 tisíc korun. Takové peníze by šly k ochraně přírody určitě využít lépe. Jak ale tvrdí ekonom Steven Sexton, vychloubání se zeleností může mít na společnost nakonec pozitivní vliv. Chudší totiž napodobují s klesající cenou zelených technologií postupně bohaté a zájem o zařízení šetřící přírodu tak stoupá.
"Místo okázalého rozhazování se pro část bohatých lidí stalo módou být okázale zeleným. Jsou ochotni si připlatit za k přírodě šetrnější auto, ale musí na něm být jejich zelenost vidět."
AUTOR: Marek Hudema
AUTOR-WEB: www.ihned.cz