Jako maloobchodníci se určitě snažíte zajistit prosperující a udržitelnou budoucnost svého podniku. Klíčem k úspěchu jsou kvalitní výrobky a vynikající služby. Ale co dalšího?
Deset snadných tipů pro zelenější obchody
Ekologičtější maloobchod umožňuje dosažení dlouhodobé udržitelnosti a nabízí celou řadu vyčíslitelných výhod, např. nižší účty za energii a menší náklady na opravy a výměny.
Zelené prodejny kromě ušetřených peněz také dodávají hodnotu značce a image. Dnešní spotřebitelé mají stále větší touhu přispívat ke zdravějšímu prostředí a více je zajímají značky, které sdílí jejich hodnoty.
Naštěstí existuje mnoho způsobů, jak prodejnu učinit ekologičtější bez vyšších nákladů. Tím nejdůležitějším je progresivní myšlení a pečlivé plánování.
Jednoduchý princip tří "R"
Zelený maloobchod je založen na známém principu tří "R": Reduce (snížit), Reuse (opětovně použít) a Recycle (recyklovat). Cílem je snížit objem veškerého odpadu a zachovávat přirozené zdroje. Tato prostá zásada vám může pomoci činit udržitelná rozhodnutí o čemkoliv, od výběru lokality a úpravy terénu po design interiéru a výběr materiálů.
1. Městské lokality
Pro svoji prodejnu byste měli zvážit hustě obydlenou oblast. V takových lokalitách, zejména na trasách autobusových linek, je více chodců i cyklistů. Tato místa vám, zaměstnancům a zákazníkům umožňují dostat se do prodejny pěšky, což snižuje objem emisí CO2 a také uhlíkovou stopu. Podpořit alternativní formu dopravy dále můžete nainstalováním stojanů na kola. Vaši zaměstnanci a zákazníci tuto snahu jistě ocení.
2. Přírodní úprava terénu
Zelená prodejna se pozná již zvenku. Úprava terénu s využitím místních druhů rostlin a dřevin významně snižuje spotřebu vody. Nejsou zapotřebí žádné zavlažovače. Jedinou investicí je jen další vrchní vrstva půdy, kterou tyto původní rostliny vyžadují.
3. Plášť budovy
Dobře utěsněný a izolovaný plášť budovy je jedním z nejúčinnějších způsobů zachování energie. Nezapomeňte se majitele nemovitosti zeptat na energetickou historii budovy. Také byste měli nechat provést energetický audit a zjistit tak případné problémy, např. unikání vzduchu a chybějící izolace. Auditor představí akční plán, který můžete (jakožto vlastník budovy) využít ke zvýšení energetické efektivity nemovitosti.
4. Efektivní vodovodní armatury
Dalším snadným způsobem snížení spotřeby vody je používání vodovodních armatur s nízkým průtokem. Vezměte si, že např. používání bezvodých pisoárů a záchodů splachujících necelými čtyřmi litry vody může snížit spotřebu vody až o 60 %.
5. Efektivní přístroje
Co je pro zajištění produktivity důležitější než vysoce výkonné přístroje? Až budete kupovat nějaký nový přístroj, zaměřte se na typy označené energetickým štítkem A, protože ty jsou nejefektivnější, a proto nejvíce šetřící provozní náklady. Při koupi používaných přístrojů, jejichž počáteční náklady jsou nižší, je třeba zvážit jejich skryté náklady na údržbu a na opravy. Důvěřujte pouze prodejcům zařízení, které znáte, a nezapomeňte se jich zeptat na předpokládanou životnost těchto již použitých zařízení. Když započítáte náklady na údržbu a na opravy, je možné, že nové zařízení s vyšší efektivitou může v dlouhodobém horizontu vyjít ve skutečnosti levněji.
6. Optimalizujte umělé osvětlení
Je jasné, že pro své zboží chcete dobře osvětlené prostory. Místa, jež jsou osvětlena až příliš, však mohou vypadat jako diskontní prodejna. Odpovídající používání umělého osvětlení může snížit spotřebu energie a zároveň v prodejně vytvořit tu správnou atmosféru. Zkuste zjistit celkovou úroveň světla v prodejně a vytvořte řadu ústředních bodů s bodovými svítidly, která budou vaše zboží zvýrazňovat. Stále populárnější jsou rovněž LED žárovky. Jejich technologie se zkvalitňuje a využívání se rozšiřuje. Dalším klíčem k úspoře energií je úprava úrovně světla v jednotlivých částech roku a také dne. Není-li nutné svítit, tak světlo prostě zhasněte.
7. Maximalizujte přirozené světlo
Přirozené světlo dokáže rozzářit naši mysl, proto je ve své prodejně využívejte co možná nejvíce. Nejlépe jsou na tom prodejny s velkým prostorem od ulice. Ale i když jste od ulice jen kousek a vaše prodejna je menší, můžete ji rozjasnit tak, že stěny natřete bíle nebo jiným světlým odstínem. Použít také můžete reflexní materiály nebo zrcadla, díky nimž se bude přirozené světlo dobře odrážet.
8. Materiály s omezeným vlivem na lidské zdraví
Zelené maloobchodní prodejny jsou také definovány používáním materiálů s omezeným vlivem na lidské zdraví. Používáním barev, nátěrů, lepidel a stavebních materiálů s nízkým obsahem emisí a bez jedů prodejna napomáhá minimalizovat vznik plynů, např. těkavých organických látek a formaldehydu.
9. Nakládání s odpadem
Nakládání s odpady v oblasti maloobchodu má dvě stránky: minimalizaci stavebního odpadu během renovace a snižování množství odpadů během provozu.
Stavební odpad lze minimalizovat předběžným plánováním a realizací recyklačních programů. Co se týká odpadů během provozu prodejny, tak byste primárně měli vědět, jaký druh odpadu vaše prodejna produkuje a jeho množství. Poté je třeba znát efektivní způsob, jak jej recyklovat nebo někomu věnovat, abyste jej nemuseli vyhazovat.
10. Osvěta
Když učiníte všechny kroky k ekologickému provozu - váš personál a vaši zákazníci by o nich měli také vědět. Jednoduše vytvořte zelenou informační tabuli a umístěte ji v prodejně na nějaké nápadné místo. Zákazníci tak budou vědět o vaší snaze o ekologický provoz prodejny, což bude další důvod, aby chodili nakupovat právě k vám. Opět platí, že zelená prodejna je součástí vaší značky, tak ji, její design a její prostředí nechte, aby reprezentovaly vaše hodnoty.
ZDROJ: REGAL