Toxický odpad, kterého se chtěla americká Filadelfie v roce 1986 zbavit, se po
čtrnáctileté anabázi po světových mořích vrátil k americkým břehům.
Cesta s odpadky kolem světa za 14 let
FILADELFIE - Když v roce 1986 vyplouvala z americké Filadelfie loď Khian
Sea s nákladem městského odpadu, netušili filadelfští radní, že se jim tento
odpad o 14 let později vrátí jako bumerang zpět. To, že by loď s nákladem
mohla putovat tak dlouho třemi oceány, navštívit čtyři kontinenty a dvakrát
změnit své jméno, aniž by seji podařilo odpad vyložit, by nikoho nenapadlo ani v
nejbujnější fantazii. Za tu dobu Khian Sea změnila majitele i svoji registrační
vlajku, vysypala část odpadu na panenské pláži, část do oceánu, ale 1500
kubických metrů popela ze spálených odpadků znovu přistálo u amerických
břehů. Odysea popela nekončí ani dnes." Odpad nikdo nechce, přestože to prý
je "nejtestovanější popel na zemi". Za oněch 14 let se mnozí z obyvatel
Filadelfie, klen svým smetím přispěli do hromady popela na Khian Sea, odebrali
na pravdu boží a jejich popel odpočívá v zemi. Jejich odpadky se ale podívaly
dál než oni sami. Příběhu nahrála tristní situace ve Filadelfii v polovině 80. let.
Město stálo před bankrotem, zaměstnanci v dopravě a technických službách
stávkovali a hromady odpadu rostly. Skládky v Ohiu, Virginii, Jižní Karolíně i
Georgii však odpady odmítaly, o hromady popela z Filadelfie nikdo nestál.
Bludný Holanďan neví, co s odpadem
Proto se tehdy město uchýlilo ke krajnímu řešení - nabídlo šest milionů dolarů
firmě, která město popela zbaví. Najalo tedy Amalgamated Shipping
Corporation, vlastníka 17 let staré, zrezivělé Khian Sea s liberijskou vlajkou,
aby náklad vysypala na umělém ostrově na Bahamách. Loď ještě nestihla na
bahamských ostrovech ani přistát, když místní vláda oznámila, že náklad
nepřijímá. Z Khian Sea se tak najednou stal novodobý bludný Holanďan plný
odpadků. Posádka obrátila plavidlo zpět do Států, aby se rozhodla, jaký bude
její další směr. Tak začala její kalvárie: Portoriko, Bermudy, Dominikánská
republika, Honduras, Guinea-Bissau. Nizozemské Antily. Khina Sea ale místní
úřady všude odmítaly, i když posádka přepsala doklady, aby její náklad nebyl
tak odpudivý. Z "odpadového popela" se tak stal "všeobecný náklad" a později
dokonce "stavební materiál". Když loď o rok později přistála na Haiti, náklad
byl popsán jako "vysoce kvalitní hnojivo" a zdálo se, že zde konečně spočine,
když kapitán podepsal smlouvu s bratry zkorumpovaného šéfa místní
prezidentské stráže. Pak ale přišla rána v podobě odporu hnutí Greenpeace i
místních aktivistů. Do hry se vložila i haitská vláda, ale až poté, co více než
čtvrtina nákladu (asi 3600 tun popela) skončila na jedné z haitských pláží.
Zástupce rejdařské firmy demonstroval bezpečnost vyloženého nákladu tak, že
hrst popela snědl se slovy "Vidíte, je to jedlé. Žádné nebezpečí nehrozí".
Anabáze napříč sedmi moři
Haitskou vládu ale nepřesvědčil, a loď musela odjet. Tři miliony kilogramů na
pláži ale zůstaly. Loď se znovu vrátila do Filadelfie. Pak vyplula znovu. Senegal,
Kapverdy, zastávka v bývalé Jugoslávii kvůli opravám. Pak znovu na moře. Teď
už se však nejmenovala Khian Sea, ale Felicia, plula pod honduraskou vlajkou a
byla prodána jinému majiteli, Romo Shipping. (Romo Shipping a Amalgamated
měly stejného prezidenta a prodejní cena byla deset dolarů.) Následovala Srí
Lanka, Indonésie, Filipíny. V listopadu 1988, dva roky poté, co opustila
Filadelfii, loď - nyní pod jménem Pelicano - přistála v Singapuru. Její skladovací
prostory však byly prázdné. O několik let později přiznal kapitán Khian Sea
alias Felicie alias Pelicana, že loď většinu nakladu shodila do Indického a
Atlantického oceánu. Zbytek zůstal na Haiti, odkrytý na pláži, kde si hrají děti.
Podle firmy nebyl popel nebezpečný. Haiťané si však stěžovali, že jim umíraly
kozy, které se zde pasou. Rozbory dokázaly, že odpad obsahuje olovo,
kadmium a další těžké kovy. Kampaň Greenpeace, která měla zostudit Filadelfii
pro její odpadovou politiku, nakonec donutila americkou stranu, aby začátkem
tohoto roku většinu toxického popela z Haiti odvezla. O ten ale nikdo nestojí.
Jeho vývozu do zahraničí zabraňuje basilejská konvence z roku 1990. Popel z
Khian Sea se tak dnes, po 14 letech, vrátil do Spojených států a nikdo neví, co
s ním. Je naložen na nákladní lodi u floridských břehů a čeká, co bude dál.
Author: ap, pet
Source: Lidové noviny
Sdílet článek na sociálních sítích