Celníci jsou přísnější, dovozci ojetých aut protestují
Na třicet drobných dovozců ojetých aut zablokovalo v pátek dopoledne hraniční
přechod v Hoře Svatého Šebestiána na Chomutovsku. Protestovali tak proti
opatření celníků, kteří odmítají pouštět z Německa na území republiky ojetiny
starší osmi let. \"Když stojíte 24 hodin na hranicích a pak vás celníci pošlou
zpátky, tak chápu, že jim došla trpělivost,\" uvedl pro ČTK předseda Svazu
drobných dovozců a opravářů automobilů Jan Slawisch. Podle jeho slov nešlo o
krok sdružení, ale o iniciativu jednotlivců. Připustil však, že dovozci uvažují
o protestech proti omezování dovozu ojetin. Blokádu hranic Slawisch vyloučil.
Podle něj půjde spíše o blokádu zainteresovaných státních orgánů či hlavních
pražských tahů. Slawish řekl, že v pátek jednal se zástupci ministerstva
životního prostředí, kteří uvedli, že dosud žádný metodický pokyn pro jednotný
postup celníků při kontrolách dovážených vozů nevydali. V případě hraničních
přechodů s Německem, které odmítají starší vozy do země pouštět, jde podle něj o
rozhodnutí jednotlivých celních ředitelství. Velké tuzemské autobazary, jako AAA
Auto nebo Auto Esa se k případným stávkám dovozců nepřipojí. Zpřísnění dovozu
ojetin vítají. \"Jde o krok, který myslí především na konečného spotřebitele, v
tomto případě tedy na zdraví a bezpečnost českých motoristů,\" uvedl pro
tiskovou agenturu Anthony James Denny, předseda představenstva společnosti
Automobile Group, která AAA bazary provozuje. Oba autobazary nakupují většinu
ojetých aut na českém trhu. \"Z pohledu drobných dovozců jsou protesty naprosto
logické, starají se o svůj džob. Z pohledu státu to však přijatelné není,
protože za čtyři, pět let nastanou obrovské problémy při likvidaci aut,\" řekl
ředitel sekretariátu Sdružení dovozců automobilů Antonín Šípek. V roce 2007, kdy
Česko již bude členem unie, totiž začne platit nařízení, podle něhož za
likvidaci vyřazených aut odpovídá výrobce nebo dovozce konkrétní značky.
Vyžadovat splnění tohoto předpisu na drobných dovozcích ojetin bude obtížné a o
likvidaci jimi dovážených vraků se pravděpodobně bude muset postarat stát.
\"Více než osm let staré auto dovozce legálně do provozu nedostane. Může však
sehnat papíry ke stejnému modelu, nahlásí výměnu karosérie a motoru a vozidlo
může jezdit. Od roku 1991 bylo do Česka dovezeno 120 tisíc ojetin, o nichž nikdo
neví, kde jsou,\" dodal Šípek. Motivací dovozců je podle jeho názoru snaha o
udržení zisku. S omezením stáří dovážených ojetin na osm let se zvýšila celní
hodnota aut, protože vozy mladší osmi let jsou v západních bazarech dražší.
Zvýšená celní hodnota znamená i vyšší DPH a zároveň nižší zisk dovozce. Loni
dovezli importéři do Česka více jak čtvrt miliónu vozidel za téměř 60 miliard
korun. Je to o pětinu více než předloni, přitom nárůst dovozu ojetin byl dvakrát
vyšší než růst dovozu nových aut. . Dovoz osobních automobilů do České republiky
Kategorie 2001 2002 změna % Nové vozy 69 772 78 522 12,6 Ojeté vozy - obchodní
dovoz 50 330 61 055 21,3 Ojeté vozy - individuální dovoz 48 810 69 605 42,6
Ojeté vozy na náhradní díly 8 486 1 581 -81,0 Průměrné celní hodnoty v korunách:
Nový vůz 379 943 375 963 -1,0 Ojetý vůz - obchodní dovoz 43 848 64 635 47,4
Ojetý vůz - individuální dovoz 34 729 46 863 35,0 Zdroj: Sdružení automobilového
průmyslu ZDROJ: HN
Na třicet drobných dovozců ojetých aut zablokovalo v pátek dopoledne hraniční přechod v Hoře Svatého Šebestiána na Chomutovsku. Protestovali tak proti opatření celníků, kteří odmítají pouštět z Německa na území republiky ojetiny starší osmi let.
\"Když stojíte 24 hodin na hranicích a pak vás celníci pošlou zpátky, tak chápu, že jim došla trpělivost,\" uvedl pro ČTK předseda Svazu drobných dovozců a opravářů automobilů Jan Slawisch. Podle jeho slov nešlo o krok sdružení, ale o iniciativu jednotlivců. Připustil však, že dovozci uvažují o protestech proti omezování dovozu ojetin. Blokádu hranic Slawisch vyloučil. Podle něj půjde spíše o blokádu zainteresovaných státních orgánů či hlavních pražských tahů.
Slawish řekl, že v pátek jednal se zástupci ministerstva životního prostředí, kteří uvedli, že dosud žádný metodický pokyn pro jednotný postup celníků při kontrolách dovážených vozů nevydali. V případě hraničních přechodů s Německem, které odmítají starší vozy do země pouštět, jde podle něj o rozhodnutí jednotlivých celních ředitelství.
Velké tuzemské autobazary, jako AAA Auto nebo Auto Esa se k případným stávkám dovozců nepřipojí. Zpřísnění dovozu ojetin vítají. \"Jde o krok, který myslí především na konečného spotřebitele, v tomto případě tedy na zdraví a bezpečnost českých motoristů,\" uvedl pro tiskovou agenturu Anthony James Denny, předseda představenstva společnosti Automobile Group, která AAA bazary provozuje. Oba autobazary nakupují většinu ojetých aut na českém trhu.
\"Z pohledu drobných dovozců jsou protesty naprosto logické, starají se o svůj džob. Z pohledu státu to však přijatelné není, protože za čtyři, pět let nastanou obrovské problémy při likvidaci aut,\" řekl ředitel sekretariátu Sdružení dovozců automobilů Antonín Šípek. V roce 2007, kdy Česko již bude členem unie, totiž začne platit nařízení, podle něhož za likvidaci vyřazených aut odpovídá výrobce nebo dovozce konkrétní značky. Vyžadovat splnění tohoto předpisu na drobných dovozcích ojetin bude obtížné a o likvidaci jimi dovážených vraků se pravděpodobně bude muset postarat stát.
\"Více než osm let staré auto dovozce legálně do provozu nedostane. Může však sehnat papíry ke stejnému modelu, nahlásí výměnu karosérie a motoru a vozidlo může jezdit. Od roku 1991 bylo do Česka dovezeno 120 tisíc ojetin, o nichž nikdo neví, kde jsou,\" dodal Šípek. Motivací dovozců je podle jeho názoru snaha o udržení zisku. S omezením stáří dovážených ojetin na osm let se zvýšila celní hodnota aut, protože vozy mladší osmi let jsou v západních bazarech dražší. Zvýšená celní hodnota znamená i vyšší DPH a zároveň nižší zisk dovozce.
Loni dovezli importéři do Česka více jak čtvrt miliónu vozidel za téměř 60 miliard korun. Je to o pětinu více než předloni, přitom nárůst dovozu ojetin byl dvakrát vyšší než růst dovozu nových aut. .
Dovoz osobních automobilů do České republiky
Kategorie 2001 2002 změna %
Nové vozy 69 772 78 522 12,6
Ojeté vozy - obchodní dovoz 50 330 61 055 21,3
Ojeté vozy - individuální dovoz 48 810 69 605 42,6
Ojeté vozy na náhradní díly 8 486 1 581 -81,0
Průměrné celní hodnoty v korunách:
Nový vůz 379 943 375 963 -1,0
Ojetý vůz - obchodní dovoz 43 848 64 635 47,4
Ojetý vůz - individuální dovoz 34 729 46 863 35,0
Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu
ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích