Většina vybitých baterií končí na skládkách
Už více než rok musí všechny prodejny, které prodávají baterie
[https://www.kamsnim.cz/browse/baterie] do rádií či jiných přístrojů, zdarma
odebírat od zákazníků použité monočlánky nazpátek. Problémem je, že to mnoho
lidí neví. \"Myslím, že o tom lidé skutečně nevědí. Nesetkal jsem se s žádnou
informační kampaní. Já to vím a použité baterie
[https://www.kamsnim.cz/browse/baterie] vracím,\" řekl Ivo Kropáček z
ekologického Hnutí Duha. Například v prodejně s elektronikou v Praze-Strašnicích
prodavačka ochotně dvě vybité tužkové baterie
[https://www.kamsnim.cz/browse/baterie] přijala. \"Ale moc zákazníků sem s
bateriemi nepřijde,\" řekla. \"Myslím, že je to ale stejně ani nezajímá a házejí
baterie [https://www.kamsnim.cz/browse/baterie] do koše.\" Monočlánky či baterie
[https://www.kamsnim.cz/browse/baterie] do mobilních telefonů, hodinek či
přenosných počítačů jsou podle zákona o odpadech považovány za nebezpečný odpad
, který může poškozovat životní prostředí a zdraví lidí. Výrobci a dovozci
baterií mají povinnost je po použití odebrat nazpátek a ekologicky zlikvidovat.
Zákon zároveň ukládá firmám a prodejnám informovat občany o způsobu zpětného
odběru. Náměstkyně ministra životního prostředí Ivana Jirásková uvedla, že chce,
aby se tato povinnost začala více kontrolovat. Podle odpadového zákona mohou
firmy, které neodebírají zpět vybité baterie, dostat pokutu až milión korun.
Velcí výrobci a dovozci loni založili společnost Ecobat, která uzavřela dohodu s
Ministerstvem životního prostředí a organizuje sběr a likvidaci baterií. Do
systému je v současnosti zapojeno více než čtyřicet dovozců a výrobců. Ecobat
loni na přípravu a zahájení sběru baterií investoval 3,2 miliónu korun. Lidé
mohou odevzdávat baterie [https://www.kamsnim.cz/browse/baterie] do speciálních
krabic zatím na 2300 místech - především ve velkých obchodních domech,
prodejnách Elektro nebo i ve školách. \"Chceme, aby do konce roku bylo aspoň
jedno sběrné místo [https://www.kamsnim.cz/categories/sbernyDvur] v každém městě
nad pět tisíc obyvatel. Ještě nám chybí asi padesát měst,\" řekla Magdalena
Střesková ze společnosti Ecobat. Za prvního půl roku existence se Ecobatu
podařilo sebrat dvacet pět tun použitých baterií. Podle předběžných údajů
Ministerstva životního prostředí existuje více než dvě stě firem, které loni
dovezly větší množství baterií. V Česku se každý rok prodá zhruba šedesát pět
miliónů přenosných baterií a akumulátorů, tedy asi 3,1 tisíce tun. Úspěšnost
zpětného odběru byla loni podle ministerstva 0,65 procenta, takže je zřejmé, že
drtivá většina baterií končí na skládkách . Přitom například v Belgii,
Nizozemsku nebo Rakousku vracejí obyvatelé více než polovinu použitých baterií.
V Německu je běžné, že rodina použité baterie
[https://www.kamsnim.cz/browse/baterie] schovává, a když jich má víc, odnese je
do obchodu, kde dokonce dostane na nové baterie
[https://www.kamsnim.cz/browse/baterie] slevu. V tuzemsku jsou přitom i obchody,
které odmítají od lidí baterie [https://www.kamsnim.cz/browse/baterie] přijímat.
Ecobat odhaduje, že bude trvat přibližně čtyři až pět let, než Česko ekologicky
vyspělejší evropské země dožene. ZDROJ: HN
Už více než rok musí všechny prodejny, které prodávají baterie do rádií či jiných přístrojů, zdarma odebírat od zákazníků použité monočlánky nazpátek. Problémem je, že to mnoho lidí neví.
\"Myslím, že o tom lidé skutečně nevědí. Nesetkal jsem se s žádnou informační kampaní. Já to vím a použité baterie vracím,\" řekl Ivo Kropáček z ekologického Hnutí Duha.
Například v prodejně s elektronikou v Praze-Strašnicích prodavačka ochotně dvě vybité tužkové baterie přijala. \"Ale moc zákazníků sem s bateriemi nepřijde,\" řekla. \"Myslím, že je to ale stejně ani nezajímá a házejí baterie do koše.\"
Monočlánky či baterie do mobilních telefonů, hodinek či přenosných počítačů jsou podle zákona o odpadech považovány za nebezpečný odpad , který může poškozovat životní prostředí a zdraví lidí.
Výrobci a dovozci baterií mají povinnost je po použití odebrat nazpátek a ekologicky zlikvidovat. Zákon zároveň ukládá firmám a prodejnám informovat občany o způsobu zpětného odběru.
Náměstkyně ministra životního prostředí Ivana Jirásková uvedla, že chce, aby se tato povinnost začala více kontrolovat. Podle odpadového zákona mohou firmy, které neodebírají zpět vybité baterie, dostat pokutu až milión korun.
Velcí výrobci a dovozci loni založili společnost Ecobat, která uzavřela dohodu s Ministerstvem životního prostředí a organizuje sběr a likvidaci baterií. Do systému je v současnosti zapojeno více než čtyřicet dovozců a výrobců. Ecobat loni na přípravu a zahájení sběru baterií investoval 3,2 miliónu korun.
Lidé mohou odevzdávat baterie do speciálních krabic zatím na 2300 místech - především ve velkých obchodních domech, prodejnách Elektro nebo i ve školách.
\"Chceme, aby do konce roku bylo aspoň jedno sběrné místo v každém městě nad pět tisíc obyvatel. Ještě nám chybí asi padesát měst,\" řekla Magdalena Střesková ze společnosti Ecobat.
Za prvního půl roku existence se Ecobatu podařilo sebrat dvacet pět tun použitých baterií.
Podle předběžných údajů Ministerstva životního prostředí existuje více než dvě stě firem, které loni dovezly větší množství baterií. V Česku se každý rok prodá zhruba šedesát pět miliónů přenosných baterií a akumulátorů, tedy asi 3,1 tisíce tun. Úspěšnost zpětného odběru byla loni podle ministerstva 0,65 procenta, takže je zřejmé, že drtivá většina baterií končí na skládkách .
Přitom například v Belgii, Nizozemsku nebo Rakousku vracejí obyvatelé více než polovinu použitých baterií. V Německu je běžné, že rodina použité baterie schovává, a když jich má víc, odnese je do obchodu, kde dokonce dostane na nové baterie slevu.
V tuzemsku jsou přitom i obchody, které odmítají od lidí baterie přijímat. Ecobat odhaduje, že bude trvat přibližně čtyři až pět let, než Česko ekologicky vyspělejší evropské země dožene.
ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích