Využití ojetých pneumatik
Množství ojetých pneumatik [https://www.kamsnim.cz/categories/pneu] znovu
použitých ve stavebnictví v USA v roce 2003 pravděpodobně vzroste na 60 milionů
kusů oproti 5 milionům pneumatik [https://www.kamsnim.cz/categories/pneu] před
pěti lety. Drť z pneumatik [https://www.kamsnim.cz/categories/pneu] o velikosti
kusů mezi 7 až 20 cm, pro něž se používá název TDA (tire-derived aggregate), je
cenným inženýrským materiálem. Vyznačuje se nízkým tlakem na podloží, dobrou
tepelnou izolací a stlačitelností, lepším odvodem vody, to vše za nižší cenu.
Úspěšně byl tento materiál použit například v náspech pod železničními kolejemi,
kde dochází ke snížení hladiny hluku a vibrací o 30 až 40 procent. Výhodné je
použití TDA pro stavebně inženýrské projekty, využívající jeho specifických
vlastností. Pro aplikaci TDA ve stavebně inženýrských projektech je v USA k
dispozici směrnice ASTM D6270. S jinými způsoby využití pneumatik, např. jako
paliva, jsou však potíže. Výroba paliva z pneumatik
[https://www.kamsnim.cz/categories/pneu] - TDF (tire-derived fuel)-není
pokládána za recyklaci, ale za pouhé manipulování s odpadem. Výroba produktu
vyhovujícího dané specifikaci není jednoduchá a vyžaduje nákladné zařízení.
Pokud není výsledný produkt možno výhodně prodat jako výrobek, nevyplatí se.
Zdroj: ODPADY
Množství ojetých pneumatik znovu použitých ve stavebnictví v USA v roce 2003 pravděpodobně vzroste na 60 milionů kusů oproti 5 milionům pneumatik před pěti lety. Drť z pneumatik o velikosti kusů mezi 7 až 20 cm, pro něž se používá název TDA (tire-derived aggregate), je cenným inženýrským materiálem. Vyznačuje se nízkým tlakem na podloží, dobrou tepelnou izolací a stlačitelností, lepším odvodem vody, to vše za nižší cenu. Úspěšně byl tento materiál použit například v náspech pod železničními kolejemi, kde dochází ke snížení hladiny hluku a vibrací o 30 až 40 procent. Výhodné je použití TDA pro stavebně inženýrské projekty, využívající jeho specifických vlastností. Pro aplikaci TDA ve stavebně inženýrských projektech je v USA k dispozici směrnice ASTM D6270.
S jinými způsoby využití pneumatik, např. jako paliva, jsou však potíže. Výroba paliva z pneumatik - TDF (tire-derived fuel)-není pokládána za recyklaci, ale za pouhé manipulování s odpadem. Výroba produktu vyhovujícího dané specifikaci není jednoduchá a vyžaduje nákladné zařízení. Pokud není výsledný produkt možno výhodně prodat jako výrobek, nevyplatí se.
Zdroj: ODPADY
Sdílet článek na sociálních sítích