Pátek, 19. dubna 2024

Ojetiny plní autovrakoviště

Dovoz ojetých vozů se prodraží. Vláda navrhuje zvýšení poplatků až na dvacet tisíc. Peníze použije na likvidaci autovraků.
Ojetiny plní autovrakoviště
Pardubický kraj - Zavedení poplatku za ojetá auta ze zahraničí pro dovozce a za nová vozidla je jednou z novinek, s níž počítá novela zákona o odpadech. Ministerstvo životního prostředí slibuje, že získané peníze využije na bezplatnou likvidaci autovraků. Cizinci jsou mazaní Majitelé si veřejná prostranství občas pletou se skládkou kovošrotu. \"Jsme malé město, přesto se u nás pár vraků najde,\" konstatuje strážník z Poličky Oldřich Zapletal. Většinou se však policistům podaří, třeba podle značky, sehnat majitele. Pokud ho nevypátrají, případ postoupí odboru dopravy městského úřadu. Rovněž v ulicích krajského města ubyla torza aut. \"Jakmile jsme začali s blokovým čištěním hlavních ulic, vraků ubylo,\" spokojeně prohlašuje ředitel Městské policie v Pardubicích Petr Kvač. Opuštěné vozy nakonec odklidí Služby města. \"Prodejci v cizině jsou mazaní. Vyplatí se jim prodávat do Čech stará auta, protože ušetří za likvidaci. Autovrakoviště tak vznikají na našem území,\" tvrdí vedoucí odboru dopravy Jaroslav Ešpandr z ústeckoorlické radnice. \"Stát na nevýhodné obchodní transakci prodělává, protože obvykle nedokáže zjistit posledního vlastníka.\" Dražší auta ztíží podnikání Navrhované poplatky obohatí pokladnu Státního fondu životního prostředí. Úřad bude přispívat podnikatelským subjektům i obcím na odstraňování vraků z veřejných prostranství. Legislativní úprava má přinutit neakreditované dovozce ojetých vozidel, aby se podíleli na jejich odstraňování. Radní Pardubického kraje Petr Šilar zodpovědný za zemědělství a životní prostředí podporuje uvalení poplatku. \"Je v pořádku, aby výrobci přispívali na likvidaci odpadů, což je v Evropě již běžné,\" říká Petr Šilar. Autorizovaní výrobci jsou již nyní povinni odebírat vraky svých značek od občanů. Motivem úpravy je i tlak domácích výrobců. Majitelé autobazarů jsou však rozhořčeni. \"Zákonná úprava zdraží auta a ztíží podnikání,\" obviňují vládu, která prý podléhá tlaku výrobce automobilů. \"Spousta lidí má hluboko do kapsy, proto si ráda koupí ojetinu za slušné peníze.\" Spolumajitel autoprodejny z Heřmanova Městce Vladimír Rubeš nepovažuje vládní návrh za šťastný. Hrozí totiž, že silnice zaplaví staré automobily. \"Provoz osobního auta z ciziny, starého osm let, je určitě ekologičtější, než třicet let staré škodovky nebo trabanty,\" domnívá se Rubeš. Zdroj: Hradecké noviny Autor: MAGDA NAVRÁTILOVÁ
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů