Boj Německa s vratnými plechovkami nekončí
První říjen měl být doslova dnem vykoupení. Nestalo se ale nic. Řeč je o systému
vykupování vratných plechovek, který měl od včerejška začít platit po celém
Německu. Výsledkem je ale neustálý chaos, několik paralelních výkupných systémů,
kritika obchodníků a stálá nejistota zákazníků. Hra o vratné plechovky začala
loni na podzim, kdy německé ministerstvo životního prostředí rozhodlo o uvalení
zálohy na plechovky a PET láhve obsahující sycené nápoje. Důvodem bylo přílišné
užívaní těchto obalů snaha o jejich další efektivnější zpracování. Původní záměr
ministerstva byl přitom takový, že od 1. října roku letošního bude moci zákazník
plechovku se zálohou 25 centů vrátit kdekoliv, kde se nápoje v takových obalech
prodávají. Výjimkou jsou prodejny menší než 200 metrů čtverečních, kde akceptují
pouze obaly prodávaných značek. Přesně to se ale nestalo. Němečtí obchodníci se
totiž po celých devět měsíců přechodné doby nedokázali dohodnout na způsobu
výběru a na tzv. clearingovém centru vyrovnávajícím platby obchodníků. Výsledkem
nyní je, že systémy výběru fungují současně čtyři. Firma Lekkerland-Tobaccoland
například vybírá pouze plechovky označené písmenem P, řetězec Spar naopak vydává
žetony. Metro, Tengelmann (prodejny Plus) či Edeka plechovky zcela stáhly z
prodeje. Někteří dokonce vyvinuli zcela odlišné obaly, které lze vrátit pouze v
daném řetězci prodejen. Diskonty přitom mají na trhu nápojů v nevratných obalech
podíl více než 70 procent. O chaos, který vznikl, se navíc začala zajímat
Evropská komise, která již několikrát Německu pohrozila správním řízením. Včera
své rozhodnutí ještě odložila. \"Nyní budeme tři týdny celou situaci zkoumat,\"
řekl jeden z mluvčích komisaře pro vnitřní trh Fritse Bolkensteina. ZDROJ:
Podniky a trhy
První říjen měl být doslova dnem vykoupení. Nestalo se ale nic. Řeč je o systému vykupování vratných plechovek, který měl od včerejška začít platit po celém Německu. Výsledkem je ale neustálý chaos, několik paralelních výkupných systémů, kritika obchodníků a stálá nejistota zákazníků.
Hra o vratné plechovky začala loni na podzim, kdy německé ministerstvo životního prostředí rozhodlo o uvalení zálohy na plechovky a PET láhve obsahující sycené nápoje. Důvodem bylo přílišné užívaní těchto obalů snaha o jejich další efektivnější zpracování.
Původní záměr ministerstva byl přitom takový, že od 1. října roku letošního bude moci zákazník plechovku se zálohou 25 centů vrátit kdekoliv, kde se nápoje v takových obalech prodávají. Výjimkou jsou prodejny menší než 200 metrů čtverečních, kde akceptují pouze obaly prodávaných značek. Přesně to se ale nestalo. Němečtí obchodníci se totiž po celých devět měsíců přechodné doby nedokázali dohodnout na způsobu výběru a na tzv. clearingovém centru vyrovnávajícím platby obchodníků.
Výsledkem nyní je, že systémy výběru fungují současně čtyři. Firma Lekkerland-Tobaccoland například vybírá pouze plechovky označené písmenem P, řetězec Spar naopak vydává žetony. Metro, Tengelmann (prodejny Plus) či Edeka plechovky zcela stáhly z prodeje. Někteří dokonce vyvinuli zcela odlišné obaly, které lze vrátit pouze v daném řetězci prodejen. Diskonty přitom mají na trhu nápojů v nevratných obalech podíl více než 70 procent.
O chaos, který vznikl, se navíc začala zajímat Evropská komise, která již několikrát Německu pohrozila správním řízením. Včera své rozhodnutí ještě odložila. \"Nyní budeme tři týdny celou situaci zkoumat,\" řekl jeden z mluvčích komisaře pro vnitřní trh Fritse Bolkensteina.
ZDROJ: Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích