V Jablonci začali ničit vraky aut
Jablonec nad Nisou (st) - Jako první v celých severních Čechách vytáhli v
Jablonci do boje s vraky automobilů, které hyzdí ulice všech měst a navíc
ohrožují přírodu. Z nepojízdných rozpadajících se vozů totiž vytékají oleje a
další chemikálie, které ničí půdu a prosakují do spodních vod. V Jablonci proto
nyní za milion a půl vybudovali unikátní linku, kde dělníci šroubek po šroubku
rozebírají a pak ekologicky likvidují autovraky
[https://www.kamsnim.cz/categories/autovrak]. \"Ročně jsme schopní zlikvidovat
až pět stovek vraků. Je to významná novinka, protože dosud nebylo v regionu
jediné místo, kam by lidé mohli autovraky
[https://www.kamsnim.cz/categories/autovrak] legálně odkládat,\"řekl včera Pavel
Strnad, manažer Severočeských sběrných surovin. Nová linka v Želivského ulici je
dokonale izolovaná proti únikům chemikálií a nouzi o práci mít určitě nebude.
Jenom v Jablonci je totiž nyní podle odhadů odborníků asi sto autovraků
[https://www.kamsnim.cz/categories/autovrak]. \"Zlikvidování jednoho vraku trvá
asi tři až čtyři hodiny,\"popsal pracovník linky. Vraky mohou nechat zlikvidovat
nejen města, ale i soukromníci. Člověk, kterému na zahradě hnije stará škodovka,
za její likvidaci zaplatí v průměru jen asi pět set korun. \"Nízkou cenou chceme
lidi motivovat k tomu, aby vraky nenechávali někde na chodnících nebo v horším
případě v lese, ale skutečně je dali odborně a ekologicky zničit,\"vysvětlil
Strnad. Města z celého Libereckého kraje, která už o novinku začínají projevovat
velký zájem, pak platí za likvidaci jednoho vraku zhruba 1300 korun. \"Osobní
auta, ale i dodávkové vozy, mikrobusy či autobusy, rozebíráme šroubek po
šroubku. Je totiž třeba odborně zlikvidovat všechny náplně, baterie,
katalyzátor, náplně klimatizací či airbagy, což je mimochodem výbušný
materiál,\"podotknul Strnad. Velká část vraků se navíc dočká recyklace, tedy
opětovného využití. Jde třeba o paladium z katalyzátorů, baterie, barevné kovy,
pneumatiky, skla i kabely. \"Snažíme se shánět využití také pro plastové
[https://www.kamsnim.cz/categories/plast] díly z aut,\"upřesnil Strnad.
Severočeské sběrné suroviny uvažují o tom, že v Libereckém a Ústeckém kraji
vybudují další podobná pracoviště. \"První by mohlo být v Lovosicích,\"uzavřel
Pavel Strnad. Zdroj: Mladá fronta Dnes
Jablonec nad Nisou (st) - Jako první v celých severních Čechách vytáhli v Jablonci do boje s vraky automobilů, které hyzdí ulice všech měst a navíc ohrožují přírodu. Z nepojízdných rozpadajících se vozů totiž vytékají oleje a další chemikálie, které ničí půdu a prosakují do spodních vod. V Jablonci proto nyní za milion a půl vybudovali unikátní linku, kde dělníci šroubek po šroubku rozebírají a pak ekologicky likvidují autovraky. \"Ročně jsme schopní zlikvidovat až pět stovek vraků. Je to významná novinka, protože dosud nebylo v regionu jediné místo, kam by lidé mohli autovraky legálně odkládat,\"řekl včera Pavel Strnad, manažer Severočeských sběrných surovin. Nová linka v Želivského ulici je dokonale izolovaná proti únikům chemikálií a nouzi o práci mít určitě nebude. Jenom v Jablonci je totiž nyní podle odhadů odborníků asi sto autovraků. \"Zlikvidování jednoho vraku trvá asi tři až čtyři hodiny,\"popsal pracovník linky. Vraky mohou nechat zlikvidovat nejen města, ale i soukromníci. Člověk, kterému na zahradě hnije stará škodovka, za její likvidaci zaplatí v průměru jen asi pět set korun. \"Nízkou cenou chceme lidi motivovat k tomu, aby vraky nenechávali někde na chodnících nebo v horším případě v lese, ale skutečně je dali odborně a ekologicky zničit,\"vysvětlil Strnad. Města z celého Libereckého kraje, která už o novinku začínají projevovat velký zájem, pak platí za likvidaci jednoho vraku zhruba 1300 korun. \"Osobní auta, ale i dodávkové vozy, mikrobusy či autobusy, rozebíráme šroubek po šroubku. Je totiž třeba odborně zlikvidovat všechny náplně, baterie, katalyzátor, náplně klimatizací či airbagy, což je mimochodem výbušný materiál,\"podotknul Strnad. Velká část vraků se navíc dočká recyklace, tedy opětovného využití. Jde třeba o paladium z katalyzátorů, baterie, barevné kovy, pneumatiky, skla i kabely. \"Snažíme se shánět využití také pro plastové díly z aut,\"upřesnil Strnad. Severočeské sběrné suroviny uvažují o tom, že v Libereckém a Ústeckém kraji vybudují další podobná pracoviště. \"První by mohlo být v Lovosicích,\"uzavřel Pavel Strnad.
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Sdílet článek na sociálních sítích