Sobota, 20. dubna 2024

Obyvatele britského Hartlepoolu straší flotila vysloužilých plavidel

Obyvatele britského Hartlepoolu straší flotila vysloužilých plavidel
Přes Atlantik míří k břehům Velké Británie americké nákladní lodě bez nákladu. V obyvatelích severoanglického přístavu Hartlepoolu vzbuzují takové rozhořčení, že se minulý týden objevili v ulicích města s dětskými panenkami, kterým chyběly končetiny. Britská firma Able UK podepsala nedávno s americkým Úřadem pro námořní dopravu smlouvu, na jejímž základě by v hartlepoolském suchém doku rozebrala třináct vysloužilých lodí, které kdysi pluly pod vlajkou Spojených států. Ochráncům životního prostředí ale vadí, že v nitru plavidel se ukrývají tuny azbestu a polychlorovaných bifenylů, stejně jako dalších rakovinotvorných a toxických látek. \"Je zcela nepřijatelné, aby se v bouřlivých vodách omývajících britské ostrovy zdržovaly lodě kontaminované bifenyly. Pokud dojde k jejich rozlomení, dopad na životní prostředí bude katastrofální,\" citovala stanice BBC mluvčího opozičních liberálních demokratů Normana Bakera, pověřeného otázkami ekologie. \"Jestliže vláda okamžitě nenařídí, aby se lodě vrátily k pobřeží USA, zakotví během několika dní u britských břehů toxická časovaná bomba,\" zdůraznil ředitel ekologické organizace Přátelé země Tony Juniper. Londýnský soudce Maurice Kay rozhodl ve středu alespoň o tom, že Able UK nebude moci začít americké lodě rozebírat, dokud si britské úřady nevyslechnou stanoviska obou stran zapletených do sporu. V prosinci pak rozhodne Kay o tom, zda se lodě vrátí do USA nebo zda budou rozebrány v Hartlepoolu. Able UK tvrdí, že likvidace lodí bude provedena přísně v souladu s britskými zákony. Nechce ale především přijít o kontrakt v ceně šestnácti miliónů liber. Americké úřady po dlouhá léta přemýšlely nad tím, co učiní s desítkami lodí, které rezavějí nedaleko virginského Richmondu v ústí řeky James River. Dobře si byly vědomy toho, že když nařídí jejich likvidaci na území Spojených států, vyženou tím na barikády ochránce životního prostředí, kterým je trnem v oku již samotná existence plavidel. Tankery Caloosahatchee a Canisteo, které by měly do Lamanšského průlivu podle původních plánů dorazit již dnes, v sobě podle agentury AP ukrývají pětatřicet tun azbestu a šedesát tun bifenylů. Azbest se dříve používal jako izolace lodních kotlů, bifenyly jako izolátor elektrických zařízení. K britským břehům vyrazila v polovině října také loď Canopus doprovázející za druhé světové války ponorky a plavidlo Compass Island zabývající se vývojem navigačních systémů. ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů