Obyvatele britského Hartlepoolu straší flotila vysloužilých plavidel
Přes Atlantik míří k břehům Velké Británie americké nákladní lodě bez nákladu. V
obyvatelích severoanglického přístavu Hartlepoolu vzbuzují takové rozhořčení, že
se minulý týden objevili v ulicích města s dětskými panenkami, kterým chyběly
končetiny. Britská firma Able UK podepsala nedávno s americkým Úřadem pro
námořní dopravu smlouvu, na jejímž základě by v hartlepoolském suchém doku
rozebrala třináct vysloužilých lodí, které kdysi pluly pod vlajkou Spojených
států. Ochráncům životního prostředí ale vadí, že v nitru plavidel se ukrývají
tuny azbestu a polychlorovaných bifenylů, stejně jako dalších rakovinotvorných a
toxických látek. \"Je zcela nepřijatelné, aby se v bouřlivých vodách omývajících
britské ostrovy zdržovaly lodě kontaminované bifenyly. Pokud dojde k jejich
rozlomení, dopad na životní prostředí bude katastrofální,\" citovala stanice BBC
mluvčího opozičních liberálních demokratů Normana Bakera, pověřeného otázkami
ekologie. \"Jestliže vláda okamžitě nenařídí, aby se lodě vrátily k pobřeží USA,
zakotví během několika dní u britských břehů toxická časovaná bomba,\" zdůraznil
ředitel ekologické organizace Přátelé země Tony Juniper. Londýnský soudce
Maurice Kay rozhodl ve středu alespoň o tom, že Able UK nebude moci začít
americké lodě rozebírat, dokud si britské úřady nevyslechnou stanoviska obou
stran zapletených do sporu. V prosinci pak rozhodne Kay o tom, zda se lodě vrátí
do USA nebo zda budou rozebrány v Hartlepoolu. Able UK tvrdí, že likvidace lodí
bude provedena přísně v souladu s britskými zákony. Nechce ale především přijít
o kontrakt v ceně šestnácti miliónů liber. Americké úřady po dlouhá léta
přemýšlely nad tím, co učiní s desítkami lodí, které rezavějí nedaleko
virginského Richmondu v ústí řeky James River. Dobře si byly vědomy toho, že
když nařídí jejich likvidaci na území Spojených států, vyženou tím na barikády
ochránce životního prostředí, kterým je trnem v oku již samotná existence
plavidel. Tankery Caloosahatchee a Canisteo, které by měly do Lamanšského
průlivu podle původních plánů dorazit již dnes, v sobě podle agentury AP
ukrývají pětatřicet tun azbestu a šedesát tun bifenylů. Azbest se dříve používal
jako izolace lodních kotlů, bifenyly jako izolátor elektrických zařízení. K
britským břehům vyrazila v polovině října také loď Canopus doprovázející za
druhé světové války ponorky a plavidlo Compass Island zabývající se vývojem
navigačních systémů. ZDROJ: HN
Přes Atlantik míří k břehům Velké Británie americké nákladní lodě bez nákladu. V obyvatelích severoanglického přístavu Hartlepoolu vzbuzují takové rozhořčení, že se minulý týden objevili v ulicích města s dětskými panenkami, kterým chyběly končetiny.
Britská firma Able UK podepsala nedávno s americkým Úřadem pro námořní dopravu smlouvu, na jejímž základě by v hartlepoolském suchém doku rozebrala třináct vysloužilých lodí, které kdysi pluly pod vlajkou Spojených států. Ochráncům životního prostředí ale vadí, že v nitru plavidel se ukrývají tuny azbestu a polychlorovaných bifenylů, stejně jako dalších rakovinotvorných a toxických látek.
\"Je zcela nepřijatelné, aby se v bouřlivých vodách omývajících britské ostrovy zdržovaly lodě kontaminované bifenyly. Pokud dojde k jejich rozlomení, dopad na životní prostředí bude katastrofální,\" citovala stanice BBC mluvčího opozičních liberálních demokratů Normana Bakera, pověřeného otázkami ekologie.
\"Jestliže vláda okamžitě nenařídí, aby se lodě vrátily k pobřeží USA, zakotví během několika dní u britských břehů toxická časovaná bomba,\" zdůraznil ředitel ekologické organizace Přátelé země Tony Juniper.
Londýnský soudce Maurice Kay rozhodl ve středu alespoň o tom, že Able UK nebude moci začít americké lodě rozebírat, dokud si britské úřady nevyslechnou stanoviska obou stran zapletených do sporu. V prosinci pak rozhodne Kay o tom, zda se lodě vrátí do USA nebo zda budou rozebrány v Hartlepoolu.
Able UK tvrdí, že likvidace lodí bude provedena přísně v souladu s britskými zákony. Nechce ale především přijít o kontrakt v ceně šestnácti miliónů liber.
Americké úřady po dlouhá léta přemýšlely nad tím, co učiní s desítkami lodí, které rezavějí nedaleko virginského Richmondu v ústí řeky James River. Dobře si byly vědomy toho, že když nařídí jejich likvidaci na území Spojených států, vyženou tím na barikády ochránce životního prostředí, kterým je trnem v oku již samotná existence plavidel.
Tankery Caloosahatchee a Canisteo, které by měly do Lamanšského průlivu podle původních plánů dorazit již dnes, v sobě podle agentury AP ukrývají pětatřicet tun azbestu a šedesát tun bifenylů. Azbest se dříve používal jako izolace lodních kotlů, bifenyly jako izolátor elektrických zařízení.
K britským břehům vyrazila v polovině října také loď Canopus doprovázející za druhé světové války ponorky a plavidlo Compass Island zabývající se vývojem navigačních systémů.
ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích