Inspekce trestá obchody za to, že neprodávají pití ve vratných obalech
Celkem 94 prodejnám vyměří pokuty Česká obchodní inspekce (ČOI) za to, že
nenabízely stejné nápoje ve vratných i nevratných obalech. Zákon, který před
dvěma lety prosadilo hnutí Duha, ukládá všem obchodům s prodejní plochou přes
200 čtverečních metrů prodávat nápoje v obou druzích obalů.
\"Závady byly nejčastěji zjištěny v prodejnách Diskont Plus,\" uvedl Milan
Dvořák, pověřený řízením ČOI. Firma tvrdí, že zákon se na ni nevztahuje, protože
nápoje na tak velké ploše neprodává. Kritérium 200 metrů se ale vztahuje na
celou prodejnu, dodal šéf inspekce.
Obchody namítají, že lidé pití ve vratných obalech nekupují. \"Podle loňské
statistiky prodeje nápojů si zákazníci kupovali na 25 nevratných lahví jen jednu
vratnou,\" uvedla mluvčí společnosti Ahold Lucia Cavina. Firma podle ní sice
nabízí stejné druhy nápojů v obou druzích obalů, sklo
[https://www.kamsnim.cz/categories/skloBile] je ale pro zákazníky těžší, obaly
jsou menší a navíc se pronesou i při vracení.
Je sporné, zda výroba a manipulace s vratnými obaly prospívá ekologii více než
zacházení s nevratnými, protože s nealkoholickými nápoji ve vratných obalech
musí dodavatelé jezdit častěji a na delší vzdálenosti, dodala mluvčí Aholdu.
Z vlastního šetření hnutí Duha vyplývá, že největšími hříšníky jsou společnosti
Diskont Plus a Penny Market, které s výjimkou vín nemají ve vratných obalech ani
minerálky, limonády či sirupy. Ostatní řetězce nabízejí nápoje v obou druzích
obalů buď stále, nebo občas.
Inspektoři ČOI loni v listopadu a prosinci kontrolovali ve 314 prodejnách v celé
republice, zda nabízejí stejné nápoje v nevratných i vratných obalech, zda
dodržují výši zálohy u vratných zálohovaných obalů, zda je vykupují bez omezení,
po celou provozní dobu a zda informují, kolik za lahve platí. Nedostatky se
zjistily ve 141 provozovnách.
Na vratné obaly si zvykají i zákazníci v Německu, kde se od loňského roku platí
zálohy i za pivní plechovky. Plechovky však vykupuje jen ta prodejna, v níž
zákazník nápoj koupil. Zálohový systém v Německu má stát 1,5 miliardy eur a
firmy Aldi a Lidl se příspěvku do systému vyhnuly tím, že pití v plechovkách a
nestandardizovaných obalech přestaly prodávat.
Celkem 94 prodejnám vyměří pokuty Česká obchodní inspekce (ČOI) za to, že nenabízely stejné nápoje ve vratných i nevratných obalech. Zákon, který před dvěma lety prosadilo hnutí Duha, ukládá všem obchodům s prodejní plochou přes 200 čtverečních metrů prodávat nápoje v obou druzích obalů. \"Závady byly nejčastěji zjištěny v prodejnách Diskont Plus,\" uvedl Milan Dvořák, pověřený řízením ČOI. Firma tvrdí, že zákon se na ni nevztahuje, protože nápoje na tak velké ploše neprodává. Kritérium 200 metrů se ale vztahuje na celou prodejnu, dodal šéf inspekce. Obchody namítají, že lidé pití ve vratných obalech nekupují. \"Podle loňské statistiky prodeje nápojů si zákazníci kupovali na 25 nevratných lahví jen jednu vratnou,\" uvedla mluvčí společnosti Ahold Lucia Cavina. Firma podle ní sice nabízí stejné druhy nápojů v obou druzích obalů, sklo je ale pro zákazníky těžší, obaly jsou menší a navíc se pronesou i při vracení. Je sporné, zda výroba a manipulace s vratnými obaly prospívá ekologii více než zacházení s nevratnými, protože s nealkoholickými nápoji ve vratných obalech musí dodavatelé jezdit častěji a na delší vzdálenosti, dodala mluvčí Aholdu. Z vlastního šetření hnutí Duha vyplývá, že největšími hříšníky jsou společnosti Diskont Plus a Penny Market, které s výjimkou vín nemají ve vratných obalech ani minerálky, limonády či sirupy. Ostatní řetězce nabízejí nápoje v obou druzích obalů buď stále, nebo občas. Inspektoři ČOI loni v listopadu a prosinci kontrolovali ve 314 prodejnách v celé republice, zda nabízejí stejné nápoje v nevratných i vratných obalech, zda dodržují výši zálohy u vratných zálohovaných obalů, zda je vykupují bez omezení, po celou provozní dobu a zda informují, kolik za lahve platí. Nedostatky se zjistily ve 141 provozovnách. Na vratné obaly si zvykají i zákazníci v Německu, kde se od loňského roku platí zálohy i za pivní plechovky. Plechovky však vykupuje jen ta prodejna, v níž zákazník nápoj koupil. Zálohový systém v Německu má stát 1,5 miliardy eur a firmy Aldi a Lidl se příspěvku do systému vyhnuly tím, že pití v plechovkách a nestandardizovaných obalech přestaly prodávat.