Lidé se domnívají, že tříděním odpadu k jeho následné recyklaci dělají dost pro
ochranu životního prostředí. Často je však opak pravda, vyplývá ze zprávy,
kterou si u nizozemského vědce Jana Kooijmana objednala jedna britská firma na
výrobu obalů. Stejně mylnou je podle něj i představa technických vývojářů, že
novými energeticky úspornými výrobky pomohou k efektivnějšímu využití zdrojů, a
tím i k jejich ochraně. Skutečně účinná cesta k udržení či zlepšení stavu
životního prostředí vede přes radikální změnu životního stylu, tvrdí autor. A
shoduje se s řadou ekologů, filozofů, sociologů a dalších vědců. Třídění odpadu
v domácnostech je samo o sobě jistě přínosem, ale \"vedlejší\" náklady tento
klad často převyšují. Náklady na spotřebovaný benzínu u osobního auta, jestliže
ho použijeme na odvoz vytříděného odpadu ke kontejnerům, je vyšší než efekt
získaný recyklací například odvezeného skla. Trend malých jedno či dvoučlenných
domácností, který v důsledku moderního životního stylu vytlačil nejen ve
vyspělých zemích tradiční mnohačetné, vícegenerační typy rodinného soužití,
znásobuje nutný počet základních životních potřeb. Velká rodina potřebuje méně
nádobí, elektrických spotřebičů či aut než několik malých domácností, které si
její členové nyní zakládají pro sebe. Průmysl tedy musí vyrobit víc předmětů
krátkodobé i dlouhodobé spotřeby včetně obalů. Souhrnné energetické a surovinové
náklady na výrobu třeba i účinnějších, ale především početnějších předmětů tak
paradoxně zatěžují energetické i surovinové zdroje několikanásobně víc.
Lidé se domnívají, že tříděním odpadu k jeho následné recyklaci dělají dost pro ochranu životního prostředí. Často je však opak pravda, vyplývá ze zprávy, kterou si u nizozemského vědce Jana Kooijmana objednala jedna britská firma na výrobu obalů. Stejně mylnou je podle něj i představa technických vývojářů, že novými energeticky úspornými výrobky pomohou k efektivnějšímu využití zdrojů, a tím i k jejich ochraně. Skutečně účinná cesta k udržení či zlepšení stavu životního prostředí vede přes radikální změnu životního stylu, tvrdí autor. A shoduje se s řadou ekologů, filozofů, sociologů a dalších vědců. Třídění odpadu v domácnostech je samo o sobě jistě přínosem, ale \"vedlejší\" náklady tento klad často převyšují. Náklady na spotřebovaný benzínu u osobního auta, jestliže ho použijeme na odvoz vytříděného odpadu ke kontejnerům, je vyšší než efekt získaný recyklací například odvezeného skla. Trend malých jedno či dvoučlenných domácností, který v důsledku moderního životního stylu vytlačil nejen ve vyspělých zemích tradiční mnohačetné, vícegenerační typy rodinného soužití, znásobuje nutný počet základních životních potřeb. Velká rodina potřebuje méně nádobí, elektrických spotřebičů či aut než několik malých domácností, které si její členové nyní zakládají pro sebe. Průmysl tedy musí vyrobit víc předmětů krátkodobé i dlouhodobé spotřeby včetně obalů. Souhrnné energetické a surovinové náklady na výrobu třeba i účinnějších, ale především početnějších předmětů tak paradoxně zatěžují energetické i surovinové zdroje několikanásobně víc.