Pátek, 19. dubna 2024

Jak nakládat s autovraky?

S odpadem a obaly bude muset Česko po vstupu do Evropské unie nakládat racionálněji, podle společných směrnic.
Jak nakládat s autovraky?

Tomu se novelizací zákonů o odpadech a také obalech přizpůsobuje i naše legislativa. Filozofie je jednoduchá: produkovat co nejméně odpadu a co nejvíce ho využívat. Na recyklaci by se měli finančně podílet především výrobci zboží i obalů. Návrh se zabývá i likvidací autovraků.

Problém odpadů, na kterých se velkou měrou podílejí také obaly, trápí celou Evropu. Svými předpisy se snaží Unie i Česká republika, která postupně slaďuje českou legislativu s evropskou, předcházet nadbytečné výrobě odpadů, ať z obalů nebo z vyřazovaných předmětů.

V novele zákona o odpadech je proto významná novinka - pasáž věnovaná nakládání s autovraky. Návrh se snaží regulovat už dovoz použitých vozů, které jsou vesměs značně poškozené a mnohé představují podle definice doslova odpad. Dovozci totiž často taková auta přivážejí údajně k opravě, ale ve skutečnosti je rozebírají na náhradní díly, a zbylé nepoužitelné části končí na skládkách. V lepším případě na skládkách legálních, ale někdy i na tzv. divokých. Kromě toho má novela uzákonit šetrné nakládání s autovraky ve sběrnách i zpracovatelských zařízeních. Každý, kdo se bude chtít zbavit starého vozu, bude povinen ho předat pouze ke sběru, výkupu, zpracování, a to tomu, kdo se odstraňováním autovraků zabývá. Do té doby může být auto odstaveno tak, aby neohrožovalo životní prostředí ani bezpečnost.

Jestliže majitel vozidlo nechá jinde, obecní úřad auto na náklady vlastníka umístí na vybrané parkoviště, ale jen na dva měsíce. Pokud si ho majitel nevyzvedne, sama obec s ním naloží jako s autovrakem, zařídí jeho likvidaci na náklady posledního vlastníka.

Novela zákona o odpadech sleduje cíl, aby nejpozději od ledna 2006 byly vybrané autovraky recyklovány z 85 procent, a nejpozději do 1. ledna 2015 z 95 %.

Každý výrobce a akreditovaný dovozce bude povinen odebírat vybraná vozidla vlastní značky poprvé uvedená na trh v Česku po 1. červenci 2002 a od roku 2007 i vozidla uvedená na trh před tímto datem.

Za dovoz nových i použitých vozů se bude platit podle návrhu 2500 Kč a poplatek půjde do Státního fondu životního prostředí ČR. Peníze se využijí na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění autovraků.

Zdroj: Technik

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů