Výhled: automobil ze 100 % vyrobený z recyklátů
Automobil vyráběný ze 100 % z recyklovaných materiálů je považován za
futuristickou představu. Ale pracuje se na něm, např. na londýnské universitě
Queen Mary.
Automobil vyráběný ze 100 % z recyklovaných materiálů je považován za futuristickou představu. Ale pracuje se na něm, např. na londýnské universitě Queen Mary.
Příslušný výzkumný tým vede doktor Ton Peijs. Tato skupina v oddělení materiálů vyvinula nový způsob výroby plně recyklovatelného plastu. tedy materiálu, který je \"přátelský\" vůči životnímu prostředí a který by mohl nahradit druhy nerecyklovatelných plastů, jež jsou v současné době používány při výrobě motorových vozidel.
Přitom nedávno vydané předpisy Evropské Unie říkají, že nová motorová vozidla musí být v roce 2015 vyráběna z 95 % recyklovatelných materiálů. Peijs je přesvědčen, že automobily budou nakonec vyráběny jenom z recyklovatelného materiálu. \"V současné době je polypropylén vhodným materiálem pro automobilový průmysl. Avšak pro mnohé aplikace, jako jsou nárazníky a panely automobilů, je třeba materiál zesílit skleněnými vlákny, aby byly splněny požadavky na tento druh součástí. Polypropylén a sklo jsou samy o sobě dokonale recyklovatelné, ale jakmile byly jednou kombinovány, nelze je oddělit, takže nemohou být recyklovány\", říká.
\"Výrobci budou muset začít používat \"čisté materiály\", které jsou plně recyklovatelné a mají nízké pořizovací náklady, ale zároveň se vyznačují tuhostí a pevností pro účely průmyslu motorových vozidel. Náš tým nyní navrhl nový způsob vytváření silných a tuhých polypropylénů, které mohou konkurovat polypropylénům vyztužených skleněnými vlákny.\"
V tomto novém materiálu nazývaném PURE, jsou skleněná vlákna nahrazena silnými polypropylénovými vlákny, čímž je vytvořen 100 % polypropylén, který má mechanické vlastnosti podobné plastů s výztuží ze skleněných vláken.
Materiál PURE jsou de fakto polypropylénové pásky o vysoké pevnosti a tuhosti. Jsou potaženy tenkými vrstvami rovněž polypropylénu, jejichž hlavní úlohou je spojit tyto pásky navzájem v lisovacím procesu za použití horkého lisu. Pásky jsou potom vetkány do tkanin, z nichž lze posléze vyrobit velmi odolné pláty stmelením vrstev tkanin dohromady.
Příslušný výzkumný tým vede doktor Ton Peijs. Tato skupina v oddělení materiálů vyvinula nový způsob výroby plně recyklovatelného plastu. tedy materiálu, který je \"přátelský\" vůči životnímu prostředí a který by mohl nahradit druhy nerecyklovatelných plastů, jež jsou v současné době používány při výrobě motorových vozidel.
Přitom nedávno vydané předpisy Evropské Unie říkají, že nová motorová vozidla musí být v roce 2015 vyráběna z 95 % recyklovatelných materiálů. Peijs je přesvědčen, že automobily budou nakonec vyráběny jenom z recyklovatelného materiálu. \"V současné době je polypropylén vhodným materiálem pro automobilový průmysl. Avšak pro mnohé aplikace, jako jsou nárazníky a panely automobilů, je třeba materiál zesílit skleněnými vlákny, aby byly splněny požadavky na tento druh součástí. Polypropylén a sklo jsou samy o sobě dokonale recyklovatelné, ale jakmile byly jednou kombinovány, nelze je oddělit, takže nemohou být recyklovány\", říká.
\"Výrobci budou muset začít používat \"čisté materiály\", které jsou plně recyklovatelné a mají nízké pořizovací náklady, ale zároveň se vyznačují tuhostí a pevností pro účely průmyslu motorových vozidel. Náš tým nyní navrhl nový způsob vytváření silných a tuhých polypropylénů, které mohou konkurovat polypropylénům vyztužených skleněnými vlákny.\"
V tomto novém materiálu nazývaném PURE, jsou skleněná vlákna nahrazena silnými polypropylénovými vlákny, čímž je vytvořen 100 % polypropylén, který má mechanické vlastnosti podobné plastů s výztuží ze skleněných vláken.
Materiál PURE jsou de fakto polypropylénové pásky o vysoké pevnosti a tuhosti. Jsou potaženy tenkými vrstvami rovněž polypropylénu, jejichž hlavní úlohou je spojit tyto pásky navzájem v lisovacím procesu za použití horkého lisu. Pásky jsou potom vetkány do tkanin, z nichž lze posléze vyrobit velmi odolné pláty stmelením vrstev tkanin dohromady.
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích