Pátek, 29. března 2024

Česko skrytě zaplavují ojetiny

Česko skrytě zaplavují ojetiny
Úřady ztratily před půldruhým měsícem kontrolu, kolik se do Česka dováží ojetých vozů. Než země vstoupila do Evropské unie, evidovali dovoz celníci, ale ti z hranic zmizeli. Nyní se úřady o dovezených ojetinách dozvědí jen v případě, kdy je importují firmy (to sleduje statistický úřad) nebo když soukromý majitel vůz zaregistruje do provozu. To se ale nestane vždy.
Za letošní první čtvrtletí se do Česka dovezlo téměř 29 tisíc ojetých aut, z toho se do provozu registrovalo 22 tisíc.
Téměř sedm tisíc vozů \"zmizelo\" rozebráno na náhradní díly. Od května už toto číslo nikdo nezjistí.
\"Díly na auta jsou v Česku drahé, já mám originály, a k tomu levnější,\" potvrzuje řidič návěsu, zatáčející na dvůr soukromé usedlosti v Sukoradech u Mladé Boleslavi. Na návěsu trůní deset let staré audi s pomačkanou střechou. \"Tady jsou dobrá litá kola, chladič, přístrojová deska i celý zadek, dohromady tak za čtyřicet tisíc korun,\" popisuje vůz, který v Německu koupil údajně za pět set eur. V květnu stačil přivézt deset vraků, přitom říká, že patří mezi \"troškaře\".
Hromadící se vraky však mohou časem pro stát znamenat ekologický i finanční problém. Z autovraku lze prodat jen některé náhradní díly, nejméně tuna nepoužitelného plechu a plastů zůstane. Od roku 2007 se podle směrnice Evropské unie musí autovraky průběžně ekologicky likvidovat. Likvidaci novějších vozů zaplatí automobilky. Odstranění anonymních vraků zaplatí obce a stát. Podle expertů je nyní v Česku kolem 300 tisíc takových vraků a jejich likvidace přijde na 1,5 miliardy korun.
Evidenci, kterou vedli o ojetinách celníci, měl od května nahradit systém, který stanoví nový zákon o odpadech. Zákonu však chybí prováděcí vyhláška, která může být schválena nejdříve v srpnu.
Podle zákona zaplatí každý dovozce za ojetinu, která nesplňuje emisní normu Euro 3, pět tisíc korun při registraci auta do provozu. Zákon ale nikoho nenutí, aby vůz registroval. Pokud dovozce použije auto na náhradní díly, nic neplatí.
Auta, která nevyhovují emisním normám, má podle nového zákona kontrolovat Česká inspekce životního prostředí. Ta však nezastírá, že s tím má potíže.
\"Kontroly budeme muset omezit. Je nás stále méně, v celé republice zatím osmdesát inspektorů na odpadové hospodářství, nejen na autovraky. Přitom po vstupu do unie může autovraky kdokoli volně přivézt,\" uvedl pracovník inspekce, který si přál zůstat v anonymitě.
Dovážené autovraky mohou ve vnitrozemí kontrolovat také policisté nebo bývalí celníci. Zastaví návěs s bouraným vozem a zkontrolují doklady. Při podezření, že vůz nesplňuje emisní normu - což nemohou zjistit - uvědomí inspekci, která může zkontrolovat autovrakoviště, kam vozidlo mířilo. Pokud však ojetina nemíří na vrakoviště, ale na soukromý dvorek, inspekce nic dělat nemůže.
Pak se musí spolehnout na občany, kteří například úřadům ohlásí, že vraky na soukromém dvoře hyzdí životní prostředí nebo z nich vytéká olej. Úřad pak může s majitelem zahájit správní řízení končící pokutou.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů