Úterý, 23. dubna 2024

Recyklací u nás projde jen 15 % vysloužilých vozů

Recyklací u nás projde jen 15 % vysloužilých vozů
Recyklací u nás projde jen 15 % vysloužilých vozů
Ještě několik let po druhé světové válce bylo u nás poměrně zřídka vidět na ulici auto. V roce 1950 se jich po silnicích pohybovalo 150 tisíc. Dnes se jen osobní vozy v Česku počítají na miliony a vysloužilých vraků řidiči ročně odepisují asi 180 tisíc. Jen malá část z nich prochází recyklací. Dokážeme si s tím velkým plechovým a kovovým odpadem poradit?

Jen osobních automobilů bylo v roce 2002 v ČR registrováno 3 648 905. Jejich průměrné stáří je nejvyšší v Evropě - téměř 14 let. Ačkoliv by se zdálo, že se naši motoristé starých aut nezbavují, ročně v posledních letech odhlašují asi 180 tisíc osobních vozů a dodávek. Kde a hlavně jak končí?

Zčásti se využijí jako zdroj náhradních dílů, řada majitelů je ale nechá někde odstavené. Část vozů projde recyklací. Podle Ministerstva životního prostředí je obtížné zjistit, kolik aut se jakým způsobem zužitkuje a kolik vraků \"zdobí\" ulice a krajinu.

Kvalifikované odhady nicméně uvádějí, že recyklací zatím prochází jen 15 procent autovraků. Přitom vládní koncepce odpadového hospodářství předpokládá, že od roku 2010 bude na jedno auto připadat 2,4 obyvatele (nyní je to 2,8) a vyřazovat se bude asi 280 tisíc autovraků.

Do roku 2006 by měla být u nás zajištěna recyklace až 85 procent vozidel. To ale musí zajistit především nová legislativa. Kapacity na zpracování vozidel totiž v ČR existují. Recyklační závody jsou schopny ročně sešrotovat asi 240 tisíc vraků.

Ekologické uskladnění vraků a demontážní střediska

Likvidace starých aut a vůbec nakládání s nimi však musí být také ekologické. Některá dosavadní vrakoviště nesplňují podmínky ekologického \"uskladnění\" starých vozů.

A právě tam zatím obrovská část vozidel končí. Asi 120 \"hřbitovů aut\" bude proto ještě nutno vybavit tak, aby splňovaly předpisy. Podle MŽP je také třeba postavit u nás ještě zhruba pět demontážních středisek, která by rozebrala zhruba 40 tisíc automobilů ročně na náhradní díly i k likvidaci.

Obě opatření si do roku 2010 vyžádají náklady asi 604 milionů korun. Podle odpadové koncepce je mají hradit soukromí investoři. Recyklaci, která se může vyšplhat až na 4000 korun za jeden vůz (nyní stojí kolem 2000 Kč), by měli platit výrobci a dovozci.

Prozatím zákon nyní posledním majitelům odepisovaných vozidel ukládá, aby autovraky předali recyklačnímu závodu, případně je nabídli autobazaru či sběrně. Nemají ale povinnost o tom předkládat policii potvrzení.

Pomohou investice do automobilového průmyslu

Po vstupu do Evropské unie se očekávají i zvýšené investice do automobilového průmyslu v přistupujících zemích - do výrobních závodů, montáží, výroby motorů i náhradních dílů. Výrobci ale musejí nést také zodpovědnost za ekologickou likvidaci vysloužilých vozů - podle zásady: \"Kdo znečišťuje, ten platí\". Například v Německu bude od roku 2007 pro majitele aut sešrotování bezplatné, náklady postupně převezmou výrobci nebo dovozci.
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů