Čtvrtek, 28. března 2024

V recyklačním provozu Železáren a drátoven Bohumín

V recyklačním provozu Železáren a drátoven Bohumín
Jedním z šesti recyklačních závodů, který likviduje autovraky z celé ČR, je provoz Železáren a drátoven Bohumín, a.s.. Každý rok zpracuje několik tisíc starých vozidel. Jeho postupy odpovídají trendům Evropské unie, která požaduje ekologickou likvidaci autovraků. Téměř vše, co projde závodem, se dá znovu využít.

Stručně je schéma zpracování vraků asi takové: Nejprve se z vyřazených vozů stáčejí provozní kapaliny - palivo, ostřikovací, chladicí a brzdová kapalina i oleje. Vše projde recyklací a dá se znovu energeticky využít.

Potom je na řadě demontáž dílů - pohonné jednotky, převodové skříně, nápravy, které se také znovu zpracovávají.

Stejně tak se recyklují další části - pneumatiky, skla, plasty, guma, akumulátory, barevné kovy, kabely, které mají též energetické využití. Zbylá karoserie jde do lisu, drtiče, separuje se a kovový šrot se využívá v hutích. Odhadem jen 10 % materiálu musí na skládku.

Do roku 2015 by mělo být podle směrnic EU zpracováno 95 % materiálu z autovraků a na skládku bude putovat jen pět procent odpadu, říkají vedoucí pracovníci provozu.

Vše, co se dá zpracovat, využívají Železárny a drátovny Bohumín buď samy (to se týká kovových částí), nebo materiál dodávají dalším zpracovatelům. Celou plochu mají ekologicky zabezpečenu, aby se zabránilo úniku nebezpečných látek.

Největší část recyklovaných vozidel představují škodovky, ale branou závodu procházejí autovraky všech možných evropských značek. likvidace jednoho vozu trvá dvě až pět hodin a denně je možno zpracovat asi 30 vozidel. V Bohumíně by chtěli v budoucnu recyklovat ročně až 20 tisíc vozů.


Auta a čísla

ročně se v Česku odepisuje asi 180 tisíc vozů

jen 15 % z nich dávají majitelé recyklovat

z autovraků se znovu využije asi 90 % materiálu

na skládku musí asi 10 % odpadu z autovraků

do roku 2015 by se mělo využít 95 % materiálu

od té doby by také mělo na skládku putovat jen 5 % odpadu

podle vládní koncepce by se mělo do roku 2006 recyklovat 85 % autovraků.


Jak se využije vrak:

šrot se po přetavení používá pro výrobu válcovaných plechů, ocelových profilů, tažených drátů, lan, radiátorů a topných kotlů

gumový granulát z pneumatik je možné přidávat do podlahovin, různých krytin, na povrch vozovek, slouží k výrobě nových pneumatik

z katalyzátorů se dají získat především drahé vzácné kovy, především platina, palladium a rhodium

z akumulátorů se znovu zpracovává olovo

plastové a různé výplně končí na skládce nebo ve spalovně.
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů