Lidé třídí více svých odpadků, ale stále to nestačí
Každý Čech loni vytřídil 34,1 kilogramu plastu, skla a papíru, o šest kilo více
než v roce 2003. Aby republika splnila závazek daný Evropský unii, musí ale
ještě přidat: v roce 2008 musí každý občan vytřídit zhruba čtyřicet kilogramů.
Jenže zatímco mezi lety 1999 až 2002 rostlo každoročně množství vytříděného
odpadu o sedmatřicet procent, o rok později se tempo zpomalilo na jedenáct
procent. Pokud by zůstal růst na stejné úrovni, Česko by svůj evropský závazek
nesplnilo. Loni se ovšem tempo znovu zrychlilo - zhruba o jednadvacet procent.
"Nárůst je to výrazný," pochvaluje si Hana Hradecká ze společnosti EKO-KOM,
která má od Ministerstva životního prostředí licenci na organizaci sběru,
třídění a recyklaci obalových odpadů. EKO-KOM si tento nárůst vysvětluje i
mohutnou reklamní kampaní, kterou před rokem odstartovala.
"Kampaň své cíle splnila, zvýšila se účast obyvatel na třídění a zároveň přibylo
vytříděného odpadu," dodává Hradecká. Odpad nyní podle průzkumu třídí 66 procent
občanů, ovšem například v Německu vyhazuje plastové
[https://www.kamsnim.cz/categories/plast] láhve či krabice od potravin do
speciálních kontejnerů takřka každý.
Více vytříděných plastů, skla a papíru je nezbytným předpokladem k tomu, aby se
tyto suroviny mohly znovu využít a neskončily na skládce nebo ve spalovně.
"Jedině tříděním přímo v domácnostech můžeme získat kvalitní druhou surovinu,"
řekla při loňském zahájení reklamní kampaně Ivana Jirásková, náměstkyně ministra
životního prostředí.
Reklama bude pokračovat i letos. Zatímco loni se nesla pod heslem "Nebuďte líní:
třiďte odpad", letos je motto upraveno na "Nebuďte líní: třiďte správně". Kampaň
začne v pondělí v České televizi a jejím cílem je, aby lidé házeli do kontejnerů
to, co tam opravdu patří. Aby se například v nádobě na plasty
[https://www.kamsnim.cz/categories/plast] neobjevovaly láhve se zbytky olejů
nebo pytle se směsným, neroztříděným odpadem.
Stejně jako loni vyjde reklama v televizi, rozhlase, v tramvajích nebo na
zastávkách městské dopravy na třicet miliónů korun a uhradí ji EKO-KOM. Tato
společnost sdružuje více než 21 tisíc firem, které jsou ze zákona povinny
recyklovat stanovené procento svých odpadů.
Ekologické Hnutí Duha tvrdí, že vytříděného odpadu by mohlo být více, pokud by
stát a obce lidem více pomohly. "Zatímco popelnice stojí před každým domem, k
barevným kontejnerům na tříděný odpad se musíme vydat o ulici nebo dvě dál,"
říká Ivo Kropáček z Hnutí Duha. V mnoha obcích lidi k třídění kromě vlastního
uvědomění nic nemotivuje: platí za odvoz odpadků stejně, ať třídí, či netřídí.
Podle Hany Hradecké z EKO-KOM mají nyní lidé ke kontejnerům v průměru asi 170
metrů. Dodala, že síť barevných nádob se postupně zahušťuje. Například v
Pardubicích loni ke zhruba sedmi stům nádob přibylo dalších šedesát kontejnerů.
Každý Čech loni vytřídil 34,1 kilogramu plastu, skla a papíru, o šest kilo více než v roce 2003. Aby republika splnila závazek daný Evropský unii, musí ale ještě přidat: v roce 2008 musí každý občan vytřídit zhruba čtyřicet kilogramů.
Jenže zatímco mezi lety 1999 až 2002 rostlo každoročně množství vytříděného odpadu o sedmatřicet procent, o rok později se tempo zpomalilo na jedenáct procent. Pokud by zůstal růst na stejné úrovni, Česko by svůj evropský závazek nesplnilo. Loni se ovšem tempo znovu zrychlilo - zhruba o jednadvacet procent.
"Nárůst je to výrazný," pochvaluje si Hana Hradecká ze společnosti EKO-KOM, která má od Ministerstva životního prostředí licenci na organizaci sběru, třídění a recyklaci obalových odpadů. EKO-KOM si tento nárůst vysvětluje i mohutnou reklamní kampaní, kterou před rokem odstartovala.
"Kampaň své cíle splnila, zvýšila se účast obyvatel na třídění a zároveň přibylo vytříděného odpadu," dodává Hradecká. Odpad nyní podle průzkumu třídí 66 procent občanů, ovšem například v Německu vyhazuje plastové láhve či krabice od potravin do speciálních kontejnerů takřka každý.
Více vytříděných plastů, skla a papíru je nezbytným předpokladem k tomu, aby se tyto suroviny mohly znovu využít a neskončily na skládce nebo ve spalovně. "Jedině tříděním přímo v domácnostech můžeme získat kvalitní druhou surovinu," řekla při loňském zahájení reklamní kampaně Ivana Jirásková, náměstkyně ministra životního prostředí.
Reklama bude pokračovat i letos. Zatímco loni se nesla pod heslem "Nebuďte líní: třiďte odpad", letos je motto upraveno na "Nebuďte líní: třiďte správně". Kampaň začne v pondělí v České televizi a jejím cílem je, aby lidé házeli do kontejnerů to, co tam opravdu patří. Aby se například v nádobě na plasty neobjevovaly láhve se zbytky olejů nebo pytle se směsným, neroztříděným odpadem.
Stejně jako loni vyjde reklama v televizi, rozhlase, v tramvajích nebo na zastávkách městské dopravy na třicet miliónů korun a uhradí ji EKO-KOM. Tato společnost sdružuje více než 21 tisíc firem, které jsou ze zákona povinny recyklovat stanovené procento svých odpadů.
Ekologické Hnutí Duha tvrdí, že vytříděného odpadu by mohlo být více, pokud by stát a obce lidem více pomohly. "Zatímco popelnice stojí před každým domem, k barevným kontejnerům na tříděný odpad se musíme vydat o ulici nebo dvě dál," říká Ivo Kropáček z Hnutí Duha. V mnoha obcích lidi k třídění kromě vlastního uvědomění nic nemotivuje: platí za odvoz odpadků stejně, ať třídí, či netřídí.
Podle Hany Hradecké z EKO-KOM mají nyní lidé ke kontejnerům v průměru asi 170 metrů. Dodala, že síť barevných nádob se postupně zahušťuje. Například v Pardubicích loni ke zhruba sedmi stům nádob přibylo dalších šedesát kontejnerů.
Jenže zatímco mezi lety 1999 až 2002 rostlo každoročně množství vytříděného odpadu o sedmatřicet procent, o rok později se tempo zpomalilo na jedenáct procent. Pokud by zůstal růst na stejné úrovni, Česko by svůj evropský závazek nesplnilo. Loni se ovšem tempo znovu zrychlilo - zhruba o jednadvacet procent.
"Nárůst je to výrazný," pochvaluje si Hana Hradecká ze společnosti EKO-KOM, která má od Ministerstva životního prostředí licenci na organizaci sběru, třídění a recyklaci obalových odpadů. EKO-KOM si tento nárůst vysvětluje i mohutnou reklamní kampaní, kterou před rokem odstartovala.
"Kampaň své cíle splnila, zvýšila se účast obyvatel na třídění a zároveň přibylo vytříděného odpadu," dodává Hradecká. Odpad nyní podle průzkumu třídí 66 procent občanů, ovšem například v Německu vyhazuje plastové láhve či krabice od potravin do speciálních kontejnerů takřka každý.
Více vytříděných plastů, skla a papíru je nezbytným předpokladem k tomu, aby se tyto suroviny mohly znovu využít a neskončily na skládce nebo ve spalovně. "Jedině tříděním přímo v domácnostech můžeme získat kvalitní druhou surovinu," řekla při loňském zahájení reklamní kampaně Ivana Jirásková, náměstkyně ministra životního prostředí.
Reklama bude pokračovat i letos. Zatímco loni se nesla pod heslem "Nebuďte líní: třiďte odpad", letos je motto upraveno na "Nebuďte líní: třiďte správně". Kampaň začne v pondělí v České televizi a jejím cílem je, aby lidé házeli do kontejnerů to, co tam opravdu patří. Aby se například v nádobě na plasty neobjevovaly láhve se zbytky olejů nebo pytle se směsným, neroztříděným odpadem.
Stejně jako loni vyjde reklama v televizi, rozhlase, v tramvajích nebo na zastávkách městské dopravy na třicet miliónů korun a uhradí ji EKO-KOM. Tato společnost sdružuje více než 21 tisíc firem, které jsou ze zákona povinny recyklovat stanovené procento svých odpadů.
Ekologické Hnutí Duha tvrdí, že vytříděného odpadu by mohlo být více, pokud by stát a obce lidem více pomohly. "Zatímco popelnice stojí před každým domem, k barevným kontejnerům na tříděný odpad se musíme vydat o ulici nebo dvě dál," říká Ivo Kropáček z Hnutí Duha. V mnoha obcích lidi k třídění kromě vlastního uvědomění nic nemotivuje: platí za odvoz odpadků stejně, ať třídí, či netřídí.
Podle Hany Hradecké z EKO-KOM mají nyní lidé ke kontejnerům v průměru asi 170 metrů. Dodala, že síť barevných nádob se postupně zahušťuje. Například v Pardubicích loni ke zhruba sedmi stům nádob přibylo dalších šedesát kontejnerů.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích