Úterý, 16. dubna 2024

Majitelé aut zatím nemají o bezplatnou recyklaci vraků zájem

Majitelé aut zatím nemají o bezplatnou recyklaci vraků zájem
Zatím pouze minimální zájem registrují automobilky o možnost bezplatné likvidace autovraků vyrobených od druhé poloviny roku 2002. Výrobci a dovozci od doby účinnosti nového zákona o odpadech přijali jen několik desítek vozů. Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka jde většinou o vozy zničené při haváriích. Jejich větší část však stále končí na vrakovištích.

Důvodem toho, že systém dosud nefunguje, může být i pozdní vydání prováděcí vyhlášky, která spatřila světlo světa až letos v lednu, tedy tři čtvrtě roku po účinnosti normy. Podle zákona a prováděcí vyhlášky musejí výrobci bezplatně přijmout k ekologické likvidaci všechny vozy vyrobené po 1. červenci 2002. Od roku 2007 pak budou muset přijímat všechny osobní a lehké užitkové vozy bez ohledu na datum výroby. Letos přitom musejí auto recyklovat z 85 procent a v příštím roce z 95 procent. Potvrzení o likvidaci vozu musí motorista předložit při žádosti o trvalé vyřazení auta z evidence.

Současná praxe je podle Šípka taková, že autovrak nebo jeho části se spíše prodávají do sběrných surovin, rozebírají na náhradní díly či předávají na vrakoviště, která vždy nemusejí splňovat nové zákonné podmínky. Často lidé ani vozidlo neodhlásí a doklady a registrační značku prodají pro jiné vozidlo obdobného typu, nebo odhlášení provádějí nestandardním způsobem, dodal.

Většina výrobců a dovozců auta k likvidaci přijímá, i když mnozí ještě nemají uzavřeny smlouvy se specializovanými firmami. Například Peugeot v současnosti jedná s firmami TSR a Metalšrot Tlumačov. Dovozce vozů koncernu Volkswagen, společnost Import VW Group, spolu se Škodou Auto vypsali tendr a podepsání smluv plánují ve druhé polovině roku. Ford nedávno oznámil uzavření kontraktu se společnosti TSR. 

Podle zástupců automobilek pro ně příjem aut k likvidaci nebude znamenat žádné náklady. "Počítáme s nulovými náklady, protože zisk za suroviny získané z těchto vozidel je schopen pokrýt náklady na jejich likvidaci," uvedla mluvčí Peugeot ČR Lucie Kučerová.

V roce 2007 by měli výrobci přijímat k likvidaci všechna vozidla své značky, která byla poprvé uvedena na trh v ČR. Podle Šípka je ale otázkou, jak stát zajistí likvidaci zhruba 1,3 milionu ojetin, které se do ČR dovezly po roce 1990.


Jan Sadílek
www.autodoplnky.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů