Co s vrakem? Na skládku. Pomůže mezera v zákoně
Olomoucko Negativní dopad na životní prostředí přinesla novela zákona o
podmínkách provozu na pozemních komunikacích, která je v platnosti od loňského
května. Nový způsob vyřazování vozů z evidence měl usnadnit postihy majitelů
načerno odložených vraků, mezera v zákoně však přinesla opačný efekt. Shodují se
na tom úředníci, kteří mají na starosti motoristické formality, s kolegy z
odborů životního prostředí. Během jediného roku se podle nich výrazně snížil
počet trvale vyřazených aut, zatímco vraků na skládkách výrazně přibylo.
Problémy přináší především dva způsoby vyřazení vozidla z evidence - trvalé a
dočasné. "K trvalému musejí majitelé předložit doklad o ekologické likvidaci
vozidla. Většinou proto přejdou k vedlejší přepážce a nechají vyřadit vozidlo
dočasně, k čemuž doklad nepotřebují, a s autem pak mohou udělat
cokoliv,"konstatoval vedoucí oddělení evidence motorových vozidel olomoucké
radnice Jan Thomas. Absurdní je hlavně fakt, že "dočasné"vyřazení není nijak
časově omezené. Této legislativní chyby využila řada motoristů po svém. "V roce
2003 bylo trvale vyřazeno 1733 vozidel, v roce 2004 jich bylo 1047, ale roli zde
sehrál fakt, že hodně lidí to chtělo stihnout do května, kdy začala platit
novela. Letos jsme dosud trvale vyřadili jen 196 aut,"dodal Thomas. Také na
dalších radnicích překvapil pohled do statistiky i samotné úředníky. "Vloni od
ledna do dubna jsme evidovali 146 trvale vyřazených vozidel, letos jich je za
stejné období pouhých 31. To je obrovský pokles,"divila se vedoucí odboru
dopravy a silničního hospodářství šternberské radnice Adriana Runštuková.
Ministerstvo dopravy změnu v rok staré novele zákona neplánuje, souhlasí však s
poslaneckou iniciativou, která počítá s omezením doby přechodného vyřazení
vozidla z provozu na jeden rok. "Tuto dobu bude možné na základě žádosti
prodloužit nejvýše o šest měsíců. Poslanecká iniciativa počítá také s institutem
čestného prohlášení občana, že vozidlo rozebral na náhradní díly, které použil
pro vlastní potřebu, případně prodal,"uvedla mluvčí ministerstva dopravy Marcela
Švejnohová.
Negativní dopad novely spočívá především v nárůstu načerno odložených
automobilů. Radim Plachý z odboru životního prostředí olomoucké radnice
odhaduje, že vraky tvoří 30 až 50 procent obsahu černých skládek. "Za poslední
rok jich znatelně přibylo a tento trend pokračuje i nadále."Na Olomoucku přitom
podle něj existuje osm provozovatelů, kteří jsou oprávněni s vraky aut nakládat.
"První tři vraky se objevily loni na podzim. Předchozí roky jsme čas od času
našli kanystr s olejem či pneumatiku, ale celé zvrakované auto ještě ne. Letos
na jaře jsme objevili v lokalitě od katastru Holice po Moravu podél komunikací
kompletní nekovové součásti asi dvanácti automobilů. Ty kovové pachatelé zřejmě
odvezli do sběrny,"uvedl starosta honitby Slavonín- Nový Dvůr Josef Karger,
který společně s dalšími myslivci pořádá každoroční úklidy už čtvrtým rokem.
Olomoucko Negativní dopad na životní prostředí přinesla novela zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, která je v platnosti od loňského května. Nový způsob vyřazování vozů z evidence měl usnadnit postihy majitelů načerno odložených vraků, mezera v zákoně však přinesla opačný efekt. Shodují se na tom úředníci, kteří mají na starosti motoristické formality, s kolegy z odborů životního prostředí. Během jediného roku se podle nich výrazně snížil počet trvale vyřazených aut, zatímco vraků na skládkách výrazně přibylo. Problémy přináší především dva způsoby vyřazení vozidla z evidence - trvalé a dočasné. "K trvalému musejí majitelé předložit doklad o ekologické likvidaci vozidla. Většinou proto přejdou k vedlejší přepážce a nechají vyřadit vozidlo dočasně, k čemuž doklad nepotřebují, a s autem pak mohou udělat cokoliv,"konstatoval vedoucí oddělení evidence motorových vozidel olomoucké radnice Jan Thomas. Absurdní je hlavně fakt, že "dočasné"vyřazení není nijak časově omezené. Této legislativní chyby využila řada motoristů po svém. "V roce 2003 bylo trvale vyřazeno 1733 vozidel, v roce 2004 jich bylo 1047, ale roli zde sehrál fakt, že hodně lidí to chtělo stihnout do května, kdy začala platit novela. Letos jsme dosud trvale vyřadili jen 196 aut,"dodal Thomas. Také na dalších radnicích překvapil pohled do statistiky i samotné úředníky. "Vloni od ledna do dubna jsme evidovali 146 trvale vyřazených vozidel, letos jich je za stejné období pouhých 31. To je obrovský pokles,"divila se vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství šternberské radnice Adriana Runštuková.
Ministerstvo dopravy změnu v rok staré novele zákona neplánuje, souhlasí však s poslaneckou iniciativou, která počítá s omezením doby přechodného vyřazení vozidla z provozu na jeden rok. "Tuto dobu bude možné na základě žádosti prodloužit nejvýše o šest měsíců. Poslanecká iniciativa počítá také s institutem čestného prohlášení občana, že vozidlo rozebral na náhradní díly, které použil pro vlastní potřebu, případně prodal,"uvedla mluvčí ministerstva dopravy Marcela Švejnohová.
Negativní dopad novely spočívá především v nárůstu načerno odložených automobilů. Radim Plachý z odboru životního prostředí olomoucké radnice odhaduje, že vraky tvoří 30 až 50 procent obsahu černých skládek. "Za poslední rok jich znatelně přibylo a tento trend pokračuje i nadále."Na Olomoucku přitom podle něj existuje osm provozovatelů, kteří jsou oprávněni s vraky aut nakládat.
"První tři vraky se objevily loni na podzim. Předchozí roky jsme čas od času našli kanystr s olejem či pneumatiku, ale celé zvrakované auto ještě ne. Letos na jaře jsme objevili v lokalitě od katastru Holice po Moravu podél komunikací kompletní nekovové součásti asi dvanácti automobilů. Ty kovové pachatelé zřejmě odvezli do sběrny,"uvedl starosta honitby Slavonín- Nový Dvůr Josef Karger, který společně s dalšími myslivci pořádá každoroční úklidy už čtvrtým rokem.
Ministerstvo dopravy změnu v rok staré novele zákona neplánuje, souhlasí však s poslaneckou iniciativou, která počítá s omezením doby přechodného vyřazení vozidla z provozu na jeden rok. "Tuto dobu bude možné na základě žádosti prodloužit nejvýše o šest měsíců. Poslanecká iniciativa počítá také s institutem čestného prohlášení občana, že vozidlo rozebral na náhradní díly, které použil pro vlastní potřebu, případně prodal,"uvedla mluvčí ministerstva dopravy Marcela Švejnohová.
Negativní dopad novely spočívá především v nárůstu načerno odložených automobilů. Radim Plachý z odboru životního prostředí olomoucké radnice odhaduje, že vraky tvoří 30 až 50 procent obsahu černých skládek. "Za poslední rok jich znatelně přibylo a tento trend pokračuje i nadále."Na Olomoucku přitom podle něj existuje osm provozovatelů, kteří jsou oprávněni s vraky aut nakládat.
"První tři vraky se objevily loni na podzim. Předchozí roky jsme čas od času našli kanystr s olejem či pneumatiku, ale celé zvrakované auto ještě ne. Letos na jaře jsme objevili v lokalitě od katastru Holice po Moravu podél komunikací kompletní nekovové součásti asi dvanácti automobilů. Ty kovové pachatelé zřejmě odvezli do sběrny,"uvedl starosta honitby Slavonín- Nový Dvůr Josef Karger, který společně s dalšími myslivci pořádá každoroční úklidy už čtvrtým rokem.
Zdroj:Olomoucký deník
Sdílet článek na sociálních sítích