Čtvrtek, 28. března 2024

Indie váhá, co s lodí plnou jedů

Indie váhá, co s lodí plnou jedů
Na jedné misce vah jsou stovky pracovních míst a zákonné podnikání. Na druhé misce hrozba, že nedostatečně vybavení dělníci si poškodí zdraví stykem s tunami jedů a že Indie bude levným úložištěm nebezpečného odpadu z rozvinutého světa. Nad touto alternativou si již několik měsíců lámou hlavu indičtí odborníci a soudci, kteří se zabývají vyřazenou francouzskou letadlovou lodí Clemenceau. A prozatím si s ní nevědí rady.
Clemenceau má být rozmontován na šrot ve "hřbitově lodí" v Alangu v západoindickém svazovém státě Gudžarát, avšak zda tomu tak bude doopravdy, není ani po včerejšku jasné. Nejvyšší soud Indie totiž odložil na pátek rozhodnutí, zda Clemenceau smí vplout do indického výhradního ekonomického pásma, sahajícího 220 námořních mil od břehů země.
Potíž je v tom, že podle ochránců životního prostředí z organizace Greenpeace loď obsahuje kromě 25 tisíc tun ocele i stovky tun azbestu a tuny polychlorovaných bifenylů (PCB), způsobujících rakovinu. A Indie prý nemá dobře vyškolené a vybavené pracovníky, kteří by byli s to loď rozebrat, aniž by neohrozili sami sebe i přírodu.
Soud včera také nařídil vytvořit další odbornou komisi a zakázal všechny demonstrace i "jednostranné" články v tisku o francouzském plavidlu. Neschopnost dospět k jasnému stanovisku projevila i soudní komise pro nebezpečný odpad. Jejích třináct členů se rozdělilo na dva tábory a každý soudu předložil vlastní zprávu s opačným názorem.
Když Clemenceau na Silvestra vyplouval z přístavu Toulon, situace byla pro francouzské úřady jasná: vše je naprosto v pořádku.
Francouzský soud již loni rozhodl, že Clemenceau jako bitevní loď nelze pokládat za odpad, dokud nebude úplně rozebrán. Proto se na něj údajně nevztahuje Basilejská úmluva, která zakazuje přepravu odpadu ze zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) do nečlenských států.
K opačnému závěru ale dospěla v lednu komise indického nejvyššího soudu: podle ní Francie porušila Basilejskou úmluvu. Paříž se musela smířit i s nepříznivým ohlasem v Evropské komisi. Ta počátkem února vyslovila podezření, že Francie porušila úmluvu i pravidla EU, protože podle nich lodě určené na sešrotování patří do kategorie odpadu. Sdělila také, že problém podrobně prozkoumá.
Clemenceau zatím kotví v Arabském moři a nad ulicemi Alangu visí transparenty odsuzující Greenpeace. Kdysi prosperující oblast, kde se rozebírala až polovina všech vyřazených lodí světa, se v posledních letech proměnila na zónu duchů, zdecimovanou recesí.
Funguje jen 15 ze 173 provozů na demontáž lodí. Kdysi v nich pracovalo 40 tisíc dělníků, nyní jen pět tisíc. Výnosné kontrakty získávají místo Alangu podobná střediska v Číně, Pákistánu a Bangladéši.
"Možná nepřežijeme letošní rok. Obchody jdou velmi špatně," řekl stanici BBC předseda Sdružení pro recyklaci lodí Rádž Bhansal.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů