Obchod s plameny
O služby pražské spalovny mají zájem dovozci odpadů z Německa.
O služby pražské spalovny mají zájem dovozci odpadů z Německa.
Jako horký brambor si na Ministerstvu životního prostředí (MŽP) přehazují žádost české společnosti AlphaEcoConsulting, která chce do malešické spalovny v Praze dovážet odpad z Německa. Ekonomu to potvrdil zdroj z ministerstva, který vzhledem k choulostivým okolnostem případu nechce být jmenován.
V zemi našich západních sousedů ještě loni končila většina komunálního odpadu na skládkách, ale od ledna je všechno jinak. Začaly tam platit zákony, které skládkování prakticky znemožňují. Odpad je nutné třídit, a pokud není využit jako surovina, musí skončit v plamenech. Spalovacích kapacit v Německu náhle není dost a navíc je tam tento způsob likvidace podstatně dražší než v ČR. Zprostředkovatelské firmy v Česku v tom vycítily příležitost pro výhodné přeshraniční obchody, což je případ i zmiňované AlphaEcoConsulting. Ta vlastní spalovací kapacity nemá, takže by podle zjištění MŽP vystupovala v obchodech pouze jako prostředník. Úředníkům není jasné, jak by v praxi probíhaly finanční toky, chtějí, aby firma jasně deklarovala, kde peníze skončí. Ministerstvo s firmou přerušilo správní řízení, ale ze stolu žádost nesmetlo. Výslovně zakázat dovoz odpadů ze zahraničí lze pouze v případě, že by se u nás likvidoval. Jenže malešická spalovna vyrábí páru k energetickým
Nezávisle na ministerském zdroji na chystaný dovoz německého odpadu do pražské spalovny upozornila Ekonom Eva Tylová (Strana zelených). "Jde o 80 tisíc tun odpadu, ale ministr životního prostředí Libor Ambrozek podrobnosti tají. Vyčetl mi, že nevhodná publicita by připravila České dráhy o zajímavou zakázku," říká Tylová a jako důkaz ukazuje Ambrozkovu SMS zprávu ve svém mobilním telefonu. Mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj se dušuje, že železničáři žádné aktivity v tomto směru nepodnikají. Osmdesát tisíc tun německého odpadu by naplnilo 1600 železničních vagonů a pokrylo roční třetinu kapacity spalovny.
V registru nejvýznamnějších zdrojů znečištění ovzduší v Praze figuruje malešická spalovna na třetím místě. Po 220 tisících tunách odpadu, který ročně projde jejími kotli, zůstane 78 tisíc tun škváry a 8000 tun nebezpečného odpadu z čištění plynů. Tomáš Kolinger, obchodní náměstek Pražských služeb, které spalovnu provozují, říká, že zařízení není plně využito, takže také oni požádali ministerstvo o dovoz odpadu z Německa. Komunálního odpadu je v Praze dost, ale legislativa u nás není tak přísná jako v Německu, takže víc než polovina ho končí na levnějších skládkách.
AUTOR: Alice Olbrichová
Jako horký brambor si na Ministerstvu životního prostředí (MŽP) přehazují žádost české společnosti AlphaEcoConsulting, která chce do malešické spalovny v Praze dovážet odpad z Německa. Ekonomu to potvrdil zdroj z ministerstva, který vzhledem k choulostivým okolnostem případu nechce být jmenován.
V zemi našich západních sousedů ještě loni končila většina komunálního odpadu na skládkách, ale od ledna je všechno jinak. Začaly tam platit zákony, které skládkování prakticky znemožňují. Odpad je nutné třídit, a pokud není využit jako surovina, musí skončit v plamenech. Spalovacích kapacit v Německu náhle není dost a navíc je tam tento způsob likvidace podstatně dražší než v ČR. Zprostředkovatelské firmy v Česku v tom vycítily příležitost pro výhodné přeshraniční obchody, což je případ i zmiňované AlphaEcoConsulting. Ta vlastní spalovací kapacity nemá, takže by podle zjištění MŽP vystupovala v obchodech pouze jako prostředník. Úředníkům není jasné, jak by v praxi probíhaly finanční toky, chtějí, aby firma jasně deklarovala, kde peníze skončí. Ministerstvo s firmou přerušilo správní řízení, ale ze stolu žádost nesmetlo. Výslovně zakázat dovoz odpadů ze zahraničí lze pouze v případě, že by se u nás likvidoval. Jenže malešická spalovna vyrábí páru k energetickým
Nezávisle na ministerském zdroji na chystaný dovoz německého odpadu do pražské spalovny upozornila Ekonom Eva Tylová (Strana zelených). "Jde o 80 tisíc tun odpadu, ale ministr životního prostředí Libor Ambrozek podrobnosti tají. Vyčetl mi, že nevhodná publicita by připravila České dráhy o zajímavou zakázku," říká Tylová a jako důkaz ukazuje Ambrozkovu SMS zprávu ve svém mobilním telefonu. Mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj se dušuje, že železničáři žádné aktivity v tomto směru nepodnikají. Osmdesát tisíc tun německého odpadu by naplnilo 1600 železničních vagonů a pokrylo roční třetinu kapacity spalovny.
V registru nejvýznamnějších zdrojů znečištění ovzduší v Praze figuruje malešická spalovna na třetím místě. Po 220 tisících tunách odpadu, který ročně projde jejími kotli, zůstane 78 tisíc tun škváry a 8000 tun nebezpečného odpadu z čištění plynů. Tomáš Kolinger, obchodní náměstek Pražských služeb, které spalovnu provozují, říká, že zařízení není plně využito, takže také oni požádali ministerstvo o dovoz odpadu z Německa. Komunálního odpadu je v Praze dost, ale legislativa u nás není tak přísná jako v Německu, takže víc než polovina ho končí na levnějších skládkách.
AUTOR: Alice Olbrichová
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích