Sobota, 20. dubna 2024

Jen pětinu vraků svých aut nechají lidé ekologicky zlikvidovat

Jen pětinu vraků svých aut nechají lidé ekologicky zlikvidovat

Čeští automobilisté předají k ekologické likvidaci na specializovaných autovrakovištích jen asi pětinu odhlášených vozů. Zbytek skončí například ve sběrnách nebo je jejich majitelé rozprodají na náhradní díly. Řada vraků zůstane v ulicích a města se musejí starat o jejich likvidaci. Zájem o likvidaci však roste. Vyplývá to z informací Sdružení automobilového průmyslu i provozovatelů vrakovišť. Podle odborníků je v Česku asi 300.000 anonymních vraků, které je nutné zlikvidovat.

Počet firem, které se tím zabývají, však roste a zvyšuje se i zájem o jejich služby. V Česku je již 247 těchto podniků. Poplatky se pohybují zhruba od několika set korun až ke 2000 korun. Aby majitelé mohli staré automobily odhlásit z evidence, potřebují právě doklad o tom, že auto odevzdali k likvidaci odborné firmě. Lidé se zbavují hlavně starých škodovek, žigulíků, wartburgů, přibývají i favority nebo starší zahraniční auta, která se nevyplatí opravovat.

Přimět majitele, aby se postaral o svůj odstavený vůz, však není podle měst snadné. Pardubická městská policie ročně objeví na území města desítky opuštěných aut, další odtáhne při pravidelném blokovém čištění ulic. "Je s tím problém. Nález opuštěného auta oznamujeme městským obvodům, ty musí vydat veřejnou vyhláškou (oznámením), že se jedná o vrak. To se často vleče několik měsíců a někdy lidé vůz rozeberou dřív, než dojde k rozhodnutí," uvádí ředitel pardubických strážníků Petr Kvaš.

Města se snaží nejdřív majitele najít. "Majitele vraků hledáme i podle čísla karosérie či motoru a zatím se nám to daří. Daří se nám je i donutit k odstranění auta," řekl ČTK zástupce ředitele trutnovských strážníků Roman Kyncl. Pokud si vlastník auto neodtáhne, začne mu radnice účtoval poplatek za zábor veřejného prostranství.

Ve Zlínském kraji nebo na Vysočině se mohou majitelé vysloužilých automobilů zbavit někdy zcela zdarma. Platí to ale pouze v případě, že je automobil kompletní. Při možnosti využití většiny částí vozu k dalšímu zpracování je to pro firmy ziskové. Pokud vozu něco chybí, musí si majitel připlatit. "Pokud nám člověk předá vůz kompletní, nepožadujeme nic," potvrdil ČTK jednatel firmy Kovosteel ze Starého Města na Uherskohradišťsku Radomír Bureš. "Jsme schopni zpracovat k dalšímu využití takřka všechny části automobilu, doslova od ventilku až po karoserii," dodal.

Povinnost předat vrak na pověřené vrakoviště má vlastník auta a v případě, že jej nelze zjistit, tak obec. Informace o provozovatelích zařízení k likvidaci vraků získá majitel vozidla na odborech životního prostředí krajských úřadů nebo přímo na úřadech obcí s rozšířenou působností provádějících trvalé vyřazení vozidel z provozu. Při trvalém odhlášení auta na dopravním úřadě pak vlastník předloží potvrzení o likvidaci, technický průkaz a registrační značky.

http://www.autodoplnky.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů