Středa, 24. dubna 2024

Registr vozidel je přetížený, včera zkolaboval

Registr vozidel je přetížený, včera zkolaboval

- V evidenci je osm set tisíc neexistujících aut, jejichž "majitelům" nyní hrozí pokuty

- Starší auta budou od ledna kvůli novému poplatku těžko prodejná

Úřady kolabují pod náporem žadatelů, kteří se narychlo snaží odhlásit či přehlásit svoje vozidla. Na mnoha registrech vozidel lidé stojí mnohahodinové fronty. A úřady musely registry dokonce personálně posílit.

"Některým pracovníkům jsme omezili dovolené," uvedl pro ČTK vedoucí plzeňského pracoviště Jiří Marek.

Přepážky zahlcují především ti, kdo se snaží na poslední chvíli odhlásit auta, která "papírově" vlastní, ale neplatí za ně povinné ručení. Od ledna jim totiž hrozí mnohatisícové pokuty. Řada lidí se navíc snaží své vozy urychleně prodat. Od ledna se totiž také zavádí nový poplatek za převod starých aut. Vozy vyrobené před rokem 2000 tak budou kvůli ekologickým poplatkům takřka neprodejné.

Kolik jich mám? Stovku?

Přetížený registr včera navíc přestal na mnoha místech zcela fungovat. Například v Mělníku, Příbrami, Pardubicích, Táboře, Brně nebo v Praze 1 a 2. Počítače zde selhaly na mnoho hodin. "Způsobila to závada na elektroinstalaci," řekla mluvčí ministerstva vnitra Hana Malá.

Na pracovišti pro Prahu-západ v Podskalské ulici v Praze byla včera odpoledne fronta asi dvou desítek lidí. "Jdu se zeptat, kolik těch aut na sobě vlastně mám. Bojím se, že jich je až stovka," řekl automechanik Oldřich Souček z Hostivic. "Ti, co jsem jim je prodal, slíbili, že je přehlásí. Ale kdoví, jestli to udělali," vysvětluje. Nakonec zjistil, že vlastní jen čtyři.

Pokuty za nepřihlášené vozy jsou odstupňované podle objemu motoru. Například "majitelé" osobních aut nejčastější kategorie - s motorem do 1350 cm3 - zaplatí za každý den provozu nepojištěného vozidla 50 korun, tedy přes 18 tisíc ročně.

Česká kancelář pojistitelů odhaduje, že skutečně nepojištěných aut je jen několik desítek tisíc. Mnohem víc je aut, která mají papírově vlastníka, i když v drtivé většině neexistují - lidé si je prostě neodhlásili z evidence. Podle novely zákona musí platit. A je jedno, že s autem nevyjedou na silnici či jej již dávno zlikvidovali na náhradní díly.

Neprodejné ojetiny

Řada lidí se navíc před koncem roku snaží prodat starší ojetiny, protože od příštího roku budou takřka neprodejné. Či je rovnou odhlašují z evidence.

Ministerstvo životního prostředí prosadilo do zákona o odpadech, jenž začne platit od ledna, ekologický poplatek za auta, jež nesplňují ekologické normy. "Ten se platí ale jen při prodeji auta," říká mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar.

Ekologický poplatek se přitom zvyšuje se stářím vozu a emisními normami, které splňuje a pohybuje se od tří tisíc do deseti tisíc korun.

Mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar přitom odmítá, že by se náporům na přepážkách dalo zabránit, například lepší informační kampaní. "Lidé jsou informováni, jenže vše nechávají na poslední chvíli," říká.

AUTOR: Marek Pokorný
AUTOR-WEB: www.ihned.cz/pokorny

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů