Hlas za nové auto
Šrotovné? "Už se těším na rychlý vznik sekundárního trhu," předvídal jeden z
nejvlivnějších ekonomů Miroslav Zámečník. Prognóza se naplňuje, ba co hůře:
šrotovné se blíží.
Šrotovné? "Už se těším na rychlý vznik sekundárního trhu," předvídal jeden z nejvlivnějších ekonomů Miroslav Zámečník. Prognóza se naplňuje, ba co hůře: šrotovné se blíží.
Zkusme na chvíli prémii hájit.
1. Průměrné stáří našich aut je téměř 14 let. To není málo. Navíc platí: čím starší, tím větší výskyt domácích a "východních" aut (v kategorii nad třicet let je to více než 80 procent). To není dobré. Všichni víme, jaké staré stodvacítky a wartburgy jsou. U mnohých už ani nelze mluvit o emisních limitech, spíše o plynovém útoku na okolí.
2. Přestárlé vozy jsou nebezpečné svým majitelům i všem ostatním. Jejich likvidace je svého druhu ve veřejném zájmu.
3. Podpora automobilek je sice divná a nesystémová, ale proč dostaly mlékárny a masokombináty skoro půldruhé miliardy na dotacích?
Žádný z těchto argumentů neobhájí, proč mají miliony lidí dotovat pár tisíc šťastlivců. Šrotovné je bezpochyby menší nesmysl než třináctý důchod nebo dvě miliardy vyhozené za mistrovství světa v Liberci. To však neznamená, že by nešlo o nesmysl.
Bohužel, tento nesmysl se nedá zastavit - přesvědčovací síla velkých místních automobilek, obchodních zastoupení automobilek cizích i reklamních agentur je nepřemožitelná.
Debata navíc skončila ve chvíli, kdy se ČSSD rozhodla prosadit šrotovné jako součást volební kampaně. Pro názorné pochopení: nechť si čtenář představí vedle sebe ty dva plakáty:
ODS: Snížíme sociální pojištění vašemu zaměstnavateli... (abyste nepřišli o práci).
ČSSD: Dáme vám padesát tisíc na nové auto, aby se ekonomika rozběhla!
Člověk nemusí být zrovna bookmaker, aby mohl vypsat sázky.
petr.kambersky@economia.cz
Zkusme na chvíli prémii hájit.
1. Průměrné stáří našich aut je téměř 14 let. To není málo. Navíc platí: čím starší, tím větší výskyt domácích a "východních" aut (v kategorii nad třicet let je to více než 80 procent). To není dobré. Všichni víme, jaké staré stodvacítky a wartburgy jsou. U mnohých už ani nelze mluvit o emisních limitech, spíše o plynovém útoku na okolí.
2. Přestárlé vozy jsou nebezpečné svým majitelům i všem ostatním. Jejich likvidace je svého druhu ve veřejném zájmu.
3. Podpora automobilek je sice divná a nesystémová, ale proč dostaly mlékárny a masokombináty skoro půldruhé miliardy na dotacích?
Žádný z těchto argumentů neobhájí, proč mají miliony lidí dotovat pár tisíc šťastlivců. Šrotovné je bezpochyby menší nesmysl než třináctý důchod nebo dvě miliardy vyhozené za mistrovství světa v Liberci. To však neznamená, že by nešlo o nesmysl.
Bohužel, tento nesmysl se nedá zastavit - přesvědčovací síla velkých místních automobilek, obchodních zastoupení automobilek cizích i reklamních agentur je nepřemožitelná.
Debata navíc skončila ve chvíli, kdy se ČSSD rozhodla prosadit šrotovné jako součást volební kampaně. Pro názorné pochopení: nechť si čtenář představí vedle sebe ty dva plakáty:
ODS: Snížíme sociální pojištění vašemu zaměstnavateli... (abyste nepřišli o práci).
ČSSD: Dáme vám padesát tisíc na nové auto, aby se ekonomika rozběhla!
Člověk nemusí být zrovna bookmaker, aby mohl vypsat sázky.
petr.kambersky@economia.cz
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích