Jančura: Šrotovné na vlaky? Obrátím se na Brusel
Až 40 milionů korun za dvacet let starou lokomotivu, 20 milionů za stejně starý
vagon - tak zní návrh na "vlakové šrotovné", který by měli dnes projednávat
poslanci.
Až 40 milionů korun za dvacet let starou lokomotivu, 20 milionů za stejně starý vagon - tak zní návrh na "vlakové šrotovné", který by měli dnes projednávat poslanci.
Návrh z pera Cyrila Zapletala (ČSSD) a Karla Sehoře (ODS) počítá s tím, že Státní fond životního prostředí by měl během následujících tří let uvolnit na šrotovné pro vlaky tři miliardy korun.
To se však nelíbí soukromým dopravcům. "Pokud se to schválí, už jsme s právníkem řešili, že to napadneme a u Evropské komise určitě vyhrajeme," řekl HN Radim Jančura, šéf společnosti Student Agency, který chce kromě žlutých autobusů obohatit Česko i o žluté vlaky.
"Šrotovné je v pohodě, pokud jde konečnému spotřebiteli. Pokud jde jednomu ze soutěžitelů, je to nesmysl. My třeba staré vlaky nemáme," dodává Jančura.
Návrh je podle dopravců až příliš šitý na míru Českým drahám. To však České dráhy odmítají. "Návrh vítáme, ale není to naše iniciativa," řekl Petr Šťáhlavský, mluvčí drah.
Lokomotivy ČD jsou v průměru staré 28,1 roku a vagony 32,2 roku. V zahraničí naproti tomu podle předkladatelů návrhu mají ekonomicky zdraví drážní dopravci vozidla stará průměrně asi 14 let.
Zda šrotovné ve sněmovně projde, si netroufají odhadnout ani autoři návrhu. "V ODS jsou příznivci i odpůrci návrhu, v ČSSD jsou pak spíše hlasy pro," řekl Sehoř. Dodává, že šrotovné by primárně nemělo existovat vůbec, ale pokud ano, pak není důvod aby bylo jen pro auta na silnicích.
Se šrotovným se v poslední době roztrhl pytel. I v Česku se stává stále žádanějším. Jeho zavedení po vzoru automobilek požadují i tuzemští nábytkáři. Protikrizový návrh opozice počítá se zavedením šrotovného na automobily ve výši 30 000 korun, nábytkáři požadují poloviční částku.
Šrotovné je také využíváno k propagaci služeb a výrobků. ČEZ v akci "bílé šrotovné" nabízí na nákup úsporných spotřebičů příspěvek tisíc korun. S podobnou nabídkou přišel i E.ON.
ŠROTovné jen pro spotřebitele. "Šrotovné je v pohodě, pokud jde konečnému spotřebiteli. Pokud jde jednomu ze soutěžitelů, je to nesmysl," říká dopravce Radim Jančura.
AUTOR: Zuzana Luňáková
AUTOR: Martin Mařík
AUTOR-WEB: www.ihned.cz
Návrh z pera Cyrila Zapletala (ČSSD) a Karla Sehoře (ODS) počítá s tím, že Státní fond životního prostředí by měl během následujících tří let uvolnit na šrotovné pro vlaky tři miliardy korun.
To se však nelíbí soukromým dopravcům. "Pokud se to schválí, už jsme s právníkem řešili, že to napadneme a u Evropské komise určitě vyhrajeme," řekl HN Radim Jančura, šéf společnosti Student Agency, který chce kromě žlutých autobusů obohatit Česko i o žluté vlaky.
"Šrotovné je v pohodě, pokud jde konečnému spotřebiteli. Pokud jde jednomu ze soutěžitelů, je to nesmysl. My třeba staré vlaky nemáme," dodává Jančura.
Návrh je podle dopravců až příliš šitý na míru Českým drahám. To však České dráhy odmítají. "Návrh vítáme, ale není to naše iniciativa," řekl Petr Šťáhlavský, mluvčí drah.
Lokomotivy ČD jsou v průměru staré 28,1 roku a vagony 32,2 roku. V zahraničí naproti tomu podle předkladatelů návrhu mají ekonomicky zdraví drážní dopravci vozidla stará průměrně asi 14 let.
Zda šrotovné ve sněmovně projde, si netroufají odhadnout ani autoři návrhu. "V ODS jsou příznivci i odpůrci návrhu, v ČSSD jsou pak spíše hlasy pro," řekl Sehoř. Dodává, že šrotovné by primárně nemělo existovat vůbec, ale pokud ano, pak není důvod aby bylo jen pro auta na silnicích.
Se šrotovným se v poslední době roztrhl pytel. I v Česku se stává stále žádanějším. Jeho zavedení po vzoru automobilek požadují i tuzemští nábytkáři. Protikrizový návrh opozice počítá se zavedením šrotovného na automobily ve výši 30 000 korun, nábytkáři požadují poloviční částku.
Šrotovné je také využíváno k propagaci služeb a výrobků. ČEZ v akci "bílé šrotovné" nabízí na nákup úsporných spotřebičů příspěvek tisíc korun. S podobnou nabídkou přišel i E.ON.
ŠROTovné jen pro spotřebitele. "Šrotovné je v pohodě, pokud jde konečnému spotřebiteli. Pokud jde jednomu ze soutěžitelů, je to nesmysl," říká dopravce Radim Jančura.
AUTOR: Zuzana Luňáková
AUTOR: Martin Mařík
AUTOR-WEB: www.ihned.cz
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích