Opakovaně použitelné nákupní tašky znamenají pro maloobchodní prodejce příležitost k marketingu i osvětě.
Udržitelnost v tašce
Nyní již všudypřítomná nákupní igelitka si u obchodníků i nakupujících získala ve světě okamžitou oblibu hned po svém představení v roce 1977. V důsledku toho se postupně začaly vytrácet do té doby používané papírové sáčky. Do roku 1996 byly čtyři z pěti nákupních tašek z plastu.
Jakmile ale studie ochrany životního prostředí ukázaly, že právě igelitky přežívají na skládkách po celé generace, začali maloobchodníci - a především supermarkety - nabízet recyklační střediska. Aby nebyly magistráty přistižené s igelitkou v ruce, začala některá města prosazovat programy recyklace plastových tašek, zpoplatňovat jejich používání, ale i je zcela zakazovat. V některých státech USA jsou povinné recyklační programy, San Francisco je například jedním z měst, které igelitky zakázalo úplně.
V některých částech světa je odpor zákazníků k igelitkám obzvláště silný a vzájemný tlak mezi spotřebiteli podle Jeane von Zastrow, ředitelky pro oborové vztahy Food Marketing Institute, narůstá. "Většina supermarketů nabízí recyklaci a používání opakovaně použitelných plastových nákupních tašek již několik let, ale zákazníci tyto možnosti až donedávna nijak široce nevyužívali," říká.
Spojení s uměním
"Na mnoha místech však dochází ke kulturnímu posunu," říká Ted Brown, zakladatel organizace Brown Sustainability Solutions, a pokračuje: "Je zřejmý jistý postupný posun, kdy spotřebitelé začínají být hrdí na to, že dělají alespoň něco málo, aby přispěli k ochraně životního prostředí, a začínají tak daleko více využívat opakovaně použitelných tašek."
Některé supermarkety upravují vlastní nákupní tašky tak, aby byly odlišné a pro zákazníky přitažlivé. "Řetězec Giant Eagle spolupracuje s fakultou užitého umění místní univerzity. Vybral si nejlepších pět návrhů a ty využil. Je to jedinečný způsob, jak podpořit vysokoškoláky a zároveň se pokusit upoutat jejich pozornost na program recyklace igelitek," říká Jeane von Zastrow. Jiní maloobchodníci zase používají značky na parkovišti, kterými zákazníkům připomínají, aby si nezapomněli tašky příště přinést s sebou.
Správné načasování
Například v USA, ale i v některých zemích Evropy byla značná dávka inovací nákupních tašek načasována na Den Země. Tím se snadněji zdůraznily způsoby, jakými mohou zákazníci přijmout o něco větší díl zodpovědnosti za stav životního prostředí.
Opakovaně použitelné nákupní tašky získaly v posledních dvou či třech letech na popularitě, až do té míry, že se z nich stalo "módní prohlášení či známka postavení".
Podle Teda Browna pomáhá tvůrčí pestrost výloh, reklamních akcí a samotných návrhů předávat zákazníkům informaci o významu používání trvanlivých nákupních tašek. "Mezi maloobchodníky je již vyšší míra povědomí o potřebě pomáhat zákazníkům omezovat jejich vlastní dopad na životní prostředí, jejich vlastní tzv. uhlíkovou stopu," vysvětluje. Podpora opakovaného používání nákupních tašek je jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout. Obchodníci zkoušejí různé způsoby, jak zákazníky navést k tomu, aby používali trvanlivé nákupní tašky, včetně kuponů nebo třeba soutěží v kreslení pro děti.
Věci pod kontrolou
Společnost Innovative Packaging vytvořila SmarTote, opakovaně použitelnou nákupní tašku opatřenou čárovým kódem, která tak umožňuje obchodům sledovat její opakované použití. Společnosti pak získávají body, za které mohou pořizovat ceny a další pobídky pro své zákazníky. Obchody Target ve Spojených státech zase v roce 2009 zavedly slevy pro zákazníky, kdy jim vrátí pět centů za každé opakované použití nákupní tašky.
Jiný přístup zase obchodníkům poskytuje možnost vytvářet zisk navíc a přitom být "zelenější". Společnost Mettler Packaging, která má za sebou padesát let zkušeností na evropském trhu, zavádí svou koncepci věčné tašky. "Materiál používaný k výrobě našich recyklovaných nákupních tašek, ecoLoop, obsahuje minimálně 80 % již použitého a recyklovaného materiálu," vysvětluje Wolfgang Trosser, ředitel pobočky německé Papier Mettler. Pro srovnání dodává: "Většina plastových nákupních tašek obsahuje jen asi 20 až 25 procent recyklovaného materiálu." Zákazníci za "věčnou" tašku, Everlasting bag, platí mezi 10 a 25 centy. "Obchody tak mohou vytvořit určitý zisk navíc a vedle toho ještě ušetří, protože nemusejí pro své zákazníky nakupovat tolik (běžných plastových) tašek," říká Wolfgang Trosser. Cena za tašku se připočítává u pokladny a lze ji použít "nejméně desetkrát", než projde přes obchodníka recyklací. Zákaz ník přitom dostane tašku novou, odtud "věčná" taška.
Rozdíly v pojetí
Při propagaci tašek může docházet ke střetům mezi různými potenciálně protichůdnými zájmy maloobchodníků. Například supermarkety a obchody s oděvy používají jiný typ tašek. Kromě toho návštěvy supermarketu jsou obvykle plánované, a tak je u zákazníků větší pravděpodobnost, že si zákazníci přinesou dříve pořízené nákupní tašky s sebou, než je tomu u obvykle daleko spontánnějších návštěv obchodů s oděvy.
Prodejci v obchodech a pokladní mohou ovlivňovat chování zákazníků pasivně prostřednictvím značek nebo odznaků s propagací zodpovědného chování s podporou udržitelného rozvoje anebo aktivně dotazem: "Potřebujete tašku?" Mezi další výzvy patří neochota některých navzájem si konkurujících prodejců spolupracovat v úsilí o udržitelný rozvoj, školení prodejců a pokladních, úpravách prostoru kolem pokladen pro lepší propagaci opakovatelně použitelných nákupních tašek a omezování používání jednorázových nákupních tašek, zvyšování počtu propagačních akcí k většímu zapojení zákazníků do využívání opakovaně použitelných nákupních tašek a vytváření vhodných prostor ke sběru tašek k recyklaci.
Zásadním úkolem je přivést zákazníky k tomu, aby spotřebovávali co nejmenší množství nákupních tašek, a k vyšší míře recyklace použitých tašek. To je pro ochranu životního prostředí daleko významnější než jaký konkrétní druh nákupní tašky používat.
ZDROJ: REGAL