Čtvrtek, 28. března 2024

Američani objevili Ameriku: Voda z kohoutků je stejná jako ta balená

Američani objevili Ameriku: Voda z kohoutků je stejná jako ta balená

Po pěti letech v USA poklesl prodej balené vody. Příčinou jsou tlaky ochránců přírody a především krize, která nutí lidi šetřit a pít prakticky stejnou vodu z vodovodu.

Recese konečně odpověděla na otázku, na kterou se snažili filozofové najít odpověď po staletí: Sklenice je poloprázdná.

Na odpověď se přišlo jednoduše, a to díky objemu prodeje balené vody, který klesl v letošním roce poprvé po pěti letech. Díky rozhněvaným ochráncům přírody a spotřebitelům s omezeným rozpočtem se přišlo na to, že voda z kohoutku je stejně kvalitní, ne-li lepší, než voda balená a navíc prakticky zadarmo. Dokonce největší americký prodejce balené vody Nestlé začíná pociťovat mírné vysušení a pokles prodeje.

Ze zprávy nápojového kolosu vyplynulo, že zisky za první pololetí klesly o 2,7 procenta, což je první pokles po šesti letech růstu, napsal zpravodajský deník Washington Post.

Hlavním poraženým krize - voda

"Jsou to klasické náznaky odstupu," uvedla vedoucí marketingového průzkumu ve firmě Mintel Joan Holleran. "Lidé si ještě kupují balenou vodu, ale vsaďte se, že si pak doplňují tyto lahve vodou z kohoutku," dodala.

Tato zpráva potěšila právě ochránce přírody, kteří dlouho obviňovali průmysl z plýtvání přírodních zdrojů a ze zatěžování krajiny odpadky v podobě plastových lahví. "Mysleli jsme si, že omezení prodeje balené vody bude nemožné, ale už se to dostává do pohybu," řekla ze společnosti Food & Water Watch Wenonah Hauter.

Není tomu dlouho, co vznikla perlivá voda. Ta se během krátké doby vypracovala na jeden z nejpopulárnějších amerických nápojů a vytěsnila tak na třetí příčku džus. Hned za sodou je nejoblíbenější mléko. Data odpovídají zprávě společnosti Mintel z roku 2008. V letech 2003 až 2008 se prodej balené vody vyšvihl o 59 procent na 5,1 miliardy dolarů a stala se nejrychleji prodávajícím nealkoholickým nápojem. Zhruba 70 procent lidí tvrdilo, že pije balenou vodu.

Lidé šetří

Přišel však nečekaně ekonomický propad a utáhl rychle otěže vzkvétajícímu byznysu. Pod značkou Nestlé jsou vody jako Poland Spring, Deer Park, S. Pellegrino nebo Perrier. Firma má na starost i stravování, ale jedině v sektoru nealkoholických nápojů zaznamenala v prvním pololetí letošního roku pokles prodeje.

Lidé už nyní pečlivě rozmyslí, jestli dají peníze do lahve s vodou. Pokud mají příležitost, tak využívají vody z kohoutku, která se svojí kvalitou balené vodě lehce vyrovná.

Na základě konzultace s firmou Beverage Marketing Corp je známo, že v loňském roce Američané vypili 8,7 galonů balené vody, oproti 8,8 miliardám galonů v předchozím roce. To se jednalo o první pokles v posledním desetiletí. Výhledy ani nějak neočekávají návrat k růstu, spíše naopak.

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů