Dálnice přes středohoří se stále odkládá
Už před dvěma lety souhlasilo Ministerstvo životního prostředí s tím, aby
dálnice z Prahy do Ústí nad Labem a na hranice s Německem vedla přes chráněnou
oblast Českého středohoří. Do dneška se však stavět nezačalo. Ačkoli se mohlo
zdát, že ministerským souhlasem padla poslední zásadní překážka, své představy o
podobě dálnice se nadále snaží prosadit ekologické hnutí Děti Země. Účastní se
všech správních řízení a předkládá své připomínky, takže úřady zatím nemohly
vydat konečné povolení. Investor stavby, státní Ředitelství silnic a dálnic,
původně plánovalo, že dálnici zprovozní do roku 2005. Tento termín je však už
takřka nesplnitelný. A pokud se Dětem Země podaří prosadit, aby se znovu
přezkoumal vliv dálnice na krajinu a přírodu Českého středohoří, a pokud by se
pak trasa musela měnit, opozdí se stavba o další roky. \"Dostali bychom se o osm
let zpátky,\" řekl včera v Ústí nad Labem na konferenci o dálnici Alois
Lichnovský z Ředitelství silnic a dálnic. Ředitelství je přesvědčeno o tom, že
dálnice výrazně nepoškodí přírodu a naopak ústeckému regionu pomůže. Pojedou po
ní kamióny, které dosud jezdí po obyčejné silnici, kde vypouštějí více škodlivin
a obtěžují hlukem lidi v obcích. Děti Země jsou přesvědčeny o tom, že dálnice
výrazně ovlivní krajinný ráz středohoří a že kvůli ní mohou nenávratně zmizet
někteří vzácní živočichové a rostliny, například zmije či mlok. Hnutí zveřejnilo
na podzim studii, z níž vyplývá, že trasa je v rozporu se zákonem o ochraně
přírody a krajiny. To nebylo podle Dětí Země před vydáním souhlasu Ministerstva
životního prostředí před dvěma lety známo. Sdružení proto navrhuje, aby přes
centrální část Českého středohoří vedl asi tříkilometrový tunel, který by
ochránil krajinný ráz i vzácné druhy. \"Zabily by se tím dvě mouchy jednou
ranou,\" tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země. Nápad s tunelem se teď zamlouvá i
současnému vedení Ministerstva životního prostředí, které o tom chce jednat s
Ředitelstvím silnic a dálnic. Ředitelství zatím plánuje přes středohoří dva
kratší tunely. Jeden dlouhý tunel by stavbu prodražil o několik miliard korun.
Neustálé odkládání stavby dálnice se nelíbí krajské organizaci ČSSD v Ústí nad
Labem, která dálnici pokládá za podstatnou podmínku k tomu, aby se v kraji
snížila vysoká nezaměstnanost. Proto pověřila své poslance Josefa Hojdara a
Vladimíra Laštůvku, aby jako v případě obchvatu Plzně připravili speciální zákon
o stavbě dálnice, který by například mohl omezit počet účastníků správních
řízení. \"Obstrukce nejsou ochranou životního prostředí. Ochrana ano, ale nesmí
jít proti zájmu lidí,\" prohlásil včera poslanec Laštůvka. ZDROJ: HN
Už před dvěma lety souhlasilo Ministerstvo životního prostředí s tím, aby dálnice z Prahy do Ústí nad Labem a na hranice s Německem vedla přes chráněnou oblast Českého středohoří. Do dneška se však stavět nezačalo.
Ačkoli se mohlo zdát, že ministerským souhlasem padla poslední zásadní překážka, své představy o podobě dálnice se nadále snaží prosadit ekologické hnutí Děti Země. Účastní se všech správních řízení a předkládá své připomínky, takže úřady zatím nemohly vydat konečné povolení.
Investor stavby, státní Ředitelství silnic a dálnic, původně plánovalo, že dálnici zprovozní do roku 2005. Tento termín je však už takřka nesplnitelný. A pokud se Dětem Země podaří prosadit, aby se znovu přezkoumal vliv dálnice na krajinu a přírodu Českého středohoří, a pokud by se pak trasa musela měnit, opozdí se stavba o další roky.
\"Dostali bychom se o osm let zpátky,\" řekl včera v Ústí nad Labem na konferenci o dálnici Alois Lichnovský z Ředitelství silnic a dálnic. Ředitelství je přesvědčeno o tom, že dálnice výrazně nepoškodí přírodu a naopak ústeckému regionu pomůže. Pojedou po ní kamióny, které dosud jezdí po obyčejné silnici, kde vypouštějí více škodlivin a obtěžují hlukem lidi v obcích.
Děti Země jsou přesvědčeny o tom, že dálnice výrazně ovlivní krajinný ráz středohoří a že kvůli ní mohou nenávratně zmizet někteří vzácní živočichové a rostliny, například zmije či mlok.
Hnutí zveřejnilo na podzim studii, z níž vyplývá, že trasa je v rozporu se zákonem o ochraně přírody a krajiny. To nebylo podle Dětí Země před vydáním souhlasu Ministerstva životního prostředí před dvěma lety známo. Sdružení proto navrhuje, aby přes centrální část Českého středohoří vedl asi tříkilometrový tunel, který by ochránil krajinný ráz i vzácné druhy. \"Zabily by se tím dvě mouchy jednou ranou,\" tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země.
Nápad s tunelem se teď zamlouvá i současnému vedení Ministerstva životního prostředí, které o tom chce jednat s Ředitelstvím silnic a dálnic. Ředitelství zatím plánuje přes středohoří dva kratší tunely. Jeden dlouhý tunel by stavbu prodražil o několik miliard korun.
Neustálé odkládání stavby dálnice se nelíbí krajské organizaci ČSSD v Ústí nad Labem, která dálnici pokládá za podstatnou podmínku k tomu, aby se v kraji snížila vysoká nezaměstnanost. Proto pověřila své poslance Josefa Hojdara a Vladimíra Laštůvku, aby jako v případě obchvatu Plzně připravili speciální zákon o stavbě dálnice, který by například mohl omezit počet účastníků správních řízení.
\"Obstrukce nejsou ochranou životního prostředí. Ochrana ano, ale nesmí jít proti zájmu lidí,\" prohlásil včera poslanec Laštůvka.
ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích