Stará silnice kolem Trosek už motoristům nevyhovuje
Na několik znesvářených táborů se rozdělili obyvatelé Českého ráje. Každá z
těchto skupin prosazuje své vlastní řešení pro novou trasu rychlostní komunikace
R35 v úseku mezi Turnovem a Jičínem. Stávající komunikace svými parametry
nevyhovuje vysokému dopravnímu zatížení a zároveň v celém úseku prochází obcemi
Českého ráje. \"Především musíme vycházet z toho, že rozhodujeme o stavbě, která
zásadně ovlivní životy tisíců lidí a chod krajiny a celého regionu na dlouhá
desetiletí. Musíme se vyvarovat jakýchkoliv zjednodušujících řešení,\" shrnul
ekolog a poslanec za Liberecký kraj František Pelc. MEZITITULEK: Ve hře jsou tři
různé dopravní varianty Nejstarší návrh pochází z Ředitelství silnic a dálnic.
Silnici vede údolím Libuňky podél stávající trasy mezi Turnovem a Jičínem.
\"Tento projekt však počítal pouze s dvoupruhovou rychlostní komunikací,\"
uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. \"Liberecký kraj
ovšem po dohodě se sousedním Královéhradeckým krajem trvá na čtyřpruhové
komunikaci. Podle tohoto požadavku se mění posuzování vlivu na životní
prostředí,\" dodala Vápeníková. Čtyřpruhová rychlostní komunikace by neměla
protínat Chráněnou krajinnou oblast Český ráj. Proto Liberecký a Královéhradecký
kraj musejí hledat novou trasu a zapracovat ji do svých územních plánů. Mnohem
nadějnější pozici na přijetí však mají dvě další varianty - tzv. severní a jižní
trasa. Severní vede z Turnova na Rovensko pod Troskami a dál k Jičínu. Jižní
směřuje z Turnova na Mnichovo Hradiště a odtud přes Sobotku na Jičín. Pro
severní variantu je například turnovský starosta Milan Hejduk. \"Je stále
pravděpodobnější, že se naprostá většina zúčastněných shodne na návrhu trasy
kolem Rovenska pod Troskami,\" míní. Ochránci přírody, někteří starostové, ale i
mnozí občané ve společné petici naopak severní variantu odsuzují. \"S plánem na
stavbu dálnice přes Český ráj jsem se setkala v roce 1986. Byl to typický
gigantický komunistický projekt. Ale dnes máme úplně jiné nástroje, kterými
můžeme posoudit, zda takovou stavbu opravdu potřebujeme,\" zdůraznila vedoucí
správy Chráněné krajinné oblasti Český ráj Lenka Šoltysová. \"Je naší povinností
takové nástroje využít, nedávat přednost jediné variantě třeba jenom proto, že
možná řeší dopravní problémy jednoho města,\" doplnila Šoltysová. Pozici ochrany
nadregionálního veřejného zájmu rovněž hájí Ministerstvo životního prostředí.
\"Právě proto čekáme na odborné posouzení vlivu stavby na životní prostředí.
Zatím nemůžeme předjímat další vývoj, ale platí, že hledáme variantu s
nejmenšími dopady na životní prostředí,\" uvedla mluvčí ministerstva Karolína
Šůlová. MEZITITULEK: Kraj vyslechl názory, sám zůstává nestranný Liberecký kraj
tvrdí, že zatím nedává přednost žádné variantě. \"Kraj zadal vyhledávací studii
koridorů pro čtyřproudou komunikaci v úseku Turnov - Jičín. Protože zájmem kraje
je zlepšení silničního napojení Semilska, bylo zadání studie cíleno na
standardní variantu odpovídající stávajícímu vedení R35. Rámcově přitom byla
zkoumána jižní varianta,\" potvrdil radní kraje Miroslav Mach. ZDROJ: HN Region
Na několik znesvářených táborů se rozdělili obyvatelé Českého ráje. Každá z těchto skupin prosazuje své vlastní řešení pro novou trasu rychlostní komunikace R35 v úseku mezi Turnovem a Jičínem.
Stávající komunikace svými parametry nevyhovuje vysokému dopravnímu zatížení a zároveň v celém úseku prochází obcemi Českého ráje. \"Především musíme vycházet z toho, že rozhodujeme o stavbě, která zásadně ovlivní životy tisíců lidí a chod krajiny a celého regionu na dlouhá desetiletí. Musíme se vyvarovat jakýchkoliv zjednodušujících řešení,\" shrnul ekolog a poslanec za Liberecký kraj František Pelc.
MEZITITULEK: Ve hře jsou tři různé dopravní varianty
Nejstarší návrh pochází z Ředitelství silnic a dálnic. Silnici vede údolím Libuňky podél stávající trasy mezi Turnovem a Jičínem. \"Tento projekt však počítal pouze s dvoupruhovou rychlostní komunikací,\" uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. \"Liberecký kraj ovšem po dohodě se sousedním Královéhradeckým krajem trvá na čtyřpruhové komunikaci. Podle tohoto požadavku se mění posuzování vlivu na životní prostředí,\" dodala Vápeníková. Čtyřpruhová rychlostní komunikace by neměla protínat Chráněnou krajinnou oblast Český ráj. Proto Liberecký a Královéhradecký kraj musejí hledat novou trasu a zapracovat ji do svých územních plánů.
Mnohem nadějnější pozici na přijetí však mají dvě další varianty - tzv. severní a jižní trasa. Severní vede z Turnova na Rovensko pod Troskami a dál k Jičínu. Jižní směřuje z Turnova na Mnichovo Hradiště a odtud přes Sobotku na Jičín.
Pro severní variantu je například turnovský starosta Milan Hejduk. \"Je stále pravděpodobnější, že se naprostá většina zúčastněných shodne na návrhu trasy kolem Rovenska pod Troskami,\" míní.
Ochránci přírody, někteří starostové, ale i mnozí občané ve společné petici naopak severní variantu odsuzují. \"S plánem na stavbu dálnice přes Český ráj jsem se setkala v roce 1986. Byl to typický gigantický komunistický projekt. Ale dnes máme úplně jiné nástroje, kterými můžeme posoudit, zda takovou stavbu opravdu potřebujeme,\" zdůraznila vedoucí správy Chráněné krajinné oblasti Český ráj Lenka Šoltysová. \"Je naší povinností takové nástroje využít, nedávat přednost jediné variantě třeba jenom proto, že možná řeší dopravní problémy jednoho města,\" doplnila Šoltysová.
Pozici ochrany nadregionálního veřejného zájmu rovněž hájí Ministerstvo životního prostředí. \"Právě proto čekáme na odborné posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Zatím nemůžeme předjímat další vývoj, ale platí, že hledáme variantu s nejmenšími dopady na životní prostředí,\" uvedla mluvčí ministerstva Karolína Šůlová.
MEZITITULEK: Kraj vyslechl názory, sám zůstává nestranný
Liberecký kraj tvrdí, že zatím nedává přednost žádné variantě. \"Kraj zadal vyhledávací studii koridorů pro čtyřproudou komunikaci v úseku Turnov - Jičín. Protože zájmem kraje je zlepšení silničního napojení Semilska, bylo zadání studie cíleno na standardní variantu odpovídající stávajícímu vedení R35. Rámcově přitom byla zkoumána jižní varianta,\" potvrdil radní kraje Miroslav Mach.
ZDROJ: HN Region
Sdílet článek na sociálních sítích