Vozidla v. ochrana životního prostředí aneb jak s tím souvisí ostrov na Amazonce
Odborné odhady předpokládají, Že v současné době žije na Zemi kolem 6 mld.
obyvatel a v provozu je přes 500 mil. osobních automobilů. Tento velký počet má
několikerý vliv na životní prostředí. Automobil se začal používat asi před 132
lety a za prvních 100 let jich bylo na světě asi 100 mil. Za dalších 30 let se
tento počet zvýšil 5krát a předpokládá se, že za dalších 35 let se počet dále
zdvojnásobí. Doprava spotřebovává asi polovinu z vytěžené ropy. Automobilový
provoz škodí životnímu prostředí především znečišťováním ovzduší. Ve výfukových
plynech bývají však obsaženy i těžké kovy, které nepříznivé ovlivňují životní
koloběh. Hledají se proto nová paliva i ekologické pohony vozidel. Vozidla po
materiálové stránce procházejí trvalým vývojem. Při konstrukci se stále více
uplatňují plasty, které dokonale plní veškeré funkční požadavky a snižují
hmotnost. To má za následek úsporu pohonných hmot, zlepšení jízdních vlastností
a následně zvýšení ochrany životního prostředí. Po skončení životnosti se
automobil vyřazuje z provozu a nastává nový problém, co s vraky. Přirozená cesta
vede k demontáži, roztřídění získaných materiálů a jejich opětovnému
zužitkování. Nařízení EU o recyklaci a používání plastů v automobilech, která
vstoupila v platnost letos, vyžadují, aby od roku 2005 85 % materiálů
používaných v automobilech bylo recyklovatelných. Do roku 2015 se plánuje další
zvýšení na 95 %. Firma DaimlerChrysler společně s dodavateli vyvinula nedávno
dvě vozidla, sestávající z největší části z recyklovatelných materiálů, jako
jsou např. plastové [https://www.kamsnim.cz/categories/plast] lahve, lehčené
materiály, koberce a zbytky pneumatik [https://www.kamsnim.cz/categories/pneu].
S těmito zkušebními automobily propracovává podnik koncepci, se kterou by chtěl
v letošním roce využívat až 85 % hmotnosti automobilu z recyklovatelných
materiálů a do roku 2015 dokonce 95 % hmotnosti každého vozidla. Pod vedením
koncernu DaimlerChrysler se snaží celkem 26 dodavatelů splnit uvedený cíl -
realizovat typ Care (Concept for Advancet Recycling and Environment), a to při
splnění současných požadavků na bezpečnost, pohodlí a kvalitu, při stejných,
nebo dokonce menších výrobních nákladech. Důležitým materiálem bude přitom z
lahví získaný PĚT, určený především na vnitřní povlaky střech automobilů. V
krátkém pojednání se nedají pochopitelně vyjmenovat všechny aktivity různých
firem a koncernů, které vyvíjejí v oblasti ochrany životního prostředí. Na závěr
bychom se chtěli ještě vrátit k úspěšně řešeným ekologickým úlohám
DaimlerChrysleru. Část aktivit tohoto koncernu jsme již uvedli Připomeňme jen,
ze ve vývojových laboratořích zde vznikají vozidla, která spotřebovávají stále
méně energie. Průměrná spotřeba paliva vozového parku tohoto koncernu v Německu
klesla od roku 1995 o více než 22 %. Zcela přesvědčivě působí také dílčí bilance
úsilí o snížení spotřeby energií za jeden vyrobený automobil. U osobních vozů
Mercedes-Benz se za uplynulých 10 let snížila o 46 %. Stejně úspěšné byly snahy
o snížení spotřeby vody při výrobě. Spotřeba na jeden vyrobený osobní automobil
Mercedes-Benz klesla od roku 1992 také o 46 %, u užitkových vozidel dokonce o
67%. Zmíněný koncern začal na jednom ostrove v oblasti Amazonky před 10 lety
podporovat postupné vysazování smíšených lesů, podporujících průmyslová vlákna a
oleje. Tehdy byl ostrov zařazen mezi území vyžadující zvláštní pomoc. Dnes žije
na tomto ostrově 5200 lidí. Na palmách roste to, co se již začíná uplatňovat v
osobních vozidlech. Chcete příklad? Tři kokosové ořechy vydají vlákna na jednu
operku hlavy, dva tucty na opěradlo a sedák v nákladním automobilu. Až
9300hektarový obhospodařovaný les navíc významnou měrou přispívá k ochraně
klimatu. Absorbuje totiž 270001 oxidu uhličitého, což odpovídá emisím přibližné
10 000 automobilů. Ekologická angažovanost DaimlerChrysleru pochopitelně také
něco stojí. Koncern vydal za uplynulých 10 let na ochranu životního prostředí
kolem 12 mld. eur. Názorně je ale vidět, že aktivity v této oblasti se zcela
jistě vyplácejí. Zdroj: Technický týdeník
Odborné odhady předpokládají, Že v současné době žije na Zemi kolem 6 mld. obyvatel a v provozu je přes 500 mil. osobních automobilů. Tento velký počet má několikerý vliv na životní prostředí.
Automobil se začal používat asi před 132 lety a za prvních 100 let jich bylo na světě asi 100 mil. Za dalších 30 let se tento počet zvýšil
5krát a předpokládá se, že za dalších 35 let se počet dále zdvojnásobí. Doprava spotřebovává asi polovinu z vytěžené ropy. Automobilový provoz škodí životnímu prostředí především znečišťováním ovzduší.
Ve výfukových plynech bývají však obsaženy i těžké kovy, které nepříznivé ovlivňují životní koloběh. Hledají se proto nová paliva i ekologické pohony vozidel.
Vozidla po materiálové stránce procházejí trvalým vývojem. Při konstrukci se stále více uplatňují plasty, které dokonale plní veškeré funkční požadavky a snižují hmotnost. To má za následek úsporu pohonných hmot, zlepšení jízdních vlastností a následně zvýšení ochrany životního prostředí.
Po skončení životnosti se automobil vyřazuje z provozu a nastává nový problém, co s vraky. Přirozená cesta vede k demontáži, roztřídění získaných materiálů a jejich opětovnému zužitkování. Nařízení EU o recyklaci a používání plastů v automobilech, která vstoupila v platnost letos, vyžadují, aby od roku 2005 85 % materiálů používaných v automobilech bylo recyklovatelných. Do roku 2015 se plánuje další zvýšení na 95 %.
Firma DaimlerChrysler společně s dodavateli vyvinula nedávno dvě vozidla, sestávající z největší části z recyklovatelných materiálů, jako jsou např. plastové lahve, lehčené materiály, koberce a zbytky pneumatik.
S těmito zkušebními automobily propracovává podnik koncepci, se kterou by chtěl v letošním roce využívat až 85 % hmotnosti automobilu z recyklovatelných materiálů a do roku 2015 dokonce 95 % hmotnosti každého vozidla.
Pod vedením koncernu DaimlerChrysler se snaží celkem 26 dodavatelů splnit uvedený cíl - realizovat typ Care (Concept for Advancet Recycling and Environment), a to při splnění současných požadavků na bezpečnost, pohodlí a kvalitu, při stejných, nebo dokonce menších výrobních nákladech. Důležitým materiálem bude přitom z lahví získaný PĚT, určený především na vnitřní povlaky střech automobilů.
V krátkém pojednání se nedají pochopitelně vyjmenovat všechny aktivity různých firem a koncernů, které vyvíjejí v oblasti ochrany životního prostředí.
Na závěr bychom se chtěli ještě vrátit k úspěšně řešeným ekologickým úlohám DaimlerChrysleru. Část aktivit tohoto koncernu jsme již uvedli Připomeňme jen, ze ve vývojových laboratořích zde vznikají vozidla, která spotřebovávají stále méně energie. Průměrná spotřeba paliva vozového parku tohoto koncernu v Německu klesla od roku 1995 o více než 22 %.
Zcela přesvědčivě působí také dílčí bilance úsilí o snížení spotřeby energií za jeden vyrobený automobil. U osobních vozů Mercedes-Benz se za uplynulých 10 let snížila o 46 %. Stejně úspěšné byly snahy o snížení spotřeby vody při výrobě. Spotřeba na jeden vyrobený osobní automobil Mercedes-Benz klesla od roku 1992 také o 46 %, u užitkových vozidel dokonce o 67%.
Zmíněný koncern začal na jednom ostrove v oblasti Amazonky před 10 lety podporovat postupné vysazování smíšených lesů, podporujících průmyslová vlákna a oleje. Tehdy byl ostrov zařazen mezi území vyžadující zvláštní pomoc.
Dnes žije na tomto ostrově 5200 lidí. Na palmách roste to, co se již začíná uplatňovat v osobních vozidlech. Chcete příklad? Tři kokosové ořechy vydají vlákna na jednu operku hlavy, dva tucty na opěradlo a sedák v nákladním automobilu.
Až 9300hektarový obhospodařovaný les navíc významnou měrou přispívá k ochraně klimatu. Absorbuje totiž 270001 oxidu uhličitého, což odpovídá emisím přibližné 10 000 automobilů.
Ekologická angažovanost DaimlerChrysleru pochopitelně také něco stojí. Koncern vydal za uplynulých 10 let na ochranu životního prostředí kolem 12 mld. eur. Názorně je ale vidět, že aktivity v této oblasti se zcela jistě vyplácejí.
Zdroj: Technický týdeník
Sdílet článek na sociálních sítích