Rychlostní silnice pod Troskami rozděluje region vpůli
Jsou lidé, kteří ve chvíli, kdy se před nimi otevře výhled na Prachovské skály
či Trosky. auto přibrzdí, aby si panorama mohli vychutnávat. A pak jsou ti,
které doprava živí - a jedinečný výhled tudíž raději obětují tomu, aby byli u
cíle dřív. Obyvatelé Českého ráje, který by se rád \"vyhříval\" na seznamu
UNESCO, už několik týdnů musí přemýšlet, do které z těchto dvou skupin vlastně
patří. Před nelehké dilema je postavil stát, potažmo Liberecký kraj: Vymyslel,
že by středem regionu měla vést dálnice. Už devět obcí ze Semilska a Jičínska se
rozmyslelo. Jejich starostové podepsali dohodu, v níž variantu územního plánu,
která silnici táhne přes Český ráj, odmítají. Tvrdí, že by stavba nenávratně
poškodila krajinu. Policistům, dopravním firmám i mnohým řidičům
\"soukromníkům\" se naopak vize rychlého dopravního spojení z Liberce a Turnova
na Jičín a Hradec Králové stále zdá nejlepší. Nynější dvouproudá silnice, která
vede chráněnou krajinnou oblastí, se jim zdá pomalá a mnohde nebezpečná.
MEZITITULEK: Co by tomu asi řekl komisař UNESCO Starosta Rovenska pod Troskami
Pavel Koldovský říká, že varianty jsou v této chvíli tři. První počítá s tím, že
se bude dál jezdit po nynější silnici. Podle další je třeba postavit novou
čtyřproudou cestu, která by však měla vést jinudy, protože kolem současné
silnice není pro podobné úpravy místo. \"Jsme přesvědčeni že nejlepší je třetí
varianta, takzvaná jižní. Ta pro dopravu využívá silnice přes Mnichovo Hradiště
na Jičín. Vede mimo Český ráj a s jejím rozšířením na čtyřpruh by nebyl
problém,\" tvrdí Koldovský. Ekolog a poslanec za Liberecký kraj František Pelc
pak dodává, že nešetrná stavba by poškodila nejen přírodu, ale i zájmy regionu.
\"Je to absurdní. Až sem přijede komisař UNESCO posuzovat, zda jsme v žádosti o
zápis na seznam uvedli vše správně, bude si nutně myslet, že si z něj děláme
legraci. Nabídneme mu totiž velkolepý výhled z Trosek - ukážeme, kudy povede
dálnice, kde údolí přetne most, kde betonu ustoupí louky, pastviny, domy. To
nemůže vydržet,\" citoval v této souvislosti před časem vedoucí správy chráněné
oblasti Lenku Šoltysovou časopis Reflex. \"A my ho můžeme rovnou požádat, aby
nám vysvětlil, jak přeřadit přírodní památku do kategorie ohrožených.\"
MEZITITULEK: Nejprve je třeba se zamyslet, až pak stavět Silnice, která spojuje
dvě hlavní centra regionu - Turnov a Jičín - nepřipadá českému řidiči nijak
výjimečná. Proplétá se řadou obcí, předjíždět se tudíž dá jen místy. Tu a tam se
auto zhoupne ve vymleté koleji či díře, na dobrých úsecích se ovšem dá jet
relativně pohodlně a rychle. A právě taková cesta je velmi riziková, namítají
policisté, kteří novou stavbu zatím spíše podporují. Stará silnice totiž podle
nich řidiče svádí, aby i v méně bezpečných místech jezdili rychleji, než jim
nerovný povrch, technika i vlastní umění dovolí. Na moderní silnici by podobná
rizika byla menší, vysvětlují. Zastánci rychlostní silnice nesedí jen ve státní
či krajské správě, projekt se zamlouvá i dopravním firmám, silničářům a také
mnoha obyvatelům velkých měst v regionu. A také například stavebním firmám,
které by mohly získat nové zakázky a jejich zaměstnanci tudíž práci. Liberečtí
zastupitelé jsou přesvědčeni, že nová cesta pomůže menším městům, která jsou
nyní od hlavního tahu příliš daleko, respektive je s ním spojují povětšinou úzké
silničky. Poslanec a ekolog František Pelc ovšem v Reflexu upozornil, že celý
kraj by si měl nejprve \"vyřešit\", z čeho chce vlastně v budoucnu žít. \"Je tu
totiž zásadní rozdíl mezi tím, zda má silnice řešit dopravu mezi Turnovem a
Jičínem, nebo zda má být součástí celoevropské dálniční sítě a řešit tak
především tranzitní dopravu. Problémy běžné osobní dopravy mezi Turnovem a
Jičínem bychom neměli řešit novou dálnicí, která může být velkou hrozbou pro
další rozvoj regionu. A máme-li stavět dálnici pro tranzitní evropskou dopravu,
pak se musíme ptát, jestli je naším cílem umožnit kolonám nákladních vozů co
nejsnadnější průjezd Českým rájem.\" ZDROJ: HN
Jsou lidé, kteří ve chvíli, kdy se před nimi otevře výhled na Prachovské skály či Trosky. auto přibrzdí, aby si panorama mohli vychutnávat. A pak jsou ti, které doprava živí - a jedinečný výhled tudíž raději obětují tomu, aby byli u cíle dřív.
Obyvatelé Českého ráje, který by se rád \"vyhříval\" na seznamu UNESCO, už několik týdnů musí přemýšlet, do které z těchto dvou skupin vlastně patří. Před nelehké dilema je postavil stát, potažmo Liberecký kraj: Vymyslel, že by středem regionu měla vést dálnice.
Už devět obcí ze Semilska a Jičínska se rozmyslelo.
Jejich starostové podepsali dohodu, v níž variantu územního plánu, která silnici táhne přes Český ráj, odmítají. Tvrdí, že by stavba nenávratně poškodila krajinu.
Policistům, dopravním firmám i mnohým řidičům \"soukromníkům\" se naopak vize rychlého dopravního spojení z Liberce a Turnova na Jičín a Hradec Králové stále zdá nejlepší.
Nynější dvouproudá silnice, která vede chráněnou krajinnou oblastí, se jim zdá pomalá a mnohde nebezpečná.
MEZITITULEK: Co by tomu asi řekl komisař UNESCO
Starosta Rovenska pod Troskami Pavel Koldovský říká, že varianty jsou v této chvíli tři.
První počítá s tím, že se bude dál jezdit po nynější silnici. Podle další je třeba postavit novou čtyřproudou cestu, která by však měla vést jinudy, protože kolem současné silnice není pro podobné úpravy místo.
\"Jsme přesvědčeni že nejlepší je třetí varianta, takzvaná jižní. Ta pro dopravu využívá silnice přes Mnichovo Hradiště na Jičín. Vede mimo Český ráj a s jejím rozšířením na čtyřpruh by nebyl problém,\" tvrdí Koldovský.
Ekolog a poslanec za Liberecký kraj František Pelc pak dodává, že nešetrná stavba by poškodila nejen přírodu, ale i zájmy regionu.
\"Je to absurdní. Až sem přijede komisař UNESCO posuzovat, zda jsme v žádosti o zápis na seznam uvedli vše správně, bude si nutně myslet, že si z něj děláme legraci. Nabídneme mu totiž velkolepý výhled z Trosek - ukážeme, kudy povede dálnice, kde údolí přetne most, kde betonu ustoupí louky, pastviny, domy. To nemůže vydržet,\" citoval v této souvislosti před časem vedoucí správy chráněné oblasti Lenku Šoltysovou časopis Reflex.
\"A my ho můžeme rovnou požádat, aby nám vysvětlil, jak přeřadit přírodní památku do kategorie ohrožených.\"
MEZITITULEK: Nejprve je třeba se zamyslet, až pak stavět
Silnice, která spojuje dvě hlavní centra regionu - Turnov a Jičín - nepřipadá českému řidiči nijak výjimečná. Proplétá se řadou obcí, předjíždět se tudíž dá jen místy.
Tu a tam se auto zhoupne ve vymleté koleji či díře, na dobrých úsecích se ovšem dá jet relativně pohodlně a rychle.
A právě taková cesta je velmi riziková, namítají policisté, kteří novou stavbu zatím spíše podporují.
Stará silnice totiž podle nich řidiče svádí, aby i v méně bezpečných místech jezdili rychleji, než jim nerovný povrch, technika i vlastní umění dovolí. Na moderní silnici by podobná rizika byla menší, vysvětlují.
Zastánci rychlostní silnice nesedí jen ve státní či krajské správě, projekt se zamlouvá i dopravním firmám, silničářům a také mnoha obyvatelům velkých měst v regionu. A také například stavebním firmám, které by mohly získat nové zakázky a jejich zaměstnanci tudíž práci.
Liberečtí zastupitelé jsou přesvědčeni, že nová cesta pomůže menším městům, která jsou nyní od hlavního tahu příliš daleko, respektive je s ním spojují povětšinou úzké silničky.
Poslanec a ekolog František Pelc ovšem v Reflexu upozornil, že celý kraj by si měl nejprve \"vyřešit\", z čeho chce vlastně v budoucnu žít.
\"Je tu totiž zásadní rozdíl mezi tím, zda má silnice řešit dopravu mezi Turnovem a Jičínem, nebo zda má být součástí celoevropské dálniční sítě a řešit tak především tranzitní dopravu. Problémy běžné osobní dopravy mezi Turnovem a Jičínem bychom neměli řešit novou dálnicí, která může být velkou hrozbou pro další rozvoj regionu. A máme-li stavět dálnici pro tranzitní evropskou dopravu, pak se musíme ptát, jestli je naším cílem umožnit kolonám nákladních vozů co nejsnadnější průjezd Českým rájem.\"
ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích