Dálnice přes Středohoří by mohla vést tunelem
Ministerstvo životního prostředí chce s Ministerstvem dopravy dodatečně dojednat
změny, které by zmírnily dopad dálnice přes České středohoří na tamní vzácnou
přírodu. Jednou z variant v šestnáctikilometrovém úseku přes Středohoří je více
než tříkilometrový tunel pod nejcennější částí této chráněné oblasti.
Ministerstvo dopravy zatím počítá se dvěma kratšími tunely o celkové délce asi
devět set metrů. \"Intenzívně jednáme s Ministerstvem dopravy a zdá se, že v
rámci nynějších možností bychom mohli najít šetrnější variantu,\" řekl náměstek
ministra životního prostředí Ladislav Miko. Ministerstvu životního prostředí
hraje do karet veřejný ochránce práv Otakar Motejl, který minulý týden vyzval
státní úřady, aby dálnice byla k přírodě co nejšetrnější. \"V současnosti
nenalézám rozumný důvod pro to, aby úpravy, které zmírní vliv dálnice D8 na
krajinný ráz, nebyly uskutečněny,\" uvedl Motejl. Na ombudsmana se obrátili
ochránci přírody, kteří stavbu dálnice kritizují už roky. Jako nejkrajnější
kompromis přitom považují vyhloubení několikakilometrového tunelu. Tvrdí, že
tunel by ochránil krajinný ráz i vzácné živočichy, jako jsou zmije či mloci.
Speciální výjimku pro stavbu dálnice přes Chráněnou krajinnou oblast České
středohoří vydalo Ministerstvo životního prostředí už před dvěma roky. Tehdejší
ministr Miloš Kužvart (ČSSD) už tehdy o tunelu uvažoval, ale nakonec podlehl
tlaku své strany. Schvalování se přitom vleklo od poloviny devadesátých let.
\"Výjimka je možná jen v případě, že se vybírá z více řešení, kudy stavbu vést.
V tomto případě ale jiné alternativy nebyly. Uvažovalo se pouze o povrchové
dálnici vedené napříč chráněným územím,\" kritizoval postup státních úřadů
ombudsman Motejl. Obě ministerstva se musí do konce září k Motejlově stanovisku
vyjádřit. Ministerstvo dopravy tvrdí, že vliv dálnice na okolní přírodu nebude
velký. \"Uznávám, že tato trasa je zásahem do ekologického systému Středohoří,
ale není to zásah, který by vedl k devastaci,\" prohlásil ministr dopravy Milan
Šimonovský (KDU-ČSL), který v současnosti nevidí důvod cokoli na schválené trase
měnit. Státní Ředitelství silnic a dálnic, investor stavby, uvedlo, že se v
přípravě dálnice postupovalo podle platných zákonů a stavba se posuzovala i
podle vlivu na životní prostředí. Varovalo, že varianta s tříkilometrovým
tunelem by prodloužila dokončení dálnice až o pět let a podražila o tři miliardy
korun. \"Dostali bychom se na začátek přípravy stavby,\" upozornil Alois
Lichnovský, ředitel závodu Praha. Podle plánů by měla být dálnice průjezdná v
roce 2006 až 2007. \"V chráněné oblasti snad rozhoduje ochrana přírody a nikoli
cena a termíny,\" oponoval Miroslav Patrik z ekologického hnutí Děti Země, které
už podalo žalobu proti územnímu rozhodnutí. \"Stále trvá, že uděláme všechno pro
to, aby tam tunel skutečně byl,\" dodal Miroslav Patrik. ZDROJ: HN
Ministerstvo životního prostředí chce s Ministerstvem dopravy dodatečně dojednat změny, které by zmírnily dopad dálnice přes České středohoří na tamní vzácnou přírodu.
Jednou z variant v šestnáctikilometrovém úseku přes Středohoří je více než tříkilometrový tunel pod nejcennější částí této chráněné oblasti. Ministerstvo dopravy zatím počítá se dvěma kratšími tunely o celkové délce asi devět set metrů.
\"Intenzívně jednáme s Ministerstvem dopravy a zdá se, že v rámci nynějších možností bychom mohli najít šetrnější variantu,\" řekl náměstek ministra životního prostředí Ladislav Miko.
Ministerstvu životního prostředí hraje do karet veřejný ochránce práv Otakar Motejl, který minulý týden vyzval státní úřady, aby dálnice byla k přírodě co nejšetrnější.
\"V současnosti nenalézám rozumný důvod pro to, aby úpravy, které zmírní vliv dálnice D8 na krajinný ráz, nebyly uskutečněny,\" uvedl Motejl. Na ombudsmana se obrátili ochránci přírody, kteří stavbu dálnice kritizují už roky. Jako nejkrajnější kompromis přitom považují vyhloubení několikakilometrového tunelu. Tvrdí, že tunel by ochránil krajinný ráz i vzácné živočichy, jako jsou zmije či mloci.
Speciální výjimku pro stavbu dálnice přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří vydalo Ministerstvo životního prostředí už před dvěma roky. Tehdejší ministr Miloš Kužvart (ČSSD) už tehdy o tunelu uvažoval, ale nakonec podlehl tlaku své strany.
Schvalování se přitom vleklo od poloviny devadesátých let. \"Výjimka je možná jen v případě, že se vybírá z více řešení, kudy stavbu vést. V tomto případě ale jiné alternativy nebyly. Uvažovalo se pouze o povrchové dálnici vedené napříč chráněným územím,\" kritizoval postup státních úřadů ombudsman Motejl.
Obě ministerstva se musí do konce září k Motejlově stanovisku vyjádřit. Ministerstvo dopravy tvrdí, že vliv dálnice na okolní přírodu nebude velký.
\"Uznávám, že tato trasa je zásahem do ekologického systému Středohoří, ale není to zásah, který by vedl k devastaci,\" prohlásil ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL), který v současnosti nevidí důvod cokoli na schválené trase měnit.
Státní Ředitelství silnic a dálnic, investor stavby, uvedlo, že se v přípravě dálnice postupovalo podle platných zákonů a stavba se posuzovala i podle vlivu na životní prostředí. Varovalo, že varianta s tříkilometrovým tunelem by prodloužila dokončení dálnice až o pět let a podražila o tři miliardy korun.
\"Dostali bychom se na začátek přípravy stavby,\" upozornil Alois Lichnovský, ředitel závodu Praha. Podle plánů by měla být dálnice průjezdná v roce 2006 až 2007.
\"V chráněné oblasti snad rozhoduje ochrana přírody a nikoli cena a termíny,\" oponoval Miroslav Patrik z ekologického hnutí Děti Země, které už podalo žalobu proti územnímu rozhodnutí.
\"Stále trvá, že uděláme všechno pro to, aby tam tunel skutečně byl,\" dodal Miroslav Patrik.
ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích