Čtvrtek, 28. března 2024

Nově objevený druh žáby obývá Zemi již miliony let

V západních Ghatech, horách v západní Indii, byla před nedávnem objevena dosud neznámá žába, kterou nelze zařadit do žádné známé čeledě těchto obojživelníků. Sedm centimetrů velká, sytě purpurová žába získala jméno Nasikabatrachus sahyadrensi. Nasika znamená v sansktru nos, batrachus je pojmenování pro žábu a Sahyadri je jméno oblasti, kde byla nalezena. Na první pohled nepřipomíná tento živočich ani živého tvora, jeho hlava je v porovnání se zbytkem těla opravdu nepatrná. Vědci jsou však nálezem této „živoucí fosílie“ nadšeni, protože jim může říci mnoho o historie Země a rané evoluci těchto obojživelníků, protože z dané doby není dostatek nalezených fosílií. Analýzou DNA vědci zjistili, že nejbližšími příbuznými této podivné žáby je čeleď žab Sooglossidae, která obývá Seyšely v Indickém oceáně. Toto souostroví tvořilo před miliony let s Indií společný kontinent Gondwana, kde před 130 miliony lety žil společný předek obou skupin těchto obojživelníků. Před 65 miliony let se však ostrovy oddělili a kontinent dostal dnešní podobu. Dosud je známo 4 800 druhů žab, rozdělených do 29 čeledí. Ta poslední byla objevena v roce 1926. Kolik exemplářů fialových žab dosud žije není zatím jasné a zjistit to, bude úkol pro nejbližší budoucnost. Zdroj: Ábíčko