Čtvrtek, 28. března 2024

Bez Natury 2000 dostanete méně peněz z EU

Bez Natury 2000 dostanete méně peněz z EU

varuje v rozhovoru pro LN Českou republiku evropská komisařka pro životní prostředí Margot Wallströmová

Strach z povodní a sucha dohnal Evropskou unii k radikálnímu snižování emisí. Věřím, že Rusko kjótský protokol přijme, neboť Putin je muž, který umí držet své slovo, říká komisařka Margot Wallströmová.

LN: Hovořila jste s ministrem životního prostředí Liborem Ambrozkem o problému s Naturou 2000, kterou čeští poslanci odmítli? Nakolik je reálná hrozba pokut ze strany EU?
Do stadia udělování pokut jsme ještě nedospěli. Pokud ale parlament zákon o Natuře 2000 nepřijme, tak nejdříve pozastavíme čerpání peněz z různých fondů. Takže pro Českou republiku bude mnohem těžší dostat peníze ze strukturálních fondů.

LN: To znamená, že by mohly být ohroženy některé infrastrukturální projekty?
Určitě. Ochrana přírody a přijetí potřebných zákonů jdou ruku v ruce s čerpáním peněz z těchto fondů a vy si ty následky musíte uvědomit. Nyní musíte prokázat, že vůle chránit přírodu a přijmout určité zákony v České republice je.

LN: Kolik zemí a které už musely kvůli Natuře pokuty zaplatit?
Například Řecko. Bylo to opravdu hodně, ale nevzpomínám si kolik. Když se dostanete do stadia, kdy musíte pokuty platit, tak už je to opravdu hodně. Každopádně je to nejdražší řešení.

LN: Jak vidíte budoucnost kjótského protokolu, když nedávno Rusko dalo najevo, že jej nepřijme?
Myslím, že Rusko jej nakonec ratifikuje. Věřím, že prezident Putin je muž, který umí držet své slovo a na summitu v Johannesburgu se Rusko zavázalo protokol přijmout. Myslím, že nyní Rusko kalkuluje a hledá cesty, jak z toho co nejvíce získat. Oni jsou si vědomi, že ve svých rukách drží klíč. Kjótský protokol by mohl sehrát roli i na domácí politické scéně - budou tam volby atd.

LN: EU už ale oznámila, že emise bude snižovat i bez ohledu na to, zda protokol začne platit, nebo ne, neboť se obává katastrof spojených s oteplováním Země...
Ano, je třeba si uvědomit, že i když protokol začne platit, tak problém zůstane. Dopady můžeme vidět už nyní. Například minulý rok byly povodně po celé Evropě. Vy sami jste je zažili v Praze. A to se bude stupňovat spolu se sílící změnou klimatu. Je to hodně vysoká cena. Je nám tedy jasné, že s tím musíme něco dělat.

LN: V Česku se už začalo obchodovat s emisemi. Některé obce už na čistém vzduchu vydělaly miliony korun. Jaká je budoucnost tohoto druhu obchodu?
V unii to odstartuje v roce 2005. Už jsme pro to připravili potřebnou legislativu. Je to důležitý nástroj k tomu, aby se ten systém stal opravdu efektivním. Jde o systém, který vedle obchodu bude znamenat i pozitivní dopad na životní prostředí. To je důležité.

LN: Mnoho velkých měst se doslova topí v záplavě aut. Jejich počet roste každým rokem a stávají se stále větším problémem. Řada průzkumů prokázala souvislost mezi zplodinami z aut a rakovinou a dalšími zdravotními problémy. Jak chce EU tento problém řešit?
To všechno je pravda, je to velký problém. Emise z aut musíme snížit. Toho můžeme dosáhnout dohodami s velkými automobilovými firmami. Smlouvy už existují. Máme konečný cíl, který stanovuje snížit emise na auto na 220 gramů do roku 2010. Snižování emisí nepůjde najednou, ale krok za krokem. Máme i potřebnou legislativu, která například podporuje hledání alternativních pohonů. Je třeba, aby se začaly používat jiné druhy automobilů - takové, které neprodukují nebezpečné emise. Hledáme rovněž cesty, jak podporovat a měnit systém veřejné hromadné dopravy, abychom snížili objem individuální automobilové dopravy. Takže je třeba pracovat na nových technologiích a podobně.

LN: Existuje cesta, jak podstatně snížit počet aut ve městech?
Myslím, že většina velkých evropských měst už nyní chápe, že jeden den přijde totální kolaps dopravy, pokud všichni budou nadále jezdit auty. Příkladné řešení je zavedení mýtného v Londýně.

LN: To se vám zdá jako ideální řešení?
Samozřejmě to není samospasitelné řešení, ale má žádoucí efekt. Je jasné, že investice do veřejné dopravy - do tramvají a metra stojí hodně peněz, ale je to nezbytné, pokud nějaké řešení chceme nalézt. Musíme dosáhnout toho, aby veřejná doprava byla pro lidi příjemnější než použití osobního automobilu.

LN: Nedávno jste poskytla svou krev k tomu, aby byla testována na chemikálie. Výsledek nebyl nejlepší. Vyděsilo vás, když se ukázalo, jaké nebezpečné látky, včetně DDT, v sobě máte?
Byla jsem překvapena, že zrovna já mám v sobě látky, které byly v Evropě zakázány už před desetiletími. A samozřejmě jsem si uvědomila, že jsem to jako matka všechno předávala svým synům. I když jen v menším množství. Je opravdu smutné, že moderní společnost je postižena něčím, čím by postižena být neměla. Ale snad pak lidé začnou přemýšlet o tom, co je obsaženo v jednotlivých produktech, například v kosmetice.

LN: Takže lidé by se měli více zajímat o to, co jedí, protože se jim to usazuje v těle?
Nejen co jedí. Například já jsem vyrostla v Norsku ve velice čistém prostředí. Jsem si jista, že jsem žila mnohem zdravěji než řada dalších lidí. Myslím, že každý z nás by se měl pídit po informacích, neustále se ptát a klást otázky týkající se produktů, oblečení, jídla, kosmetiky, nábytku...

Zdroj: Lidové noviny

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů