Úterý, 16. dubna 2024

Kraj bojuje s ministerstvem o koně

Kraj bojuje s ministerstvem o koně
Němci chtěli otevřít hraniční přechody pro pěší i turistům na koních, Češi to však nepovolili

Hejtman se zlobí na ministerské úředníky, že jejich rozhodnutí brání rozvoji hippoturistiky, se kterou má Jihočeský kraj rozsáhlé plány.

VIMPERK - Vedení Jihočeského kraje se opět dostalo do sporu s ministerstvem životního prostředí. Po lyžařských sjezdovkách na Šumavě se tentokrát předmětem sporu stali koně. Jihočeský hejtman Jan Zahradník si totiž stěžuje, že ministerští úředníci nechtějí povolit, aby přes dva hraniční přechody s Německem mohli jezdit také lidé na koních. Kraj má přitom v oblasti hippoturistiky dalekosáhlé plány a rád by právě tuto oblíbenou turistickou aktivitu v jižních Čechách rozvíjel.
\"Německá strana navrhuje rozšířit současné přechody pro pěší ve Stožci a v Českých Žlebech také pro kategorii jezdec na koni,\" říká Zahradník. Jenže české ministerstvo vnitra, které má tuto problematiku na starosti, přecházení německých koní do Česka a nazpátek nepovolilo. Hejtman proto napsal ministru Grossovi dopis, v němž vyjádřil s takovým postojem zásadní nesouhlas. \"Stezka vede po trase historické Zlaté stezky, po níž po staletí jezdili soumaři,\" tvrdí Zahradník.
Ministerstvo vnitra se však odvolává na ministerstvo životního prostředí. Právě jeho posudek totiž s přechody koní přes hranice nesouhlasí. \"Proti byla i Správa národního parku Šumava,\" říká mluvčí ministerstva vnitra Petr Vorlíček.

Koně musejí mít své trasy

A proč vlastně nesmějí němečtí koně na Šumavu? Ministerstvo životního prostředí to vysvětluje jednoduše. Jestliže chce kraj podpořit takzvanou koňskou turistiku na Šumavě, musí být nejprve schválena její pravidla. \"Podobně jako existují stezky pro cyklisty a pro pěší, musí existovat i vyznačené stezky pro koně,\" říká mluvčí ministerstva Karolína Šůlová.
Není prý možné, aby jezdci na koních jezdili po stejných trasách jako třeba cyklisté, případně ohrožovali pěší turisty. \"Také pro koně musejí být upraveny speciální trasy a pravidla jejich využívání,\" tvrdí Šůlová. Správa Šumavského parku podle ní každopádně nemůže připustit, aby nejprve pustila do chráněné přírody jezdce na koních a teprve poté řešila, kudy vlastně mohou jezdit.
Zahradník ale s tímto názorem nesouhlasí. Cesta z Českých Žlebů i ze Stožce do vnitrozemí je podle něj zpevněná asfaltová komunikace a jezdci na koních by na ní tedy žádnou škodu nemohli udělat. A i když obě trasy fungují zároveň jako turistické stezky a cyklostezky, pro koně zbývá ještě dost místa. \"Určitě by nevadilo, že by se na koních jezdilo i v místech, kudy chodí lidé,\" domnívá se Zahradník.
Zdroj:Lidové noviny
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů