Úterý, 19. března 2024

Vědci: Větší hrozbou než terorismus je příroda

Při explozi vulkánu Tambora v roce 1815 zahynulo více než 90 000 lidí

LONDÝN 11. srpna 2004 | 08:25 Gigantické slapové vlny tsunami, mohutné sopečné erupce a silná zemětřesení mohou podle britských vědců znamenat pro lidstvo mnohem větší nebezpečí než terorismus. Těmto globálním geofyzikálním jevům neboli GG - z anglického označení Global Geophysical Events - zatím nebyl přikládán takový význam, jaký jim přísluší, varují experti.

Zájem o boj proti terorismu zneužívají i výrobci virů
 Sopky na Islandu se mají probudit
 Indonéská sopka se probudila k životu

Zdůrazňují, že světové společenství musí tato nebezpečí sledovat a na základě získaných poznatků stanovit strategie, které by umožnily, aby se v budoucnu dalo čelit případným katastrofám, uvedla na své internetové stránce zpravodajská stanice BBC.

Optimisticky zatím působí jen ujištění, že lidstvo dosáhlo významného pokroku pokud jde o omezení hrozby, kterou pro Zemi znamená dopad ničivého asteroidu.

Upozornění na nebezpečí terorismu se periodicky objevuje zejména od 11. září 2001, kdy muslimští atentátníci zaútočili na objekty v New Yorku a ve Washingtonu. Útoky si vyžádaly na tři tisíce lidských obětí. Vlády po celém světě od té doby posilují bezpečnostní opatření. Pokud však jde o skutečně velké hrozby, sledujeme správnou stopu? ptají se odborníci.

Co gigantické vodní stěny, které mohou zdevastovat pobřežní velkoměsta, či vulkány, jejichž exploze mohou pohřbít pod sopečným popelem i ve vzdálenosti 1500 kilometrů, nebo mohutná zemětřesení či srážky s asteroidy? Jde sice o velmi vzácné jevy, nicméně úplně vyloučit je nelze. A pokud budeme mít štěstí, nic podobného nás v životě nepotká.

Pečlivá příprava zachrání tisíce lidí
Ovšem z hlediska dlouhých časových údobí mohou GG znamenat zkázu, pokud nepřistoupíme k činům. Podle vědců může pečlivá příprava případně zachránit tisíce lidských životů.

\"Z hlediska jednoho roku je sice pravděpodobnost takové události menší než jedno procento, pokud jde ale o dlouhodobý výhled, je to sto procent,\" tvrdí Bill McGuire, ředitel britského výzkumného střediska Benfield Grieg Hazard Research Centre. \"Musíme zvýšit připravenost, identifikovat hrozby a zlepšit pozorování,\" zdůrazňuje. Připomíná, že \"potřebujeme plán, co máme dělat, když k takové události dojde\".

Erupce sopek a zemětřesení jsou poměrně běžné jevy, ale pokud jde o GG, pak je nutné počítat s naprosto jiným rozsahem než známe.

Poslední \"vulkanická supererupce\" byla zaznamenána v roce 1815, kdy se roztrhla indonéská sopka Tambora. Jde také o největší dosud zaznamenanou explozi v dějinách. Sloupec erupce dosáhl výšky 44 kilometrů, sopečný popílek padal ve vzdálenosti 1300 kilometrů od vulkánu a především přišly o život tisíce lidí - odhadem 92.000.

Přestože jde o vzácný úkaz, je nezbytné brát tyto katastrofy velmi vážně.

Masiv na spadnutí
Jako na potenciální hrozbu tohoto typu se nyní vědci dívají na nestabilní skalní masiv monumentální velikosti, který se nachází v Kanárském souostroví na ostrově La Palma. \"Pokud se tento masiv zřítí do moře, což nelze vůbec vyloučit, zdevastuje rozsáhlé oblasti Atlantiku,\" varuje profesor McGuire. Netají se obavami, že tsunami, která by se vytvořila, by napáchala obrovské škody až na pobřeží Spojených států, ale také třeba v Británii a na březích Afriky. A k tomu by došlo jen v rozmezí několika hodin.

Rozhodující podnět ke zhroucení masivu by mohla dát erupce sopky Cumbre Vieja, která se nad ostrovem La Palma tyčí. Výbuch přitom lze podle profesora očekávat doslova \"kdykoli\".

Badatelé upozorňují, že sopku je nezbytné průběžně sledovat, aby mohli v dostatečném předstihu varovat obyvatelstvo před případnou katastrofou. \"Jinak nebude na evakuaci velkých měst čas,\" upozorňuje McGuire.

Hrozba z vesmíru
Další hrozbu může pro lidstvo znamenat vesmír. Největší nebezpečí jsou v tomto směru asteroidy; studie financované americkou vládou nicméně pomohly toto nebezpečí poměrně významně zmapovat. Evropská vesmírná agentura ESA a rovněž americká NASA plánují mise, které mají ověřit možnosti, jak by bylo možné změnit trajektorie asteroidů a komet, aby se Zemi vyhnuly.

Vědci doufají, že jim to umožní pochopit, jak zničit či odklonit taková vesmírná tělesa, aby naši planetu neohrozila. Podle Bennyho Peisera z britské univerzity Johna Moorese bude hrozba \"kosmických megakatastrof\" v následujících 30 letech v podstatě odvrácena.

\"Tichá a veřejností vlastně nezaznamenaná technická revoluce posledních let výrazně urychlila míru, s níž jsou asteroidy blízké Zemi objevovány,\" konstatuje Peiser.

Jde o tzv. NEA; zatímco do roku 1995 zaznamenali vědci asi 300 těchto objektů, nyní je upřesněna dráha asi tří tisíc NEA. A do dvaceti let bychom měli vědět o existenci asi 90 procent všech NEA, ujišťuje Peiser.

\"Poprvé v dějinách evoluce lidstva zavíráme jedno z oken, kterými může být Země zranitelná,\" konstatuje doktor Peiser.

Zdroj:Lidové noviny