Pátek, 29. března 2024

Severní trasa: lidé se obávají zničení Českého ráje

Severní trasa: lidé se obávají zničení Českého ráje

Pro a proti severní variantě

Téma

Český ráj - Strach ze zničení Českého ráje a proti nim obavy ze zaostávání regionu. Taková jsou hlavní pro a proti severní variantě rychlostní silnice z Turnova do Jičína. Vedení silnice severem vyšlo jako nejvýhodnější ve studii zadané Libereckým krajem. Podporuje ji například ministerstvo dopravy. Naopak silně proti jsou ekologičtí aktivisté.
Ani jediné plus nenachází na severní variantě dálnice Českým rájem Markéta Kovaříková z občanského sdružení Pro Ktovou. Podle ní naopak citelně naruší v atraktivní oblasti turistický ruch, na kterém jsou zdejší obce závislé. "Ve zdejším regionu neexistuje žádný průmysl, důležitý je tady cestovní ruch. A turisté sem jezdí hlavně proto, že je tu klid," uvedla Kovaříková.
Podle ní severní varianta plánované rychlostní silnice R 35 od sebe oddělí obce Českého ráje, navíc nijak nevyřeší jejich obchvat. "Obcím nijak neulehčí, protože povede naopak zastavěnými částmi. A například ve Ktové by lidé měli stávající silnici z jedné strany a z druhé, kde je teď klid, by vyrostla dálnice," upozornila. Proti severní variantě stojí i to, že má vést chráněnou krajinou. Vytvoří tak nepropustnou bariéru pro živou i neživou přírodu. "Zastaví migraci některých živočichů. Navíc zcela zničí krajinný ráz přírody. Nevím, jak se bude turistům líbit, až se přímo z Trosek budou dívat na sedm set metrů dlouhý most," dodala Kovaříková. Ta se domnívá, že propagace severní varianty ze strany Libereckého kraje je především velkým silničním lobby. Ani pro Václava Brunclíka, místostarostu Rovenska pod Troskami, není severní varianta přijatelným řešením. "Má vést přes jednu z nejhezčích lokalit na Rovensku, přes Dančí farmu, a to se nám příliš nelíbí," uvedl Brunclík.
Liberecký kraj se u severní varianty obává hlavně poškození životního prostředí, a to jak samotnou stavbou, tak i existencí silnice R 35. "Je úkolem nejbližší budoucnosti pečlivě zvážit, zda je možné tato rizika eliminovat takovým stavebním řešením, které by naopak životnímu prostředí a rázu krajiny Českého ráje prospělo," sdělila mluvčí kraje Linda Futerová.
Podle Václava Poštolky z katedry geografie Technické univerzity v Liberci má region, kterým by měla silnice vést, zatím velmi špatnou dopravní obslužnost. "V rámci republiky je málo území, které jsou tak špatně dopravně dostupné. Silnice by pomohla velké oblasti," míní Poštolka. Ten odmítá, že by dálnice způsobila odliv návštěvníků. "Stačí se podívat na Alpy," vysvětluje.
I proto chtějí severní trasu například zastupitelé v Jilemnici. "Slibujeme si od ní, že Krkonoše tak budou přístupnější," míní starostka Jilemnice Jaroslava Kunátová.
Pro severní variantu hraje také její délka. Oproti jižní je kratší a její stavba by tak měla vyjít levněji. Údolí mezi hruboskalským skalním městem a Kozákovem je navíc přirozenou dopravní spojnicí stovky let. "Bylo by dobré, kdyby si zastánci i odpůrci stavby společně sedli a hledali kompromisní řešení. Mám pocit, že více argumentů je pro severní variantu," říká ředitel jičínského muzea Jaromír Gottlieb.

Autor: (sol, js)

Zdroj:Mladá fronta Dnes
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů