Čtvrtek, 28. března 2024

Přísná pravidla EU: Zrušte stavbu

Přísná pravidla EU: Zrušte stavbu
Přísná pravidla Bruselu pro ochranu životního prostředí poprvé přímo zasáhla do konkrétního projektu schváleného českými úřady. Kvůli evropské soustavě chráněných území Natura 2000 se tak zastavila plánovaná stavba.
Ministerstvo životního prostředí zrušilo rozhodnutí Krajského úřadu v Ostravě, který souhlasil s tím, aby plánovaná trasa obchvatu Frýdku-Místku zasáhla do nivy řeky Morávky. Tato oblast byla totiž zařazena na seznam Natury, na což se ministerstvo při svém rozhodnutí odvolalo.

Odklad na měsíce až roky
Souhlas, který ministerstvo zrušilo, byl nutný k tomu, aby stavební úřad mohl vést územní řízení. Navržená trasa obchvatu ale tímto krokem ještě nemusí být definitivně zamítnuta. Krajský úřad ovšem bude moci vydat nové rozhodnutí až poté, co bude plánovaná stavba posouzena podle jejího vlivu na životní prostředí. A to obvykle trvá měsíce až roky.
"Již v roce 1990 padlo rozhodnutí, že je veřejným zájmem chránit území řeky Morávky, a proto tam byla vyhlášena přírodní památka. Teď chrání zdejší vzácné ekosystémy i evropské právo," říká Šárka Košťálová z občanského sdružení Beskydčan, které prosazuje jinou trasu obchvatu.
"Chápeme, že je nutné vyřešit dopravní situaci ve městě. Jižní varianta obchvatu ale není tou nejsprávnější cestou," tvrdí.
Právník Pavel Černý z Ekologického právního servisu uvedl, že ministerstvo muselo rozhodnutí krajského úřadu zrušit. Jinak by se dostalo do rozporu s evropským právem.
"Jakýkoli zásah do evropsky významných lokalit, mezi něž patří i niva Morávky, je možný pouze tehdy, pokud neexistuje jiné řešení s menšími negativními vlivy," vysvětluje Černý.
Rozhodnutí Ministerstva životního prostředí zaskočilo vedení Moravskoslezského kraje. "Je to pro nás nepochopitelné. Jiné varianty obchvatu, jak je prosazují nevládní organizace, jsou prakticky neuskutečnitelné," řekl v Denících Bohemia náměstek hejtmana Pavol Lukša. "Severní varianta je nereálná především s ohledem na geologicky nestabilní podloží," uvedl.

Další střety v dohledu
Ministerstvo životního prostředí očekává, že podobné konflikty mezi ochranou evropské soustavy Natura 2000 a plánovanými stavbami se mohou opakovat. Na obzoru je například spor ohledně rychlostní silnice u Bzence. Trasa má totiž přetnout ptačí oblast Bzenecká doubrava, která je také zařazena do Natury.
"Silnice vede ptačí oblastí, protože to ani jinak nejde. Tam lze opravdu očekávat konflikt," říká Petr Roth, ředitel odboru mezinárodní ochrany biodiverzity Ministerstva životního prostředí. Investor - státní Ředitelství silnic a dálnic - už připravuje podklady pro začátek posuzování stavby na životní prostředí. U Bzence žije vzácný noční pták lelek lesní, který se živí hmyzem. Pokud by v blízkosti jeho teritoria vyrostla nová široká silnice, je pravděpodobné, že se hmyz bude stahovat právě nad ni, protože bude vyzařovat více tepla než okolí.
"Pak samozřejmě hrozí střety ptáků s projíždějícími auty," říká Roth. Ředitelství silnic a dálnic ovšem argumentuje, že takové hrozbě bude určitě možné zabránit. Právě posouzení vlivu na životní prostředí by mělo ukázat, jaká nebezpečí hrozí.

Komárov je v Bruselu
Případnému konfliktu už chtěly úřady zabránit v jiné oblasti - u Pardubic, kde je ptačí oblast Komárov rovněž zařazena do Natury, ale je tu také plánována rychlostní silnice mezi Hradcem Králové a Olomoucí. Ministerstvo životního prostředí se proto dohodlo s Pardubickým krajem na změně územního plánu, aby silnice vedla o pár kilometrů dál, na hranici ptačího území.
"Dohodli jsme se na rozumném kompromisu," tvrdí Petr Šilar, radní Pardubického kraje zodpovědný i za životní prostředí. Změnu územního plánu schválilo už vloni krajské zastupitelstvo a následně vláda.
S výsledným kompromisem ovšem není spokojena Česká společnost ornitologická, podle níž jsou i nadále ohroženy vzácné druhy ptáků, kteří tam žijí. Komárov je nejvýznamnějším zimovištěm kalouse pustovky a motáka pilicha a je jediným významným ptačím územím vybraným pro tyto druhy v celé republice.
"Nebyla posouzena ani jedna opravdová alternativa silnice, která by se území zcela vyhnula," uvádí se ve stanovisku ornitologické společnosti, která kvůli tomu podala stížnost Evropské komisi.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů