Pátek, 29. března 2024

Šumavské Trojmezí

Tip na výlet Jana Stráského
Udělejme si cyklovýlet do oblasti, kde se k sobě přibližují na dotek tři státy: Česko, Rakousko a Německo. Začneme na konci Novohradských hor ve Vyšším Brodě a od rána do večera se budeme držet až do Nové Pece (50) jediné trasy. Odtud si můžeme výlet prodloužit po cyklotrase 33 k nádraží Černý Kříž (61,5) a třeba i dál.

Z Vyššího Brodu stoupá nekvalitní lesní vozovka proti proudu potoka na křižovatku v Mnichovicích (3) s raně barokní budovou, která se dochovala ze středověkého dvora vyšebrodského kláštera, a mezilesní vozovka dál až na Kapličky (7,5). Z obce zbyl jen prostý žulový kříž, kašna a malé lapidárium fragmentů z kostela. Pokud bychom si chtěli tento únavný úsek rozložit, odkazuji na pěší značení, které po 2 km nabídne vlevo odbočku k poutnímu místu Maria Rast am Stein s novorománskou kaplí, kapličkou nad kamenem, halou s votivními dary, kazatelnou, Božím hrobem a křížovou cestou. Celá odbočka i s návratem je cca 3 km. Po 6 km lze nabídnout červeně značenou cestu doprava ke skále Vyklestilka, na níž je dobře zajištěn výstup s omezeným rozhledem k Vltavě. Na této delší odbočce lze kolo většinou použít. Od Kapliček rozbitá, místy úvozová asfaltka prudce klesne na rozcestí Spáleniště (10,5) a po lepší silnici v přímém směru zvolna stoupá do Pasečné (16,5). Zde odbočujeme po silnici vpravo, z ní v lese na cestu doleva a stoupáme na Svatého Tomáše (22). Upoutá nás nedávno zachráněný kostel sv. Tomáše a zámeček, který byl po požáru přestavěn na ubytovací zařízení. Od kostela nahoru pokračuje cesta k hradu Vítkův Kámen (1035 m), jehož nedávno opravená věž skýtá pozoruhodný výhled, při troše štěstí až na Alpy. Vracíme se ke křižovatce pod kostelem a čeká nás dlouhý asfaltový sjezd k silnici a po ní na břeh Lipenského jezera v místě U Mostu (27). Zátoka Lipna, zasahující v tomto místě až na rakouskou hranici, je tu totiž přemostěna. Dáme se vlevo přes most na úzkou rozbitou asfaltku bez provozu motorových vozidel a celkem pohodlně objíždíme přes křižovatku Kyselov (29) při jezeře Pestřický vrch. Na nenápadné křižovatce se otočíme k jezeru zády a projedeme přes Přední Zvonkovou (38) do Zadní Zvonkové (39,5) s obnoveným kostelem sv. Jana Nepomuckého, hřbitovem a opravenou farou. Ocitáme se na Schwarzenberském plavebním kanálu, při němž se dáváme proti proudu vpravo, míjíme místa bývalých osad a dvorů a držíme se ho až na Klápu (46). Zde, nedaleko stále opuštěného objektu pohraniční roty, se dělí kanál, aby část dřeva mohla skončit ve Vltavě (pro Prahu) a zbytek v Dunaji (pro Vídeň). Teď už nás čeká jen pohodlný asfaltový sjezd do Nové Pece (50). Ti, co si chtějí trasu prodloužit, pokračují po silnici okrajem lesů proti proudu Vltavy, jež se zvolna vrací do svého koryta, k malebnému železničnímu uzlu (vlak na tři směry) Černý Kříž s možností občerstvení (61,5).

Tipy

Jezera

Ledovcových jezer, skutečných klenotů šumavské přírody, napočítáte osm. Největší je Černé jezero kousek od Železné Rudy; nejvýše položené zase Laka nad zaniklou osadou Hůrka. A nejtajemnější? Snad Rachelsee (Roklanské jezero) v Německu, na něž je nejpěknější pohled od Roklanské kaple ve stěně nad jezerem.

Šumavské slatě

Na rašeliniště je bohatší česká část Šumavy. Nahlédnout do jejich tajemného světa můžete např. na Jezerní slati nedaleko Kvildy nebo na blízké Chalupské slati. Nejcennější komplex šumavských rašelinišť, Modravské slatě, není kvůli ochraně přírody veřejnosti přístupný; na jeho západní okraj, který přesahuje do Německa, můžete alespoň nahlédnout v rezervaci Filze und Hochschachten na samé státní hranici nad Frauenau.

Za mistry skláři

Bývaly doby, kdy v šumavských lesích pracovaly desítky skláren. Jedinou funkční sklárnou na české Šumavě zůstala brusírna v Anníně, za slávou šumavského skla dnes musíte do Německa. Skvělé sklářské muzeum ve Frauenau má mezinárodní reputaci, velký sklářský provoz s možností prohlídky je v Bodenmaisu (firma Joska Kristall). V řadě městeček a vsí Bavorského lesa jsou velké prodejny šumavského skla.

Autor je předsedou Klubu českých turistů, bývalý ministr a premiér
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů