Čtvrtek, 28. března 2024

Kolem Milevska

Na Milevském vyhlídkovém okruhu, žlutě značené turistické cestě kolem města (20 km), najdeme 21 stanovišť s popisem okolí z hlediska přírodních zajímavostí a ochrany přírody. My začínáme doporučený popis z jižního okraje města - z Píseckého předměstí.

Přijedeme-li do města vlakem, červená značka nás jím provede až k doporučenému východisku (asi 2 km); necháme-li auto v centru, táž červená značka nás dovede k východisku po necelém kilometru.

S červenou značkou vyjdeme na jih města, na okraji Píseckého předměstí se k nám připojí naše celodenní žlutá značka a společně nás dovedou na rozcestí Hajda (1). Odtud už nás jen žlutá provede lesní cestou k rozcestí Pod Zvíkovcem (2) a společně se zelenou vyvede na výrazný hřbet Zvíkovec (542 m) s krátkou odbočkou k výhledu a k dalšímu výhledu pod Šibeným. Otevřenou krajinou mírně sestoupíme k silnici na okraji Zbelítova, po níž se dáme vpravo. Na nejbližší silniční křižovatce se ke žluté, která zde odbočuje doleva, opět připojí červená a společně krátce stoupají k lesu přes vrch Spálená (512 m) k hájovně a k lesnímu rybníku Boukal (6), který je pro bohatou faunu a flóru přírodní památkou. Lesní cestou dojdeme k hájovně Spálená (7), za níž nás červená opustí vlevo a my lesem se žlutou sejdeme k silnici. Po ní se dáme vpravo a vzápětí ji vlevo po lesní pěšině opustíme. Překročíme další silnici, projdeme mezi Vášovým a Korunským rybníkem a po místní komunikaci dojdeme ke klášteru (11).

Původně románský klášter s bazilikou Navštívení P. Marie prošel nejen složitým vlastnickým, ale i stavebním vývojem, kdy na konci je jeho současná novorománská podoba baziliky z konce 19. století. V západním, barokně přestavěném konventu je umístěno regionální celoročně přístupné Milevské muzeum a raně gotická opatská kaple. Severní stěna a věž původně panského tribunového románského kostela sv. Jiljí je nejstarší dochovanou stavbou svého druhu v jihočeské oblasti. Kostel s dochovanou žebrovou klenbou byl do současné podoby uveden rovněž koncem 19. století.

Od kláštera naši žlutou doprovodí zelená k Židovně (12,5), samotě se židovským hřbitovem, secesní obřadní síní a cennými barokními a klasicistními náhrobky se sousední farmou stříbrných lišek. Opět pouze po žluté, brzy ostře doprava sledujeme záhumní Milevska, míjíme Tomašovský rybník, přejdeme silnici k pile a dvoru Staňkov a pak už zvolna obcházíme komplex objektu ZVVZ k rybníku Pytlák (16). Zde se k nám přidá červená, ale my ji vzápětí se žlutou opouštíme vlevo, abychom ještě navštívili přírodní památku Dehetník (18,5), křovinnou louku s domovem obojživelníků. Chvilku sledujeme železniční trať a pak se okrajem zástavby vracíme na východisko na Píseckém předměstí (20).
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů