Čeští žáci vynikají v přírodovědných znalostech
Čeští žáci patří mezi žáky dvaceti zemí světa s nadprůměrným výsledkem v přírodovědných znalostech. Jen 9 zemí mělo lepší výsledky než ČR.
Výsledky českých žáků v přírodovědných testech mezinárodního výzkumu PISA jsou nadprůměrné dlouhodobě. Výzkum dále ukázal, že čeští žáci znají mnoho přírodovědných poznatků a teorií. Potíže jim ale dělá o přírodovědných problémech samostatně uvažovat a zkoumat je.
Příčinou je patrně způsob výuky přírodovědných předmětů v České republice. Při výuce se totiž klade větší důraz na shromažďování a opakování teoretických znalostí než na podstatu přírodovědného zkoumání a uvažování. Ve výsledcích jednotlivých typů škol v České republice existují rozdíly, které patří mezinárodně k největším. Nejlepší výsledky měli žáci gymnázií, nejhůře si vedli žáci nematuritního středoškolského studia a speciálních škol. Třetina žáků nematuritního středoškolského studia a pětina žáků základní školy neprokázala v této oblasti ani minimální úroveň znalostí a dovedností, které jsou nezbytnou podmínkou pro uplatnění v běžném životě a na trhu práce. Mezi jednotlivými kraji nebyly zjištěny významné rozdíly. Pouze žáci ze Zlínského kraje, z Jihomoravského kraje a Prahy dosáhli lepšího výsledku v přírodovědném testu. Žáci z Ústeckého a Moravskoslezského kraje mají průměrný výsledek zase nejslabší. Jedná se přitom o dva kraje České republiky s nejvyšší nezaměstnaností.
Česká republika se účastní výzkumu PISA, který je v současné době považován za největší a nejdůležitější mezinárodní projekt Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) v oblasti měření výsledků vzdělávání. V roce 2006 se zjišťovala přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků. Do výzkumu se zapojilo 57 zemí z celého světa včetně všech třiceti členských zemí OECD. Testování se zúčastnilo více než čtvrt milionu žáků.
V České republice provádí výzkum PISA Ústav pro informace vzdělávání, bližší informace o výzkumu PISA jsou k dispozici na www.uiv.cz.