Sobota, 20. dubna 2024

Významný objev jihočeských biologů v prestižním Nature

Vědci z Jihočeské univerzity – Přírodovědecké fakulty a Parazitologického ústavu Biologického centra AV ČR, v.v.i., ve spolupráci s australskými, americkými a britskými vědci objevili řasu, která je společným předchůdcem parazitických prvoků způsobujících malárii nebo toxoplazmózu. Jejich objev je zásadní pro objasnění vzniku parazitismu a hledání nových léků proti malárii.

"Zástupci kmene Apicomplexa (výtrusovci), která je součástí velké skupiny protist zvané Alveolata, jsou velmi významnými cizopasníky člověka a hospodářských zvířat, včetně původce malárie, které ročně podlehnou statisíce lidí. Přítomnost nepigmentovaného sekundárního plastidu u těchto prvoků, organely, jenž umožňuje fotosyntézu u příbuzných obrněnek, naznačila fotosyntetický původ výtrusovců.

Čtyři mladí pracovníci z Parazitologického ústavu Biologického centra AV ČR a Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích zásadní měrou přispěli k objasnění původu nejstarších zástupců zmíněného kmene Apicomplexa. Ve spolupráci s australskými, americkými a britskými vědci prokázali pomocí molekulárně-fylogenetických a ultrastrukturálních metod, že nenápadný prvok z mořských korálů u břehů Austrálie je spojujícím článkem mezi obrněnkami a současnými parazity z kmene Apicomplexa. Zmíněný prvok byl nazván Chromera velia a byl pro něj navržen zcela nový kmen organismů, Chromerida.

Popis nového, pro další studium evoluce parazitických zástupců protist mimořádně důležitého organismu, byl zveřejněn v prestižním časopise Nature. Význam objevu, který by mohl mít v dohledné budoucnosti i dosah do boje proti původcům lidských parazitárních onemocnění včetně malárie, je zdůrazněn také tím, že v časopise Nature byl objev chromery zmíněn i v redakcí vyžádaném komentáři jedné z vůdčích osobností současné evoluční biologie, Patricka Keelinga.

Jako ředitel instituce, z níž autoři vzešli (Miroslav Oborník je spolu s Robertem Moorem, který prvoky z korálů izoloval, jedním ze dvou senior authors, tedy prvních autorů, kteří nejvíce přispěli ke vzniku práce), považuji zmíněný nález za opravdu mimořádný a oceňuji kromě skvělé kvality vlastní vědecké práce také aktivního zapojení studentů do výzkumného týmu i důraz na mezinárodní spolupráci. Všem autorům opravdu upřímně blahopřeji a přeji i v budoucnu hodně úspěchů při bádání nad neodhalenými tajemstvími života."

Prof. RNDr. Tomáš Scholz, CSc.,

ředitel Parazitologického ústavu Biologického centra AV ČR, v.v.i.

Autor objevu z JU a PAÚ: Ing. Miroslav Oborník, Ph.D., Laboratoř molekulární taxonomie, společné pracoviště Parazitologického ústavu Biologického centra AV ČR, v.v.i., a Přírodovědecké fakulty JU